Öppet Internet snart ett minne blott

Inlägg #1: Postat: 2006-07-03 08:56:00
Anna Drangel
Jag tror inte riktigt på att Internet kommer sluta att vara öppet. Visst, det kanske tar längre tid att hitta mindre aktörer på nätet. Så är det ju även idag. Dom träffar man får först är ju oftast dom "största, dom mest besökta. Men det är väl något som i en marknadsekonomi är helt i sin ordning.... eller?
Inlägg #2: Postat: 2006-07-03 09:57:00
Bong
Jag tycker inte att man kan säga att Pirate Bay sprider musik. Om jag köper Madonnas senaste skiva och för över den i datorn och lägger upp en länk inte själva musikfilerna på Pirate Bay så att folk kan tanka från mig så är det ju jag som sprider och inte Pirate Bay.
Inlägg #3: Postat: 2006-07-03 10:00:00
Bong
Pirate Bay har ju som policy att inte lägga sig i vilka länkar folk lägger upp där. Resultatet skulle f.ö. bli detsamma om jag lade upp skivan på min hemsida och lät Google indexera min hemsida. Men det är naturligtvis lättare att vara anonym när man lägger upp en länk på Pirate Bay än om man har en publik hemsida.
Inlägg #4: Postat: 2006-07-03 10:04:00
Bong
I exemplet ovan så skulle alltså Google överta Pirate Bays roll. Söker man på Madonna, Confessions och torrent på Google så ser man att även Google är en ganska bra tjänst för att hitta upphovsrättsskyddat material att ladda ner...
Inlägg #5: Postat: 2006-07-03 10:23:00
pUs
Anna; Piratebay tar inte betalt av människorna som använder sidan för att ta hem torrent-filer. Du verkar inte förstå hur tekniken fungerar. Piratebay sprider själva överhuvudtaget inget upphovrättsskyddat material.
Inlägg #6: Postat: 2006-07-03 17:57:00
Anna Drangel
pUs: jag vet att dom inte själva sprider musiken, men indirekt gör dom ju det och det är ju också deras affärsidé.
Inlägg #7: Postat: 2006-07-03 18:03:00
Anna Drangel
Jag undrar bara hur man ska göra det rättvist. För visst borde en distributör må så vara att man samlar "små fildelare" under sitt tak betala ngt för sina inkomster till upphovsmännen om dom har en inkomst. Att däremot lägga ut Madonnas musik utan att betala för det är straffbart, så det förstår jag om man inte gör vare sig som privatperson eller som stor aktör.
Inlägg #8: Postat: 2006-07-03 18:06:00
Anna Drangel
Tror inte det finns en chance in hell att människor självmant kommer att betala för musiken om dom kan ladda hem den gratis. Det är som att stoppa ett barn från att ta godis i en affär utan uppsikt. Det ligger på distributörerna att ta ett ansvar, vare sig dom bara står för "ramarna" av denna verksamhet.
Inlägg #9: Postat: 2006-07-03 18:07:00
Anna Drangel
Precis som typ SR betalar till STIM. Jag tror som sagt att det är omöjligt för människan att ta det ansvaret själv.
Inlägg #10: Postat: 2006-07-03 18:10:00
Anna Drangel
Som jmf. Om du som konsument går in i en affär för att köpa tvättmedel och har flera att välja på, väljer väldigt många det billigaste alternativet - även om det skulle visa sig vara det mest miljöovänliga. Det kan inte ligga på konsumenten att ta ansvaret för det valet. Tror man det är man naiv.
Inlägg #11: Postat: 2006-07-03 18:14:00
Anna Drangel
Bong: att folk inte lägger upp upphovsskyddat material på sin hemsida är ju för att det inte är lagligt. Då vore det ju enkelt. Ett sätt att samla pusselbitarna från flera innebär ju att komma undan just detta. Att PB har som policy att inte lägga sig i vad folk lägger för länkar där är ju praktiskt.
Inlägg #12: Postat: 2006-07-05 12:59:00
Daniel Wijk
Anna: Tur att det finns människor som du som anser sig kunna tänka åt oss andra utna att se sig själva som fascister. Det löjliga i ditt resonemang är att du verkar tycka att det är viktigare att en industri överlever än att folk inte blir övervakade i sin vardag. I mina ögon kan du inte ha en sämmre vinkel på läget än den du redan har.
Laddar...