Att platsa i Aftonbladets kultur

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2006-06-29 10:56:00
Unto S
Jag ställer alltid två frågor när det gäller USA: ”Hur många amerikanska militärbaser finns i andra länder?” och ”Hur många länder har militärbaser i USA?”
Inlägg #2: Postat: 2006-06-29 10:57:00
Unto S
Förresten! ”I centrum av Bagdad bygger sig amerikanarna en väldig borg, som växer rakt upp i rymden. Byggnaden kallas George W Bushs palats och är större och mäktigare än något Saddam lät uppföra. Palatset sväljer med lätthet och marginal Vatikanstaten.”
Inlägg #3: Postat: 2006-06-29 11:15:00
Leif-Arne
2 Det är väl inte så att du gör liknelser med Babels torn Unto?
Inlägg #4: Postat: 2006-06-29 11:22:00
Janne B
Unto/ Du gör ett citat utan att tala om var du hämtat det, ett fel som jag också gör ibland. Men jag har hört om denna bastion flera ggr. Det är nog det det mest opsykologiska bygge som finns. Mitt i de "befriades" huvudstad./ Vårat ord babbel har vi hämtar från språksvårigheterna vid Babels Torn. Motsatsen beskrivs på Pingstdagen...
Inlägg #5: Postat: 2006-06-29 11:27:00
Janne B
Det är absolut inga fel på dina frågor Unto. Flera undersökningar ute i Europa visar att folk där ser USA som den strörsta krigsrisken.. Inte Ryssland, Iran eller Nordkorea. USA hade länge ett enorm förtroendekapital, som de behöll trots en del misstag. Det kapitalet verkar helt förstört...
Inlägg #6: Postat: 2006-06-29 11:28:00
Leif-Arne
4 På samma tema, lite elakt gick tidigare pingstvänner under namnet "babblaran" pga just tungomålstalet. En ren paradox således.
Inlägg #7: Postat: 2006-06-29 12:56:00
Unto S
Svar 4 > Janne B. Mina citat? Första kommentaren är min egen och som underlag till den står Nobelpristagaren i litteratur José Saramagos två frågor som finns i svar 1. ”Babelstorn”-citatet är Olle Svennings i Aftonbladet.
Inlägg #8: Postat: 2006-06-29 12:58:00
Unto S
Jag har en fråga till! Varför skriver media att ”palestinier har kidnappat” en israelisk soldat men när Israel kidnappar folkvalda palestinska ministrar och parlamentsledamöter så kallas det ”fängslat”? Så är det, kriget mot palestinierna pågår på alla fronter. Fred? Inte! När israelerna kallar anfallet för ”kriget mot terrorismen” och bombar civila broar och elkraftverk delvis svenskfinansierat så att civila palestinier får varken el eller vatten eller kan transportera livsmedel.
Inlägg #9: Postat: 2006-06-29 12:59:00
Unto S
Fred? Första steget är att USA drar in de 30 miljarder som årligen pumpas in till militärerna i Israel. Andra steget är att ”Fångarnas palestinier i israeliska fängelser program skriver att ett självständigt Palestina måste byggas enligt de gränser som gällde före 1967, alltså före ockupationen. Jerusalem pekas ut som huvudstad och flyktingar ska ha rätt att återvända” OS.
Inlägg #10: Postat: 2006-06-29 13:16:00
Leif-Arne
9 Haken är väl den att det räcker med några stollar på båda sidor för att hålla igång en våldsspiral som förutom allt våld leder till att båda sidor hamnar i ett slags "vi mot världen" tillstånd. Men visst har du en poäng i hur olika saker rent semantiskt beskrivs.
Inlägg #11: Postat: 2006-06-29 13:20:00
Leif-Arne
Att man beskriver palestinierna annorlunda kan möjligen höra samman med att, de förknippas med en slags världsomspännande "muslimsk terrorism" som hotar oss, medan israelerna inte upplevs hotfulla.
Inlägg #12: Postat: 2006-06-29 13:53:00
Anna Veeder
Unto, välkommen tillbaka. Det där med semantiken har du delvis rätt i. Men jag har svårt att se att de som kidnappade soldaten avser att ställa honom inför rätta och ge honom ett fängelsestraff. Att däremot arrestera palestinier och sätta dem i så kallat "administrativhaft" är kanske i så fall mer jämförbart.
Inlägg #13: Postat: 2006-06-29 13:55:00
Anna Veeder
Israel har ju också utfört riktiga kidnappningar, speciellt i Libanon. Till exempel Mustafa Dirani som uttryckligen skulle användas som trumfkort för att få tillbaka Ron Arad. Att detta är folkrättsvidrigt på båda sidor rår det väl inget tvivel om, men som sagt är detta inte Schweiz.
Inlägg #14: Postat: 2006-06-29 13:59:00
Unto S
Man skall döma brotslingarna och inte offren eller göra offren till orsaken till brottet. – Vatten är en viktig råvara i Mellanöstern. Vad har Israel gjort? Ockuperat områden runt Gennesaretsjön och därmed garanterat ensamrätten till sötvattnet. Därifrån hämtar Israel sitt huvudsakliga sötvatten. Israelerna använder ca 350 liter sötvatten per person och dag. Hur mycket får palestinierna i de ockuperade områdena?
Inlägg #15: Postat: 2006-06-29 14:02:00
Unto S
I Gazaremsan är det totalt stopp. Där har man blivit tvungna att borra brunnarna ännu djupare och i många områden har brunnarna sinat p.g.a. att Israel hindrar palestinierna att få sötvatten från Gennesaretsjön. Och vad gör Israel? När palestinierna ”ropar hjälp” så anfaller Israel och bombar elkraftverk och elkraft är det viktigaste för att få upp vattnet från brunnarna. Är inte dessa bombningar en brottslig gärning? Likaså med broarna som är viktiga för livsmedelstransporter.
Inlägg #16: Postat: 2006-06-29 14:05:00
Unto S
6 miljoner judar dödades under nazitiden men det ger inte rätten till överlevande att bli tyranner och använda metoder som nazisterna var bra på t.ex. vedergällningsaktioner mot motståndsrörelsen där även en och annan jude var med. – Just nu pågår ”kriget mot terrorismen” men det är inte många som kämpar mot statsterrorismen som leds av USA och Israel vi får inte glömma dagens Ryssland och Tjetjenien. Varför?
Inlägg #17: Postat: 2006-06-29 14:07:00
Unto S
Statsterrorismen har skördat mångfalls fler offer än motståndskampen vanlig terrorism mot olika sorters ockupationsmakter. – Och till sist den vanliga frågan: Varför anföll USA med sina västallierade Nazityskland med marktrupper först när 6 milj judar redan hade gasats ihjäl? Som jude om jag hade varit det hade jag nog riktat min ilska mot USA som anser sig felaktigt vara demokratins och frihetens försvarare och deras svek än att göra araberna till syndabockar.
Inlägg #18: Postat: 2006-06-29 14:16:00
Leif-Arne
I sak har du naturligtvis rätt U., men min poäng är att man inte enbart kan fördömma israels agerande utan även försöka förstå hur de ser på den situation de befinner sig i. Att jämföra Israels situation med USA´s är som att jämföra äpplen med päron. Mot USA finns inga egentliga hot på hemmaplan, medan Israel alltid har hotats av utpåning.
Inlägg #19: Postat: 2006-06-29 14:18:00
Leif-Arne
Att de allierade skulle vänta med att gå iland med trupp till Hitler "var färdig med jobbet" synes en smula långsökt, milt sakt.
Inlägg #20: Postat: 2006-06-29 14:58:00
Janne B
Den låmgsamma västoffensiven in i Tyskland hade ju ett klart samband med att USA och England ville spara liv på de egna trupperna. Först tog det åratal? att ladda upp i söda England. Bygga flygfält och hamnar. Trots alla förberedelser höll Landstigningen på att bli en stor katastrof.
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...