Män är djur... tycker inte du?

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2006-06-28 08:50:00
Ramona Fransson
Kan det bero på att kvinnorna som flickor hade dominanta fäder? Fäder som visade deras mammor var skåpet skulle stå? Där de såg att det var mannen som betämde dagordningen? Kan det spela in tror du?
Inlägg #2: Postat: 2006-06-28 09:46:00
Mayito
Ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha!
Inlägg #3: Postat: 2006-06-28 11:14:00
Marcus
Kan det bero på att alla apor shimpanser Gorillor har dominanta fäder... istort sett alla apor människoapor utom bonobo-apan har dominanta fäder. Kan det ligga i våra gener.
Inlägg #4: Postat: 2006-06-28 11:17:00
Marcus
I vilket fall är du väldigt o-moderat.. du väljer hela tiden att lägga ansvaret utanför dig själv, det är fädernas fel, det är männens fel. Det är andra fel. Men förändra världen då om det bara är en social konstruktion. Sociala mönster har föränddrats miljoner gånger i historien. Gör något, lägg inte ansvaret utanför dig själv.
Inlägg #5: Postat: 2006-06-28 11:21:00
Marcus
Att skriva artiklar är inte att göra något, det är att utrycka en åsikt. Gudrun schyman har skrivit artiklar i hela sitt liv utan att det har hänt något och din artikel är en kopia av Margareta Winbergs med en krydda av ROKS
Inlägg #6: Postat: 2006-06-28 11:26:00
Janne B
"Förändrats miljoner gånger". Är det inte snarare så att sociala förändringer går ytterst långsamt. Folk levde rätt lika i Sverige från 1100 talet till 1850-talet. Sedan kom en massa tekniska förändringar som tvingade fram stora sociala förändringar...Men tittar vi bakåt har det stått rätt still.
De avglömda bönderna i det inre av Kina. Har inte de levt så i 5000 år tro?
Inlägg #7: Postat: 2006-06-28 11:36:00
RockOn1978
Hej igen Ramona. Jag tycker alla kvinnor som har extrema åsikter om män att tänka över vad de själv gillar för attribut hos männen. Själv tycker jag att män och kvinnor kompletterar varandra. Varför ska alltid typiskt manliga egenskaper vara "bättre"? Debatten är lite sned.
Inlägg #8: Postat: 2006-06-28 13:43:00
Biff
Ramona. Påståendet att män är djur måste rimligtvis utesluta teorierna om att det främst är inlärda könsroller och konstruerade maktstrukturer som styr mäns och kvinnors beteenden. De båda resonemangen är liksom varandras motsatser. Om män agerar efter sina instinkter, gör även kvinnor det när de attraheras av alfamän. Om inte, så våldtar och krigar män pga maktstrukturer och är således inte djur.
Inlägg #9: Postat: 2006-06-28 13:54:00
Leif-Arne
8 Det ena utesluter inte det andra. Vi har vissa genetiska predispositioner vad gäller beteendet. Då vi även, som enda varelser har förmågan att tänka i orsakverkansamband handlar vi ofta efter detta och inte enbart efter vad reptilhjärnan bjuder. Men i extrema situationer så kan vårt rationella tänkande ställas offside, eller understundom under drogpåverkan.
Inlägg #10: Postat: 2006-06-28 13:56:00
Leif-Arne
Vad gäller våldtäkt så är det inte biologist ett beteende som förknippas främst med alfahannar, det är snarare en slags sekundärstrategi som främst tillämpas av betahannar.
Inlägg #11: Postat: 2006-06-28 14:05:00
Janne B
När vi är vid våra sinnens fulla bruk är vi rimligen fullt ansvariga för våtra handlingar. Men så finns det många tillfällen enligt ovan, då vi är långt från det bästa medvetandet. Det är då vi gör de ruskigaste handlingarna. Ska vi straffas för det? I USA dödsdömer de utvecklingsstörda som alltid lever i en dimmig värld.Man/vi dömer mentalsjuka, som ibland är nära det normala.
Inlägg #12: Postat: 2006-06-28 14:05:00
Janne B
Ska vi bara dömma folk som bevisligen var i sitt livs bästa form så kan vi stänga de flesta fängelser! Nå, detta var bara antydningar...
Inlägg #13: Postat: 2006-06-28 14:13:00
Leif-Arne
Det är nog så att det är relativt enkelt att slå fast vem som har ett förståndshandikapp. Svårare är det med situationer när någon, påståtts, tillfälligt varit otillräknelig. Den som är drogpåverkad har ju, åtminstonde delvis, själv försatt sig i denna situation. Frågan är även hur bedöma de som lider av olika bokstavsåkommor och därigenom har sämre impulskontroll.
Inlägg #14: Postat: 2006-06-28 14:36:00
Janne B
13 Om detta skulle både du och jag kunna skriva mycket långa artiklar. Nu får det för min del räcka med funderingar...Hagamannen fanns i fem år 1 km från en av mina döttrar.
Inlägg #15: Postat: 2006-06-28 14:38:00
Biff
Leif-Arne. Naturligtvis, men jag har svårt att tro att kausalitetstänkandet är närvarande i tex våldtäkter. Det verkar som om mäns onda dåd anses bero antingen på könsmaktssystem eller på att män är djur, dvs likhets- eller särartsfeminism. En kombination är utesluten, eftersom den skapar tanken om att samhället har förvildat männen vilket får orden att tappa sin innebörd helt. Hur man nu vill ha det, borde man dock i konsekvensens namn anse att kvinnorna handlar utifrån samma grunder som männen.
Inlägg #16: Postat: 2006-06-28 14:51:00
Leif-Arne
Tja, jag ser ju inte direkt att där påstås att samhället förvildat män till att begå våldtäkter, beteendet är ju tabu i mig veterligt alla kulturer. Problemet är mer kompext än så. Däremot så har väl våldtäkt perverst genom historien betraktats som en slags "segrarens lön" vid krigshandlingar. Som en slags metod att kränka och avhumanisera de besegrade.
Inlägg #17: Postat: 2006-06-28 14:52:00
Leif-Arne
Och vad gäller reptilhjärne beteende så har jag undantagsvis även upplevt kvinnor uppvisa sådana. Men vad bevisar det egentligen?
Inlägg #18: Postat: 2006-06-28 15:24:00
Biff
Leif-Arne 17. Mitt första inlägg var ju ett motargument till Ramonas påstående att män är djur dvs att mäns dominanta, handlingskraftiga och i vissa fall våldsamma beteenden härstammar från djuren, medan kvinnor, som faktiskt i hög grad tänder på detta djurbeteende, är styrda av maktstrukturer. Så jag antar att det bevisar att hon har fel. Kvinnor våldtar sällan, men att tända på det manliga beteende som i extrema fall leder till våldsbrott är precis lika djuriskt.
Inlägg #19: Postat: 2006-06-28 15:32:00
Leif-Arne
Jag förstår inte vari motsättningen ligger, som art bär vi med oss vissa genetiska predispositioner. Logiska utifrån vår arts fortlevnad. Att se till sin avkommas bästa genom att välja den utifrån situationen mäst lämpliga partnern. Ett domiant beteende är inte nödvändigtvis samma sak som ett brutalt beteende. En attraktiv hane behöver inte tillgripa sekundärstrategier som våldtäkt.
Inlägg #20: Postat: 2006-06-28 15:35:00
Leif-Arne
Med tiden så kav vi med tilltagande förmåga till kasualt betende och förmåga till informationslagring utvecklat normer. Eftersom vi han överblicka hela orsakskedjor så är inte i alla lägen ett beteende styrt av ren instinkt acceptabelt.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...