|
Inlägg #1: Postat: 2006-06-27 20:16:00
|
|
Sunny |
Vi är defenetivt ett däggdjur o ingenting annat.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-06-27 21:11:00
|
|
RockOn1978 |
Instämmer helt! Det är knappast så att kvinnor är oskyldiga till det faktum av valet av deras partner.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-06-27 21:23:00
|
|
Janne B |
Vi är definitivt ett däggdjur men därtill mycket annat. Vi människor har så många andliga, själsliga egenskaper som inte finns att upptäcka hos djuren. Hörde i radion nyss att schimpanser kunde visa medlidande. Nej det är bara biologiska reflexer sa tre andra.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-06-27 21:23:00
|
|
Janne B |
Det finns inte minsta bevis för att djur ångrar gårdagen eller medvetet planerar morgondagen. Även den minsta fågel med ärthjärna gör komplicerade saker. Men jag hör ingen säga att det sker på något medvetet plan. Björnar går ide, men planerar inte för det. Djur är helt "nuets barn". De gör det som är rätt i deras situation just då, annars skulle de inte överleva. De är programmerade i ryggraden. Det är människan långa stycken också men vi kan väja mellan 3-4 alternativ. Det klarar inget djur.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-06-28 10:58:00
|
|
Marcus |
Jag har då inte skapat något könsmaktsystem.... men om Biff är så klok kan väl han och Ramona avskaffa detta könsmaktsystem, vem hindrar er? Jag är dock inne på Sunnys linje.. vi är däggdjur...
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-06-28 11:01:00
|
|
Marcus |
janne B bara för att vetenskape inte har kommit särskillt långt i sin forskning betyder inte det att shimpanser inte har andliga själsliga egenskaper, söärskille när samma forskare inte ens anser att människan har det utan att det är elektriska signaler... läs Lasse Berg, Gryning över Kalahari
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-06-28 11:04:00
|
|
Leif-Arne |
4 Janne har helt rätt. Förvisso är vi däggdjur och primater. Men det som skiljer oss även från våra närmaste släktingar är vår förmåga att täka i orsak- verkansamband. Vi har förmågan att logiskt utvärdera konsekvenserna av alternativa handlingar. Det gör att vi är ansvariga för våra handlingar till skillnad från de som handlar på instinkt. Undersundom kan dock vår logiska förmåga slås ut under stark stress, i dessa lägen handlar vi enligt reptilhjärnan och skiljer oss inte från andra djur.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-06-28 11:05:00
|
|
Leif-Arne |
4 Janne har helt rätt. Förvisso är vi däggdjur och primater. Men det som skiljer oss även från våra närmaste släktingar är vår förmåga att täka i orsak- verkansamband. Vi har förmågan att logiskt utvärdera konsekvenserna av alternativa handlingar.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-06-28 11:06:00
|
|
Leif-Arne |
Det gör att vi är ansvariga för våra handlingar till skillnad från de som handlar på instinkt. Undersundom kan dock vår logiska förmåga slås ut under stark stress, i dessa lägen handlar vi enligt reptilhjärnan och skiljer oss inte från andra djur.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-06-28 11:09:00
|
|
Leif-Arne |
Människor är olika bra på att hantera stress. Förmågan att hantera stress går att öva upp. Boxare får en bra träning i att kontrollera impulskontroll. Man lär sig att i en kampsituation, adrenaliet är högt, man känner smärta, rädsla och ilska, ändå ge akt på dommaren. Säger dommaren "stop", så har boxaren lärt sig hörsamma detta. Nästan alla åtminstonde
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-06-28 11:41:00
|
|
Janne B |
Jag läser min Bibel men är inte bokstavstroende. Jag menar att berättelsen om Adam och Eva i Edens lustgård är ett försök att beskriva att detta par VALDE. Ormen och de andra djuren omkring valde inte något. Men Gud ställde upp några riktlinjer som Duon kunde acceptera eller avvisa.
I första Mosebok kan vi se hur det gick. De följde inte spelreglerna utan blev utvisade från planen. Fick sedan köra i gärdsgårdsserien i några generationer?
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-06-28 11:43:00
|
|
Janne B |
I alla religioner är det en betydande skillnad på människa och djur. Det ligger på orsak-verkan-planet som Leif-Arne skriver här ovan. dags för lunch!
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2006-06-28 13:47:00
|
|
Janne B |
Just nu säger sommarprataren i P1 Tomas Sjödin lite tänkvärt. "Det finns två sorters hunger. Hunger efter mat och hunger efter andliga upplevelser". Jag anar att apor nöjer sig med brödfödan.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2006-06-28 14:16:00
|
|
Biff |
Janne. Faktumet kvarstår att om män väljer att strunta i orsak-verkanplanet och förnuftigt tänkande och i stället följer sina spontana känslor och instinkter, får de fler tjejer upplysning vs romantik?. De delar som utgör vår sexualitet har uppenbarligen starkare kopplingar till det inneboende däggdjuret än till anden eller själen. Att de flesta i slutändan prioriterar sexualiteten tyder på att vi är mer djur än människor.
|
| |