Inlägg #21: Postat: 2006-06-29 10:12:00
|
Anna Drangel |
Som om: "det här ska vara väldigt svårt om man är tjej", men när man väl satte sig in i det gick det att lära sig. Detsamma tror jag gäller det mesta. Och en man som inte tycker sig klara av att ex aga mat kan få hjälp. Det är inte så himla svårt. Det går att lära sig. Det handlar om värme, olja och olika mått av produkter.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2006-06-29 10:13:00
|
Anna Drangel |
Jag tror ingen man föds med specifika anlag för att bli ex bilmekaniker. Herregud, bilen har bara funnits i 100 år. Däremot är det himla svårt att komma förbi inställningar.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2006-06-29 10:14:00
|
Anna Drangel |
Jag tycker vi i Sverige ska vara glada över att vi har kommit så långt i jämställdheten - det är något positivt! Svenska killar är helt fenomenala när det gäller diskning, matlagning och städning. Visst kan det bli bättre, men jämför hur det är i andra länder...
|
|
Inlägg #24: Postat: 2006-06-29 10:18:00
|
Anna Drangel |
En japansk väninna uttryckte en gång fascination över svenska killar. "Svenska killar mycket duktig. Dom diska. Svenska killar mycket populära Tokyo."
|
|
Inlägg #25: Postat: 2006-06-29 10:21:00
|
Anna Drangel |
Nu menar jag ju inte att man bara ska lägga sig ner och tycka "det är bra så, det räcker nu med jämställdhet". Men ibland kan man ju glädja sig lite åt att man faktiskt kan se en skillnad. Jag är stolt överlag med svenska killars syn på jämställdhet. Ivarje fall ämfört med många andra kulturers jämställdhetssyn!!
|
|
Inlägg #26: Postat: 2006-06-29 10:24:00
|
Anna Drangel |
Jag hoppas debatten inte ska vrida sig till att vanliga killar försvarar en man som Hagamannens beteende utifrån någon sorts hatinställning mot kvinnor utan faktiskt våga förkasta många mäns våldsdåd mot kvinnor. Att som en kvinna som jobbar på en våldsjour för våldtagna och misshandlade kvinnor uttala sig att män är djur är förkastligt, men på ett sätt försåeligt.
|
|
Inlägg #27: Postat: 2006-06-29 10:26:00
|
Anna Drangel |
Det är en fördom visserligen, ungefär som att en polis som bara kommer i kontakt med invandrarbrottslighet kan uttala sig på samma sätt. Förkastligt ja, men förståeligt utifrån det perspektiv dom har.
|
|
Inlägg #28: Postat: 2006-06-29 10:34:00
|
Leif-Arne |
Jag tror Anna att det finns en risk för att vi upplever att där finns en polarisering som egentligen inte finns där. Vi män befinner oss inte i ett vakum, vi har döttrar, hustru/ sambo, mödrar, tjejjkompisar runt oss, tanken på att någon av dessa skulle utsättas för ett våldsbrott är outhärdlig.
|
|
Inlägg #29: Postat: 2006-06-29 10:34:00
|
Leif-Arne |
Det vore konstigt om man inte kan se att t.ex den negativa särbehandling som en dotter riskerar utsättas för även är mitt problem. Nog kan vi kommunicera och enas om att båda könen har att vinna på ännu?bättre jämställdhet.
|
|
Inlägg #30: Postat: 2006-06-29 11:37:00
|
Janne B |
Det känns så befriande att läsa Anna och Leif-Arne här ovan. Min yngsta dotter heter Lisa och är "en lisa för min själ". Jag är rädd om henne och alla andra kvinnor jag känner.Jag har alltid försökt vara en bra man, ett hyfsat föredöme. Med hjälp av en del "tillrättavisningar" jag fått så har det gått bra. Så tror jag de flesta svenska män fungerar,därför har vi nått så långt i jämlikheten. MEN kvinnojourerna är det enda bevis som behövs för att se att vi är inte vid Målet.
|
|
Inlägg #31: Postat: 2006-06-29 11:40:00
|
Janne B |
I ett stort antal kommuner har plågade kvinnor själva fått starta och driva denna verksamhet. De har fått starta ett kvinnornas Hemvärn, men i ett annat hus. Det kommun och polis skulle göra har de kränkta fått göra själva. Vi har långt kvar till landskapslagarnas Kvinnofrid.
|
|