Inlägg #1: Postat: 2006-06-27 16:38:00
|
Anna Drangel |
Förresten fastnade jag också framför Mary Bryant filmen. Den var verkligen spännande! Synd att den bara har visats på Hallmark av alla obskyra kanaler i detta universum!
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-06-27 16:59:00
|
Janne B |
Just det.All slags diskriminering innebär förlust för samhället av talanger, begåvningar och så mycket annat.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-06-27 17:35:00
|
Ramona Fransson |
Hej Anna och Janne, ja Hallmark har många bra program, även History Channel och Crime, man slipper reklamen mitt i filmen. Är bra om filmen är 1½. Ja all diskriminering är av ondo. Men faktum kvarstår arbete med omsorg om människor där kvinnor är i majoritet är uruselt betalt. Och männen är oftast i chefspositioner.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-06-27 17:43:00
|
Janne B |
Män i chefspositioner. Ja men jag har ett starkt intryck av att nu sker saker i den andra riktningen snabbt, framförallt i den offentliga sektorn. "Duktiga killar" klagar på att det är hopplöst at ta sig upp nu..
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-06-27 19:11:00
|
Ramona Fransson |
Hej Janne, ja det kanske gör att fler män inser hur kvinnor har haft i decennier! Kanske kan det hjälpa oss i längden:
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-06-28 15:07:00
|
Daniel Wijk |
Eller så leder det till att de män som inte får ett jobb pga att en kvinna blir inkvoterad istället går och blir alkoholiserad och förbannad på kvinnor. Så skapas en generation av hagamän kanske? Som man sår får man skörda. Själv är jag inte så mordisk av mig, jag nöjer mig med att se till att aldrig hjälpa en feminist med någonting. Se till att kvinnor som kan själva klarar sig och feminister går under. Darwin in action!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-06-28 15:09:00
|
Daniel Wijk |
Feminister är som små barn och dom ska inte kalla sig "män" eller "kvinnor". Jag står för en total jämställdhet och det har jag alltid gjort. Feminismen är motsatsen till det.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2006-06-28 15:19:00
|
Leif-Arne |
6 Du ger intryck av att vara en bitter människa. Se upp så att de känslorna tar över, det kommer bara att vara dig själv till förfång.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2006-06-28 15:43:00
|
Daniel Wijk |
LA: Jo, tack, men jag är inte lika bitter som jag låter. De här hemska sourzeboxarna tillåter inte tillräckligt mycket text tyvärr :-/ Jag har feminister i familjen och jag går inte och gnäller på dom varje dag. Snarare tar jag tillfället i akt när dom börjar argumentera och sticka hål på deras resonemang. Det är ganska enkelt trots att de är sådarna dära genusutbildade människor...
|
|
Inlägg #10: Postat: 2006-06-28 15:47:00
|
Daniel Wijk |
Jag blir dock irriterade när jag ser folk som sitter i det moderata partiet gnäller över att de är förtryckta av osynliga strukturer. Att dom sedan tycker att det är okay att dömma folk utefter vilket kön dom har gör mig bildligt talat illmående. Jag dömmer istället folk utefter vilken ideologi dom har och för de idéer dom slänger ur sig.
|
|
Inlägg #11: Postat: 2006-06-28 15:48:00
|
Leif-Arne |
Jag har en dotter som är feminist, anarkist, vegeterian plus en massa annat. Det är kul med barn som bryr sig. Men hon är dyr i drift.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2006-06-28 15:53:00
|
Leif-Arne |
I den bästa av världar så behandlas alla lika. Desvärre ser det väl inte riktigt så ut. Om man hoppar över "män är djur" retoriken så finns det, hävdar jag med bestämdhet, i flera avseenden en negativ särbehandling av kvinnor.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2006-06-28 16:49:00
|
Janne B |
Ja sådana hemska överdrifter som "män är djur" skadar ju en seriös debatt. Kanske är Sverige det mest jämlika landet i världen, men visst kvarstår problem, som jag tror att alla partier vill lösa.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2006-06-28 16:53:00
|
Janne B |
6 / "Hjälp aldrig en feminist" är ingen bra slogan!
|
|
Inlägg #15: Postat: 2006-06-28 16:57:00
|
Janne B |
11/ Har du en sådan dotter Leif-Arne så säger det mkt om den miljö du skapat runt henne. Hon har vågat släppa konformisen, hon ger sig ut på segelturer förvissad om att du väntar på kajen. Du har skapat en trygghet i henne, då vågar de unga saker. Jag gissar att om du har flera barn så är hon den yngsta.Grattis.
|
|
Inlägg #16: Postat: 2006-06-28 17:04:00
|
Leif-Arne |
Jo hon är den yngsta. Det är väl lite svårt att inse att även lilltösen håller på att bli stor. Förvisso vet hon hur hon skall linda pappa runt fingret. Samtidigt så ser man att det är tufft för unga flickor, de ställer sådana krav på sig själva, världen faller nästan samman över ett missat MVG eller en finne på näsan.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2006-06-29 10:03:00
|
Anna Drangel |
Daniel: Du säger att du dömer personer efter vilken ideologi dom har och resonerar löst kring kvotering. Det här är dina ord: "Eller så leder det till att de män som inte får ett jobb pga att en kvinna blir inkvoterad istället går och blir alkoholiserad och förbannad på kvinnor. Så skapas en generation av hagamän kanske?"
|
|
Inlägg #18: Postat: 2006-06-29 10:05:00
|
Anna Drangel |
Det är väl för tur att kvinnor genom historien som blivit omsprungna av män just p g a kön, inte har gått och blivit massmördare! Jag vänder mig mot denna självklara inställning många män har att dom är i grunden smartare, intelligentare och mer lämpade för det mesta förutom att föda barn och ta hand om dom. Jag tycker det är en baklaglig inställning som tyvärr flera debattörer på Sourze gett prov på.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2006-06-29 10:07:00
|
Anna Drangel |
Man behöver inte vara feminist för att se att det finns tillfällen då människor behandlas olika pga av vilken grupp eller vilket kön dom tillhör. Ibland drabbar detta även män och då undgår man inte att höra det.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2006-06-29 10:11:00
|
Anna Drangel |
Du verkar ha umgåtts med kvinnor som inte riktigt klarar sig själva. Det mesta kan man lära sig. Jag har senaste året blivit otroligt mer orädd för att hålla på med verktyg. Men det var en spärr att komma över.
|
|