|
Inlägg #1: Postat: 2006-06-26 21:17:00
|
|
Jan E |
forts. ”I stället träffade den ett hus i närheten av staden Khan Yunis och en 27-årig kvinna dödades. En av hennes släktingar, en 45-årig kvinna, dog senare av de skador hon ådrog sig under attacken. Utav de 13 skadade uppges fyra ha allvarliga skador.” Detta är den typ av militära ”misstag” som Israel brukar rycka på axlarna åt.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-06-26 21:18:00
|
|
Jan E |
Själv vill jag se kidnappningen av den israeliske soldaten som en hämnd för detta groteska brott. Det är bara världens näst efter USA mest arroganta stat som kan anse sig ha rätt att utkräva ytterligare hämnd. Kidnappningen är lindrig i relation till de skändligheter som Israels krigsmakt ständigt gör sig skyldig till. För övrigt Anna – det är en gåta att en tänkande och kännande människa som du öht kan bo i det det där landet!
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-06-26 23:00:00
|
|
hallmen |
Jan E: "För övrigt Anna – det är en gåta att en tänkande och kännande människa som du öht kan bo i det det där landet!"
Nu får du ta och tänka till och reflektera en gång till. Farligt med sådana utspel.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-06-26 23:57:00
|
|
Jan E |
Situationen kommer att bli ännu värre i Israel/Palestina. Det finns ingen som helst ljusning i sikte. Jag vet att det finns vettiga israeler som ogillar ockupationspolitiken, ändå leder varje val i Israel till att ockupationspolitiken förstärks och brutaliseras.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-06-26 23:58:00
|
|
Jan E |
Anledningen är förmodligen att de flesta israeler tror att det bästa och säkraste är att stänga in befolkningen innanför murar och att försöka leva ett så normalt liv som möjligt där innanför och försöka glömma de ”onda” palestinierna där utanför.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-06-26 23:58:00
|
|
Jan E |
Det kommer dock visa sig att denna inställning leder till avgrunden. Utan en lösning på konflikten med en för palestinierna acceptabel gränsdragning så finns helt enkelt ingen framtid. Det är dit vi är på väg och därför har jag tidigare uppmanat Anna att flytta därifrån, inte minst för hennes barns skull.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-06-27 00:02:00
|
|
Sunny |
Jan E: Jag delar din svartsyn här: Läget är förtvivlat låst. Men inte kan lösningen vara att alla i området utvandrar även om jag gärna skulle se Anna med de sina trygg i Sverige?Att bygga murar är början till slutet.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-06-27 00:14:00
|
|
Jan E |
Sunny, jag menade att Anna ändå är från Sverige, hon kan få ett tryggt liv här för sig och sina barn. Den möjligheten har ju naturligtvis inte andra israeliska medborgare. Självklart är mina inlägg färgade av den bottenlösa hopplöshet jag känner inför den här konflikten.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-06-27 00:22:00
|
|
Sunny |
Jo jag förstår hur du menar o det är därför jag oxå skulle välkomna Anna hem!
Anita Goldman hon med böckerna har ju flytt Israel för lägets skull.Delar din förtvivlan för jag ser ingen som helst utväg.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-06-27 00:27:00
|
|
Calle Z |
Jan E. Begrunda vad du skriver. USA och Israel är världens mest arroganta stater! Alla diktatur och tyrannstater då? Ditt svar 5. Läs det igen. Tror du verkligen att israelerna inte har en bitter erfarenhet av vad det innebär att leva innanför murarna? Att glömma det "onda" där utanför.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-06-27 00:34:00
|
|
Calle Z |
Sunny. Svar 7. på vilket sätt är "att bygga murar början till slutet"? Genom hela vår historia så har alla folk byggt fästningar, murar osv för att försvara sig mot en angripande fiende.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-06-27 00:38:00
|
|
Sunny |
Jag tänkte på människans historia.Att vi i Fort Europa skapar naturliga murar via hav. Så tänkte jag på Berlinmuren o dess fall.
Slutligen tänkte jag på de murar människor emellan som vi bygger o bygger på för att skapa en mur mellan Dem o Oss!Murar genom språk o kultur krockar. Jag ser mycket lite positivt komma av murbyggandet i någon form.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2006-06-27 01:55:00
|
|
Calle Z |
Sunny. Jag tänkte också på människans historia! Varför har det byggts murar och fästningar i historien? Du fördömmer våra förfäder och alla andra som försvarade sig mot en hotande fiende! De som försvarade sig och de sina med livet som den sista insatsen.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2006-06-27 01:59:00
|
|
Calle Z |
I en perfekt värld så skulle det vara som du skriver! Men världen är inte perfekt. Om det är de andra som sätter upp murar? Om det är de andra som inte kan acceptera vårt sätt att leva? Vad skall vi då göra?
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2006-06-27 07:15:00
|
|
Anna Veeder |
Tack alla som bekymrar sig om min personliga säkerhet :- Nu är det här svenska säkerhetstänkandet inte riktigt min grej. Jag bor faktiskt i ett alldeles förträffligt lugnt område i norra Israel och det kanske är svårt att begripa, men striderna i Gaza är för mig lika långt borta som för er. Det kanske är en illusion, men så är det.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2006-06-27 07:19:00
|
|
Anna Veeder |
2/Jan, det kan tänkas att det är en hämndaktion, så uppfattas det åtminstone i den palestinska allmänheten. Men en sån här attack tar lång tid att planera - gräva tunnlar, samarbete mellan olika milisgrupper etc är ingen bagatell. Face it, båda sidor pratar om "lugn" men är samtidigt förberedda till tänderna.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2006-06-27 07:23:00
|
|
Anna Veeder |
forts. Hamas har säkert femtio pers som är beredda att utföra en självmordsbombning inom en halvtimme om ledningen skulle besluta om det. Och den israeliska armén kan gå in och återockupera Gazaremsan i morgon om de beslutar om det. Mycket av striderna är planerade - det är inte bara hämndattacker, det ligger faktiskt mycket kall logik bakom. På båda sidor.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2006-06-27 20:13:00
|
|
Sunny |
13-14 Att dela upp människor i VI o DE ANDRA är en av världens farligaste mentala murar.
Ingen har någonsin påbörjat ett anfallskrig utan försvarat sig emot DE ANDRA: Hitler ville i sin godhet hjälpa Norge emot DE ANDRA dvs de allierade.Vi lever i en sjuk värld,det är sant, men vi måste ändå försöka riva ner de murar vi når fram till.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2006-06-28 22:31:00
|
|
Calle Z |
Sunny. Svar 18. Varför är det så farligt att dela upp människor i vi och de andra? Det borde inte vara så! Men så är tyvärr verkligheten. Skall vi riva eller bygga upp murar mot de som vill se oss döda? Skall vi försvara oss eller skall vi inte försvara oss mot de som vill oss ont?
|
| |