|
Inlägg #1: Postat: 2006-06-26 16:01:00
|
|
Anna Drangel |
Tänk ett scenario där kvinnor från Israel kunde gå samman med palestinska kvinnor. Där mammor kunde överbrygga kulturklyftorna. Där inte religionen styr hur man ser på varandra, utan bara det faktum att man älskar sina barn lika mycket vare sig man är israel eller palestin.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-06-26 16:05:00
|
|
Anna Drangel |
...gud vad fruktansvärt patetiskt och naivt skrivet. Men hur ska det hela någonstin lösas? Israeler som lever som syndiga västlänningar och som släppts ner på en plats som fortfarande styrs av gamla religiösa övertygelser.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-06-26 16:07:00
|
|
Anna Drangel |
Det är som gjort för en totalkonfrontation - tyvärr.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-06-26 16:08:00
|
|
Anna Drangel |
Och tyvärr har jag nu noterat ett antal av mina stavfel ovan... Sorry!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-06-26 17:08:00
|
|
Anna Veeder |
1/Anna, jag tror faktiskt inte att det kan lösas helt. Men det finns olika grader i helvetet...angående det du beskriver som naivt - är du intresserad så kolla upp "Kvinna till kvinna" och deras arbete med kvinnoorganisationer i Israel/Palestina.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-06-26 17:10:00
|
|
Anna Veeder |
Naivt? Kanske det. Men jag lovar att det gör jävligt mycket mer NYTTA än vissa smartass vänsterbloggar som gillar att dissa allt som har med Israel att göra, inklusive sådana här projekt. Jag är naiv, alltså existerar jag...eller har du något bättre förslag? Kollektivt självmord a la Life of Brian?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-06-26 20:19:00
|
|
Anna Drangel |
Anna: Jag står bakom alla såna här försök fullt ut! Jag tror faktiskt det är ett av de bättre handlingar man kan göra. Att överbrygga klyftor mellan religioner och kulturer måste vara ett av de viktigaste medlen för att nå fred. Varhelst man befinner sig!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-06-26 20:22:00
|
|
Anna Drangel |
Vad annars finns att göra? Mycket handlar väl vad jag förstått om kulturkrockar. Men som sagt, det är få saker som är så förenande som moderskapet.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-06-26 23:07:00
|
|
hallmen |
Veeder: Apropå kvinnoorganisationen, trodde sådana här fredsprojekt a la 90-tal hade dött ut!? Eller så är det bara jag som blivit alltför Jerusalemifierad. Jag längtar till Haifa där jag tillbringade somrar som liten...fast nu är jag ju tillbaks till härliga Sverige som vet allt och särskilt hur konflikten ska lösas :-. Jag säger till Sverige: Kom in i matchen!
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-06-27 07:11:00
|
|
Anna Veeder |
Hallmen, jodå, de existerar, men de talar mindre om fred som ett idealiskt tillstånd utan koncentrerar sig mer på konkreta grejor, som demokrati, medbestämmande, sociala rättigheter etc. Kolla t ex "coalition of women for peace" eller något sådant.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-06-27 10:15:00
|
|
Janne B |
Hallå Hallmen/ Vi ska nog inte in i den matchen! Pågående matcher i området synes inte vara till glädje för någon...
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-06-27 15:39:00
|
|
hallmen |
Janne: Tyvärr kan jag inte säga emot :-
|
| |