Blogg är skit

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2006-06-18 21:42:00
StaffanH
Då är risken stor att det blir som med många av de hemsidor som lades ut för några år sedan när det var "inne" - de ligger fortfarande uppe men har inte uppdaterats på länge och är således intressanta. Är man intresserad av att läsa bloggar får man sannolikt vara beredd på att byta då och då.
Inlägg #2: Postat: 2006-06-18 21:45:00
StaffanH
Dagens möjligheter att kommunicera är så mycket större än för bara 15 år sedan, men de är också tidstjuvar av stora mått. Om några år tror jag att bloggandet har hittat sin form. Tills dess kommer det att läggas upp bloggar som snabbt slutar uppdateras eller är att anse som ointressanta.
Inlägg #3: Postat: 2006-06-18 22:24:00
Janne B
StaffanH/ Våra erfarenheter och åsikter om blogg ligger tydligen mkt nära varandra. Jag har ju inte en slutgiltig åsikt, jag vill ha mer erfarenhet, som ju kan innebära andra värderingar också. / Jag läser inga utländska bloggar. Men jag gissar att det kan se väldigt olika ut...
Inlägg #4: Postat: 2006-06-18 23:53:00
StaffanH
Janne/ Det verkar så. En annan fundering jag haft är när och om det kommer någon sorts motreaktion. Det har ju under en förhållandevis kort tidsperiod kommit så många saker som gör livet lättare som mobiltelefon, Internet och epost mm. Ibland tror jag att utvecklingen går lite väl snabbt.
Inlägg #5: Postat: 2006-06-18 23:57:00
StaffanH
En modern mobiltfn går att använda till så mycket mer än att bara ringa och ta emot samtal på och datorerna fortsätter att i rask takt bli allt bättre och mer avancerade. Ska man hänga med i utvecklingen kostar det en slant. Undrar därför hur länge det kommer att hålla i sig innan allt fler börjar dra öronen åt sig. Eller kommer det att fortsätta som det gjort hittills?
Inlägg #6: Postat: 2006-06-19 01:13:00
Janne B
Ja nog kostar denna nya IT-värld och blir därmed en klassfråga. Den rika tredjedelen av oss hänger med i teknik och kostnadssvängarna. Mellangänget som jag tillhör kör med en gammal PC och omodern TV. Så har vi den fattiga tredjedelen....som är utanför IT-samhället. Förutom pengar krävs ju också tekniskt sinne för att ta fram sina foton själv, greja med i-poden osv.
Inlägg #7: Postat: 2006-06-19 10:08:00
Elina
Det är väl en fråga om hur vi prioriterar. Läste på morgonen att föräldrar har inte råd med simskola 500kr men väl mobil flerdubbelt upp till barnen. Vart lägger vi tid och pengar? Andras bloggar? Din spalt? Ut i skogen? Hjälpa sjuka grannen?
Inlägg #8: Postat: 2006-06-19 13:02:00
Janne B
Elina/B Du vet säkert att det finns en mkt stor grupp pensionärer som har netto 8500 kr i månaden.Eller lägre. Inte ovanligt att hyra och el tar 4500 kr.2000 kr i mån mat och annat från butiken.Telefon och Pc avgifter 500. hålla igång en gammal bil 1500 kr mån. Pengarna slut. Inget till tandvård, medicin,läkarbesök osv / Tid har fattiga ofta gott om för de har inte råd att göra saker. Göra sig av med bilen är ofta mkt smärtsamt då kroppen blir allt stelare och vännerna dör undan.
Inlägg #9: Postat: 2006-06-19 13:42:00
Elina
Ack ja, Janne. Inte heller vi som var hemma med våra barn men jobbade sedan mycket har något att festa för. Men prioritering i dagens familjer är konstig. Bil, fast man bor vid kommunikationer, mobil till alla, flera datorer, filmkanaler , modekläder, sk snabbmat .. men föga tid att göra saker tillsammans.
Inlägg #10: Postat: 2006-06-19 13:47:00
Elina
Någon sa att det krävs tre löner för att få en familj gå runt.
Glömde lägga till rökning. Har träffat fera ensamma mammor som jobbar extra helgerna för att pengarna inte räcker, men de röker för 14 000 i året.
OK, blogg är ett billigt nöje! Likaså käfta med dig just nu när jag har en arbetsperiod och tid. När jag inte jobbar gäller andra saker.
Inlägg #11: Postat: 2006-06-19 13:51:00
Janne B
Elina, liksom du förundras jag över andras prioritidningar av tid och pengar.Men vår förundran kan ibland bero på att vi inte har alla puzzelbitarna./ Jag brukar be alla unga jag träffar att noga läsa Konsumentverkets hemsida, som ha så mycket.
Inlägg #12: Postat: 2006-06-19 13:51:00
Janne B
Man kan bland annat se att det kostar 20 kr milen att köra vissa bilar medan det kan kosta uppåt hundra kronor med nyare o finare åkdon.../ Köp aldrig ngt på avbetalning a 700 kr i månaden förän du med viss lätthet sparat 700 kr i månaden under minst ett halvår.Sådant krävde banker på 1970 talet...
Inlägg #13: Postat: 2006-06-19 13:56:00
Elina
Det var då de. Undervisade i konsumenträtt och ekonomi länge sedan. Lektionerna var för de "sämre" elever som inte klarade andra språk. Succé var det. Alla ville komma till den kursen. Jag tror ekonomin blir en kalldusch den dan många flyttar hemifrån. Det är svårt att prioritera när målen för livet är diffusa och alla andra ser ut att ha allt.
Inlägg #14: Postat: 2006-06-19 13:59:00
Elina
Bil, ja. Inte har vi den bästa bilen ur ekonomisk synpunkt, även om den var billig i inköp eftersom vi importerade den själv från Tyskland. Halva priset. Svårt att vara utan när man kånkar på tre stativ, kameror, annat tillbehör till avlägsen skog. Med åldern blir man bekväm eller ...
Inlägg #15: Postat: 2006-06-19 15:50:00
Janne B
Elina Ekonomisk uppfostran är inte lätt. En dag så skulle en fosterdotter efter två hos oss flytta ut till en egen Etta. Du får ta alla möblerna, allt som är i rummet sa vi. Samt gav henne 500 kr år 1970 ca. Varefter hon genast gick och köpte sex stora vackra dyrbara Ölkrus....Det var ingen lyckad dag.../ En anna fosterdotter fick en kamera en julafton. Varefter hon gick två varv runt utsidan av huset och tog 24 bilder på det. Ingen bra dag det heller.
Inlägg #16: Postat: 2006-06-19 15:52:00
Janne B
Bilar är viktigt i ekonomin. En slö bil med 75 hästkrafter har en helt annan försäkring en en käck kärra med 200 hästkrafter, vilket överraskat en o annan yngling.
Inlägg #17: Postat: 2006-06-20 09:10:00
Elina
Prioritering är svårt. Mediedelen av en familjs budget tar en månadslön.
Är det vårt det?
Jag skulle vara en usel bloggare.
Inlägg #18: Postat: 2006-06-20 09:46:00
Janne B
Jag fick e-post av mitt försäkringsbolag i morse.De berättade hur de sätter premier på olika bilmodeller efter statistisk olycksrisk.Av det kan jag vara dra slutsatsen. Ring o rådgör med försäkringsbolaget innan vi byter bil nästa gång. Många tusenlappar att spara.
Inlägg #19: Postat: 2006-06-20 21:47:00
Elina
Bil och blogg? De båda börjar i alla fall på B.
Inlägg #20: Postat: 2006-06-20 23:02:00
Janne B
Elina/ Jag är medveten om att jag "svävar ut" ibland...
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...