Ett filosofiskt UNIVERSUM?

Inlägg #1: Postat: 2006-06-18 15:16:00
Janne B
Det så fascinerande att sitta ute i naturen och ha tusen sorters varelser omkring sig. De flesta för mig osedda och okända.Jag sitter där med mina sinnen så utvecklade jag kan och liksom suger i mig. Men över mig och under mig finns individer som upplever allting annorlunda, för de använder andra sinnen, eller kombination er av sinnen.
Inlägg #2: Postat: 2006-06-18 15:23:00
Janne B
Vad som fanns före Gud Skaparen eller vad som fanns före Big Bang är nog samma fråga? Bara formulerat av olika sorters människor. Vi kan söka i vårt inre efter det andliga svaret, eller forska i det yttre efter svaret i Universum. Längre än så kommer vi nog aldrig. /Låtsaskompis, ja är sådana barn schizofrena en period i sin utveckling? För att sedan gå berikade ut i livet. Kanske många av våra stora författare, konstnärer etc. hade en sådan period…
Inlägg #3: Postat: 2006-06-19 01:22:00
Janne B
På en annan tråd här talas det om August Strindberg, som under sin levnad har ett oändligt antal "projekt" på gång.Han skulle göra guld samt fotografera himmelen utan kamera. Det fanns nästan inget som han inte försökte sig på, ungefär som medeltidens genier. Var dessa vid alla sina sinnens fulla bruk, eller periodvis helt galna. August hade sin depressioner, sannolikt de andra genierna också, men de fick ingen diagnos.
Inlägg #4: Postat: 2006-06-19 01:25:00
Janne B
Evert Taube gick som pojk omkring på Vinga i 12 år och insöp hav,klippor,sand, örter etc.Det fanns inte så mkt annat att göra där. Sedan ägnade han resten av sitt liv åt att skriva sånger, sjunga, dikta. måla, teckna det som sinnena fångar in på Vinga.
Laddar...