|
Inlägg #1: Postat: 2006-06-15 16:25:00
|
|
seamonster |
Det jag ifrågasätter är om hennes princip handlar om moral. Vad min övriga kritik mot henne består av, har jag ingen aning om.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-06-15 18:30:00
|
|
CMO |
Nu förstår jag inte alls! Vad skulle principer för etiskt handlande vara om inte moral? Om du menar att hennes resonemang är ohållbart så har du inte visat det. Föresten att vi hjälper andra inan vi hjälper oss själva i "normala situationer" stämmer ju inte alls.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-06-16 09:54:00
|
|
seamonster |
Bara för att man har en teori om hur vi skall handla, behöver den inte vara en moralisk teori. Det är sådant man bland annat undersöker inom moralfilosofin. Det finns ingen anledning för mig att argumentera mot Rands etiska/rationella egoism eftersom det inte är textens avsikt. Hur vi handlar i en ”normal” situation är en öppen fråga. Citatet är till för att styrka att det förekommer altruistiska beteenden i en krissituation.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-06-16 14:09:00
|
|
CMO |
Verkligen en bedrift i så fall att skriiva en artikel där din poäng är så svår att uppfatta trots, ännu svårare efter dina kommentarer. Frågan är om du själv vet vad du vill säga? Citatet fyller inte heler den funktionen, och vem har påstått motsatsten att altruistiska beteenden inte förekommer i krissituationer?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-06-16 14:45:00
|
|
Janne B |
Altruism lär betyda oegennytta - i motsats till egoism. Noterat för er som ännu inte gått filosofikurser.
|
| |