God natt, Sverige?

Inlägg #1: Postat: 2006-06-13 01:21:00
Janne B
På några håll har jag sett unga sparka stora frukter. Missionskyrkan sände för några år sedan ut en "idrottskonsulent" i hop med en svensk bollklubb. Kan det ha varit till Sierra Leone? Man satte de unga att röja upp lite ytor som skulle vara som bollplaner. Från Sverige skänkte företag fotbollar. Mer behövdes inte för att få igång mkt fotboll i många byar.Jag har inte kunnat följa projektet, men det gav hopp och bättre hälsa.
Inlägg #2: Postat: 2006-06-13 01:26:00
Janne B
Vet inte om någon skrivit om fotboll som demokratiskt instrumenmt, som en hävarm i utvecklingen osv. Själv sparkade jag boll som sjuåring utan att ha hört en enda regel. Men man såg hur de andra gjorde, man hörde de äldre skrika regler osv.Med bollspel kan man börja på vilken låg nivå som helst och sedan kan en på miljonen sluta som en Zlatan. Bäst mår man om man inte siktar så högt, utan bara sparkar för att trivas med sig själv.
Inlägg #3: Postat: 2006-06-13 09:37:00
Elina
I Vietnam sparkade vi boll med vietnameserna. Vi kunde ju inte prata med varandra. Ett annat variant var hopprep. Fungerade även i en bronsåldersby i en hemligt djungel där inga vita varit på över 100 år.
Inlägg #4: Postat: 2006-06-13 10:59:00
Elina
Janne, Lycksele är inte en by, inte mer än Eskilstuna eller Malmö. Det finns ju bara en stad, Stockholm, pga politikernas idioti. Så Lycksele är en fd. stad nu mera kommun. Med centrum!
Inlägg #5: Postat: 2006-06-13 11:42:00
Janne B
Hur ska jag nu svara på detta tra la la/ Jo när jag gick i folkskolan fanns Åmål och Lycksele inte med bland Sveriges städer. Det blev senare. Jag säger dig helt ärligt att jag kunde räkna upp alla Sveriges städer då jag gått ut sjuan, länsvis.. Kunde rabbla vartenda landskap och län. Visste i vilket län Orsa finnmark Och Rekarna låg./ Låter som fåniga kunskaper men oj vilken glädje ha har haft av denna "geografikänsla". Har du tid att paddla med mig i Umeälven nästa sommar?
Inlägg #6: Postat: 2006-06-13 12:36:00
Elina
/5 Oj! Jag som inte fattar än vart allt ligger. När de pratar om vädret i TV vet jag inte vart svealand och vad de nu heter är! Lycksele och Storuman vet jag för min dotter bodde där och arbetade som "vildmarksdoktor" i Storuman.
Jag paddlar illa. Riktigt illa. Men har ibland drömt att paddla Vindeln.Tar en repa i Sarek, gubben får följa med i år om han lovar att inte gnälla när det regnar och är tungt.
Inlägg #7: Postat: 2006-06-13 12:54:00
Janne B
Jag har paddlat canadensare en hel del i Västerbotten och Västmanland. Då gör det inte mkt att man är överviktig. Jag sparar knäna men tränar överkroppen. Jag får anlita en gammal käresta vid nästa tur...
Inlägg #8: Postat: 2006-06-13 13:23:00
Elina
Du sa något: sparar knäna. Störtade illa i bergsklättring ett år och krossade knäet och lite annat. Vandrar ändå, kan inte sluta. Kanske kunde jag lära mig att paddla - någon gång. Tur att fotboll var inte min grej.
Inlägg #9: Postat: 2006-06-13 15:05:00
Janne B
Betänk Elina att dina ben ska räcka många år till. Det finns många sorters kanoter. En del lite kortare som passar bra även i alla de smååar som finns i Västergötland. Ingen risk här att plötsligt hamna i en fors. Men man ska ha flytväst o vara simkunnig. Då behöver man inte vara orolig. Bara njuta. Havspaddling är något helt annat...då ska man vara vältränad.
Inlägg #10: Postat: 2006-06-14 13:44:00
Elina
Sonen är en expert att paddla, har lite rekord och så. Men han hinner aldrig lära sin gamla mor ordentligt. Kanske tigga åt mig lite träning mot en middag? Men han väljer väl fors 5.
Paddla på! Hoppas du får en fin sommar. Tänker på dig i de lugna vatten när det stormar på någon topp.
Inlägg #11: Postat: 2006-06-15 17:41:00
Elina
svar 5/ Nu klickade det till: nästa sommar, det är år 2007. Då har jag bara planerat Island runt har korsat det till fots förut, nu blir det buss. Återkom om paddling , fast Umeälven är ett sämre val, mycket att kånka kanot förbi kraftstationer. Fast vem av oss kan säga något om sommaren 2007.
Inlägg #12: Postat: 2006-06-15 18:50:00
Janne B
"OM jag har en dröm så låt mig drömma" säger en visa. Jag har nog bara kondition för att paddla någon mil på lugna åar i Västergötland.
Men kanske tio ggr har jag paddlat med 4-5 barn o två kanoter i åar o sjösystenm bredvid Vindelälven. Det hette nog Ekorrsele och Mårdsele osv inom Vindelns kommun..Där finns väl organiserade kanotcentra för 1-2 dagars turer/ .
Inlägg #13: Postat: 2006-06-15 18:50:00
Janne B
Jag har paddlat från Bjurholm några mil nedåt med familj. Från Sävar ut till havet. osv.
Innan man hyr kanot ska man noga kolla vattenståndet i åarna och småälvarna för det kan variera kraftigt.. Snäll fors kan bli elak fors
Inlägg #14: Postat: 2006-06-15 19:48:00
Elina
Sonen paddlade halva Vindeln när han var 14, den är knepig och sensommaren för lite vatten. Själv har jag sjöpaddlat, smärre fors och sjö i storm 3 km en gång. Så jag är ingen att luta sig mot.
Inlägg #15: Postat: 2006-06-15 20:31:00
Janne B
Det tjusiga med å-paddling är ju att man kan låta sig glida med en bra bit, då kommer man både fåglar o fiskar så när, när man inte stör med paddeln. Plötsligt kan där stå en älg eller ett rådjur. Så helt ofarligt är det inte, nu när vi har 2500 björnar, mer än på 100 år. Kommer man glidande mot en björnunge utan att se den så kan morsan bli farlig...Men lokalbefolkningen/centret vet om det finns björn i trakten.
Inlägg #16: Postat: 2006-06-15 20:36:00
Janne B
Man bör nog aldrig paddla ensam, fyra personer i två kanoter som håller lita avstånd, ökar säkerheten.
NU kom en lite påminnelseskylt Paraguay. Där jobba Dotter E för ca tre år sedan på en kombinerad barninstitution drivet av ett svenskt samfund. Såå fattigt. SVT har i kväll gett en verkligt negativ bild av landet och folket. Min Elisabet älskade detta folk, men var verkligt bekymrad...
Inlägg #17: Postat: 2006-06-15 20:38:00
Janne B
DET ÄR NU DET HÄNDER. CA 50 av landets friska män sätter sig framför TVn. Betydligt färre kvinnor,varav de flesta droppat av efter 45 minuter. DET BLIR NOG 3-1 TIll ????
Inlägg #18: Postat: 2006-06-15 20:43:00
Elina
50? Trodde 75. Vi sätter oss väl framför TVn och kör med ett hantelpass samtidigt.
Säkerhet? Vad är det? Något jag alltid missat.
Laddar...