Fildelning - stöld eller vinning

Inlägg #1: Postat: 2006-06-10 11:31:00
Anna Drangel
Uno, säg att du jobbar som frilansande fotograf och har just kommit hem från Kina där du varit runt i fabriker för att skriva om kinesens arbetsvillkor. Du har pröjsat för resan själv och hoppas att kunna sälja bilderna och din story. Du lägger ut några bilder på din hemsida...
Inlägg #2: Postat: 2006-06-10 11:33:00
Anna Drangel
Någon vecka senare ser du att folk har använt din bild i egna reportage. Är det OK? I ditt resonemang har upphovsmannen inte förlorat något. Jo, enligt mig har han mist vissa chanser för försörjning på sina bilder.
Inlägg #3: Postat: 2006-06-10 12:09:00
Janne B
Anna/ Fotografen kan aldrig göra en liknande resa igen....denna typ av reportage slås helt ut.
Inlägg #4: Postat: 2006-06-10 12:19:00
Uno Hansson
Varför ställa ut en olåst cykel mitt på ett helt obevakat torg? Finns det någon som helst anledning? Alla aktörer på marknadsarenan har ju att rätta sig efter den "manufacturing praxis" som spontant uppstår och spontant förändras. De flesta skulle nog betala om det vore enkelt och billigt. Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att ladda ner något utan att betala om det vore mycket, mycket enkelt. För min del så räcker utbudet på tv och radio merän väl till för att jag skall vara intresserad.
Inlägg #5: Postat: 2006-06-10 12:26:00
Uno Hansson
Rättelse: "Själv skulle jag inte kunna tänka mig att ladda ner något utan att betala. Det är bland annat alldeles för jobbigt och jag är inte alls intresserad." Hade jag varit mycket yngre så skulle jag mycket gärna lagt ut gratismaterial på internet. Exempelvis komplett underlag för kretskort till datorer och hemelektronik. Dem som sedan ville betala något skulle naturligtvis kunna göra detta.
Laddar...