|
Inlägg #1: Postat: 2006-06-10 02:15:00
|
|
Janne B |
Vet inte om det är lämpligt att säga det men de stora stater som lytt under England eller Frankrike synes klara sig bäst. De har behållit delar av det gamla rättsväsendet och polisväsendet. Där finns regler om ägande och bankväsende. Småstaterna orkar inte med något. Kongostaterna borde ha lysande utsikter men nästan all f d kolonial organisation verkar upplöst. Detta är så svåra saker så jag borde kanske inte skriva i vargtimmen.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-06-10 14:14:00
|
|
Hugo O |
Har det gått bra för något land som Frankrike styrt över? Jag kommer inte på ett enda.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-06-10 16:11:00
|
|
Janne B |
Hugo så har jag också tänkt. Lägg till Belgien som inte lämnade en enda användbar struktur efter sig i det väldiga Kongo. Belgen var nog årthundradets värsta utsugare och inget annat.På befrielsedagen åkte Kung Leopold ner. Konstig att han inte blev halshuggen av Patrice Lumumba.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-06-10 16:13:00
|
|
Janne B |
Frankrike har väl ett slags samväldesavtal med ett antal korrupta regimer i Afrika. Dessa regeringar hålls under armarna så fort en opposition dyker upp. Jag har inte följt utvecklinge så bra på tio år, men så var det en lång tid...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-06-10 20:01:00
|
|
Lars Nilsson |
2/ Ja faktiskt, men det är de länder/områden som fortfarande bör betraktas som kolonier men som fransmännen säger är Frankrike. Jag har själv besökt Franska Guyana i Sydamerika, samtliga franska öar i Karibien, ön Réunion utanför Madagaskar och ett antal öar i Franska Polynesien. Några krav på självständighet i dessa områden kan inte spåras. Och det tror jag det. Levnadsstandarden är ofta skyhögt över den i omgivande länder.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-06-10 20:05:00
|
|
Lars Nilsson |
I endast ett franskt område, mig veterligt, har det förts en debatt på senare år om frigörelse från Frankrike. Och det är Nya Kaledonien i Stilla Havet. Men den dog ut rätt kvickt.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-06-10 20:14:00
|
|
Lars Nilsson |
Men det är intressant att det varken i Frankrike eller någon annan stans förs en principiell debatt om Frankrikes nuvarande kolonier oavsett om dessa vill vara franska eller ej. Förvisso har även UK besittningar i Karibien och på några till ställen. Men i UK uppkommer ändå prat då och då om besittningarna.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-06-10 21:04:00
|
|
Janne B |
5 / Jag tror att det finns ett uttryck"Frankrike på andra sidan haven", varmed Frankrike vill bevisa att de inte har kolonier. Men liksom Storbittaniens samväldesländer har olika status, så har nog de franska områdena det också. Några har en fransk guvenör andra någon slags statsminister. Begreppet protektorat förekommer nog fortfarande,skyddsområde.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-06-10 21:08:00
|
|
Janne B |
En svår fråga en lördagskväll. Har Danmark kolonier eller likande som heter Grönland och "Fåröarna". Har Norge kolonier som heter Svalbard och Jan Mayen? Öland var länge en slags koloni rakt under Kungahuset med flera särskilda lagar och regler. Har inte monarken fortfarande ett slott där tro?
|
| |