|
Inlägg #1: Postat: 2006-06-09 17:50:00
|
|
rftc |
saxat från intervju med H Pontén i dagens industri förresten: "Vi är mest intersserade av de som tjänar penga på fildelning, till exempel Pirate Bay, som med 1 milj användare kunde sälja annonser för stora pengar. Varje banner kostade 30.000 kronor i veckan och de hade tre av dem."
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-06-09 19:04:00
|
|
Eric Jönsson |
Det gör 360000 i månaden - Att jämföra med de fantasisiffror som citeras i artikeln uppenbarligen skrivet av någon som inte har en susning om vilka typer av pengar webannonsering handlar om, eller som sket i det.
Frågan är hur mycket pengar som blev över efter betalningen av bandbredden - tyvärr ser det väl ut som om det har tjänats en del stålar på verksamheten...
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-06-09 20:54:00
|
|
Anna Drangel |
Tack Mattias. Det känns ivarje fall extra irriterande att folk ska kunna tjäna pengar på att sprida andras verk utan att dela med sig av vinsten.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-06-09 20:55:00
|
|
Anna Drangel |
Man kan ju tycka att Sourze är ett forum som tjänar pengar på andras texter - men vi har valt detta själva...
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-06-09 23:14:00
|
|
Uno Hansson |
Det kan ju inte finnas någon rättighet att tjäna pengar på ett arbete som inte är beställt och där man avtalat om betalningen. Dem som spelar in något på ett degitaliserat media har ju själv valt att göra detta.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-06-10 00:48:00
|
|
rftc |
Jo, det är illa redan att stjäla, men att sen tjäna pengar på det hela gör det ännu värre. Sen kan man ju diskutera hur jävla mkt cash WB, sony mfl behöver tjäna på sina artister, men det är en annan debatt. Fick jag för mig att ge ut min musik hade jag släppt den gratis på nätet. Hellre det än att vara i händerna på skabbiga gubbar i bolagsstyrelser.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-06-10 02:08:00
|
|
Janne B |
4 Anna/ Jag tror att våra femtilappar har föga betydelse för S ekonomi. Det kan högst bli några tusen kr i månanden. Men våra texter lockar läsare och då är annonsörer villiga att betala för annonsplats vid sidan om våra texter. Så det är annonsörer som gör det möjligt för mig att skriva dessa rader...Tack ska ni ha!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-06-10 11:16:00
|
|
Anna Drangel |
Uno: Du får gärna utveckla ditt resonemang för jag fattar inte riktigt hur du menar...
rftc: Det som är bra med hela fildelningsfrågan är väl att det förhoppningsvis kan bli billigare att köpa musik i handeln.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-06-10 11:17:00
|
|
Anna Drangel |
Janne: Jag tog Sourzemetoden som ett exempel. Jag menar inte att det gör några jätterika. Men jag pratar om själva grundidéen för verksamheten. Och att vi som skriver själva valt det. Hur skulle det kännas om våra texter las ut i olika "vanliga" tidnngar som gjorde sig en hacka på det utan att du får ersättning. Det kanske skulle vara smickrande några gånger, men sedan skulle du nog vilja ha någon form av ersättning.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-06-10 11:56:00
|
|
Janne B |
9 Anna/ 3-4 grejer jag har skrivit i Sourze har kortats av och publicerats som insändare i lokalpress. Även hittat mina verser på hemsidor. Ingen har nog tjänat pengar på det men det är ju fel ändå.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-06-10 12:38:00
|
|
Uno Hansson |
Anna/ Jag skulle naturligtvis inget hällre önska än att de större tidningarna publicerade vad jag skriver. Före pensioneringen så jobbade jag med att göra CAD-underlag för kretskort. Hade jag varit mycket yngre så skulle jag gärna lagt ut dem gratis på Internet.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-06-10 21:15:00
|
|
Anna Drangel |
Uno: Det är väl så det är! Vissa av oss blir bara glada om vi ser våra alster publicerade i någon annan media - gratis eller inte. Men för artister o konstutövare som lever på detta är det förstås annorlunda.
|
| |