Inlägg #41: Postat: 2006-06-13 09:57:00
|
Janne B |
Inger/ Hade Gnosjöandan något med "läsarna " att göra. Väckelsefolket på 1850 nöjde sig inte med att läsa lite i katekesen, de hade många andra böcker hemma. De hade en helt annan läskunnighet än folk i andra bygder. Därtill hade de täta kontakter med de som utvandrat till USA av religiösa och ekonomiska skäl. De kunde verkligen skriva brev, läsa brev./ Ja var skrivkunnigheten en extra hävstång i Gnosjö och andra väckelsebygder?
|
|
Inlägg #42: Postat: 2006-06-13 10:07:00
|
Janne B |
. I och med reformationen, när man ville gör kristendomen tillgängligare, författade Martin Luther en "stor" och en "liten" katekes, varav den lilla var så grundläggande att den skulle läras utantill. 1563 utgav den reformerta kyrkan sin s.k. Heidelberg-katekes.
|
|
Inlägg #43: Postat: 2006-06-13 10:08:00
|
Janne B |
Den romersk-katolska kyrkan följde efter med Catechismus Romanus 1566 // Detta om katekes har jag hittat på nätet. / Jag vet ej när den första svensk katekesen spreds i stora upplagor, men har alltid trott att det var i början på 1600-talet? Helt klart hade detta stor betydelse för läskunnigheten och senare för skrivkunnigheten.
|
|
Inlägg #44: Postat: 2006-06-13 10:13:00
|
Inger Olsson |
Svar 41 Jag tror inte "läsandet och skrivandet" i sig själv är ett måste - utan syftet och konsekvenserna. Individen MÅSTE upptäcka fördelarna. OM det nu, vill säga, finns sådana vid varje given situation. Och människan kan, som bekant planera. Även skriva brev för att få kontakt. Alltså blir syftet, i ditt fall, kommunikation. Men vi måste komma ihåg att skriftspråk är endast ETT sätt...
|
|
Inlägg #45: Postat: 2006-06-13 10:18:00
|
Inger Olsson |
Janne B: Jag tycker nog man kan påstå att det finns bevis för att "korvstoppning" är ett omöjligt sätt att förvärva sig kunskaper. Duktiga "femfemmor" finns det, än idag, gott om. De kan rabbla teori efter teori men allra roligast är det, för mig i alla fall, att punktera dem när de ska prövas i en verklighet.
När man läser endast det som intresserar en - lär man sig något och kan dra nytta och glädje av det!
|
|
Inlägg #46: Postat: 2006-06-14 18:41:00
|
Lars Nilsson |
27/ Uppgiften om 80 har jag från Herman Lindqvist böcker. Det är möjligt han har fel men så skriver han. Och det var en följd av att staten/prästerskapet krävde att man skulle konfirmeras. Kravet las dessutom på föräldrarna. Att kunna skriva var en helt annan sak. Jodå, jag helt medveten om folkskolereformen.
|
|
Inlägg #47: Postat: 2006-06-14 18:47:00
|
Lars Nilsson |
29/ Åjo, nog har man, och har haft brännheta konflikter i Asien. Myrdal på sin tid pekade bla ut Malaysia som ett hopplöst fall för utveckling till följd av just etniska sådana. Sen har vi Indien som ständigt plågas av sådana. Och det är inte Afrikas stora problem utan det jag skriver om i artikeln.
|
|
Inlägg #48: Postat: 2006-06-14 18:55:00
|
Sunny |
Lars: Rutger Maclean gjorde en enorm insats i båda fallen: Enskifte o folkskola. Jag undrar ifall hans lilla folkskola på Svaneholm rentav inte var en av de allra första?
Den finns kvar som museum.
Där finns hans bibliotek oxå kvar o DET är en annan historia.
|
|