Inlägg #21: Postat: 2006-06-10 20:42:00
|
Janne B |
19 Lars/ Sedan fortsatte nog produktionsökningen. Men jag tror att vi importerade USA fläsk bacon ända fram till 1914. Det var billigare än det svenska, men kvaliten efter några v. resa över Atlanten kan inte ha varit bra./ Vi hade hungerkravaller i flera städer. Statsministern kallades Hungersköld.
|
|
Inlägg #22: Postat: 2006-06-10 20:52:00
|
Janne B |
Jag kunde inte låta bli att söka på webben: "Fideikommiss kommer av latinska in fidem och betyder i förtroende. Detta förkroppsligar innebörden av rättsinstitutet - man mottar en egendom i förtroende och man förbinder sig att överlämna densamma i samma eller bättre skick till nästa generation.
|
|
Inlägg #23: Postat: 2006-06-10 20:52:00
|
Janne B |
Strikt betraktat äger alltså inte fideikommissarien - innehavaren av fideikommisset - egendomen även om han står som lagfaren ägare till egendomen. Han äger rätt att nyttja dess avkastning men han kan inte förfoga över egendomen, t ex genom att sälja hela eller delar av densamma - i varje fall inte utan tillstånd av Fideikommissnämnden, som är det Regeringsorgan, som övervakar fideikommissens rättmätiga hanterande. "Slut citat.
|
|
Inlägg #24: Postat: 2006-06-10 20:56:00
|
Janne B |
När vi nu ovan talar om ägande och förvaltning så tycker jag att detta är en intressant kvarleva från 1600-talet. Detta infördes för att förhindra spridandet, uppdelning av närmast oskattbara familjeegendomar. Flera har upplöst efter särskild lagstiftning. Detta kapitalsamlande kan ha haft stor betydelse som pengautlånare till den tidiga industrin.
|
|
Inlägg #25: Postat: 2006-06-13 08:38:00
|
Inger Olsson |
Lars: 10 DÅ blir frågan genast intressant & visst är det för jävligt att Sourze red. gör en sådan fadäs. De har också ändrat i min sista text så att det går att tolka fel, på vissa ställen, vad gäller det jag kände/tänkte i dåtid, nutid och framtid. Jag får bara hoppas på att läsaren har så mycket insikt att den förstår skillnaden.
|
|
Inlägg #26: Postat: 2006-06-13 08:38:00
|
Inger Olsson |
Själv flög jag ju på diitt påstående, som fick en helt annan innebörd för mig! Jag pekade på att man INTE kunde kommentera dina reflexioner på första sidan!
|
|
Inlägg #27: Postat: 2006-06-13 08:47:00
|
Inger Olsson |
Låt oss återgå till din artikel & komm.
Låt oss direkt konstatera att ditt påstående ovan är felaktigt om att 80 av svenska folket var läs- och skrivkunniga på 1700-talet. Först under 1800-talets första hälft kommer en allmän skollag, och den är ytterst begränsad. Var någonstans ser du att Sverige var ledande vetenskapsnation på 1700-talet?
|
|
Inlägg #28: Postat: 2006-06-13 08:53:00
|
Inger Olsson |
Men Lars: i svar 11 anser du att "oändligt mycket annat" var betydelsefullt för Sveriges utveckling och tillväxt. Varför skulle det vara annorlunda för Afrika?
Men låt oss stanna upp ett tag: Sverige folket hade, trots allt, gemensamma värdegrunder att stå på jag lägger inga värderingar på det härvid.
|
|
Inlägg #29: Postat: 2006-06-13 08:54:00
|
Inger Olsson |
Och i Asiens tillväxtländer har det också varit stabilt på den "fronten". Inga brännheta etniska konflikter som splittrat och söndrat? Skulle inte det ha någon betydelse när man bygger upp??? Investerarna har, mig veterligen, alltid tittat på den faktorn.
|
|
Inlägg #30: Postat: 2006-06-13 08:59:00
|
Inger Olsson |
I Afrikas länder är inte heller individen stark. Jmf med asiatiska länder, som du tar upp. Man lever i organism...
Vad jag ville ha sagt är att l a g a r som stiftas av en stat går att köras över OM folket inte förstår dem, anser att det inte gynnar dem i tid och rum! Härav en urstark normbildning, menar jag.
|
|
Inlägg #31: Postat: 2006-06-13 09:04:00
|
Inger Olsson |
Likt som TBC:n skördade framtidskapital - barnen - och de i mest produktiv ålder här i Sverige så är ju AIDS-plågan än värre i Afrika! Och här är det kunskap som gäller - men vad ÄR det I EGENTLIGEN som hindrar att den kunskapen når fram? Att majoriteten inte är läskunniga?
På 1930-talet cyklade Elise Ottosen Jensen ut till landsbygden, i Sverige, och t a l a d e om preventiva åtgärder!
|
|
Inlägg #32: Postat: 2006-06-13 09:13:00
|
Inger Olsson |
Lars: Dåtidens världsnationer söndrade så gott som hela Afrika på bara några år och på papperet lämnade man sen. Men naturtillgångarna ville man väl inte lämna? "Bistånd" - till korrupta och galna ledare - har generöst getts. Gjorde i-länderna det av s k humanistiska skäl?
En ond cirkel skapas av flera skäl. Om det är vi kanske överens om.
|
|
Inlägg #33: Postat: 2006-06-13 09:21:00
|
Inger Olsson |
Svar 13 Och på 1600-talet talas om den icke våldsamma revolutionen: Den "bildade" ? kungen orkade inte gå till varje, motsvarande, riksdagsmöte. Öppna och leda det i egenskap av kung: vara landets ledare. Så föddes visst parlamentarism. Det där med "bildning" är ett mycket vagt ord. Inom Filosofi diskuteras fortfarande kunskapsteori...
|
|
Inlägg #34: Postat: 2006-06-13 09:25:00
|
Janne B |
Här för ni viktiga resonemang. Hur definieras läskunnighet hos ett folk? Räcker det med att man någorlunda kan stava sig igenom 10 Guds Bud och lite till i Katekesen? I så fall var nog läskunnigheten hög redan på 1700 talet. För kunde man inte sin Katekes så kunde det bli giftermålshinder. /
|
|
Inlägg #35: Postat: 2006-06-13 09:28:00
|
Janne B |
Skrivkunnigheten kan samtidigt ligga på betydligt lägre nivå. Folk hade inte pennor och papper att öva på innan Folkskolan 1842. Denna skola var under de första 50 åren verkligen fattig. Ofta inga egna lokaler, nästan ingen utrustning, brist på papper och pennor. Vi ska nog ha de perspektiven. / Min pappa skollärare Håkan köpte fortfarande på 1940 talet för egna pengar saker till sin skola...
|
|
Inlägg #36: Postat: 2006-06-13 09:31:00
|
Inger Olsson |
Apropå "Lag och norm" "rätt och fel" m fl begrepp för en "fungerande demokratisk stat" så finns det en på 90-talet som fick nobelpriset i ekonomi för just det som jag lyfte fram: om folket inte förstår, på alla plan, lagarna, så blir det därefter...
Jag och namn... Kan ta fram det om någon vill ha det.
|
|
Inlägg #37: Postat: 2006-06-13 09:37:00
|
Inger Olsson |
Svar 34 35 Det är just perspektiv som gäller när man talar om "bildning". Det ÄR, i sig självt, ett mycket vagt ord!
Själv tycker jag Spinoza definierar kunskap på ett intressant sätt. Jag har träffat många akademiker och många av dem ger jag inte ett latinskt öre för.
|
|
Inlägg #38: Postat: 2006-06-13 09:42:00
|
Inger Olsson |
Vi hade många "Uppfinnarjockar" i Sverige. Gnosjöandan Och varför? Var dessa högt bildade? Nej. Men de lärde sig av livet och det var ingen dans på rosor.
Jag bär alltid med mig min mormors råd: "Det är bättre att vara byxlös än rådlös - för då vet man att sätta på sig"... Det ligger, mellan raderna, någon sanning i det.
|
|
Inlägg #39: Postat: 2006-06-13 09:47:00
|
Inger Olsson |
Och Janne: hur definieras BNP? Att Afrika alltid har lågt BNP kan också förklaras. Varje trafikolycka och besök på en offentlig toalett i Sverige höjer BNP. Förvisso endast i marginalen men ändå. Flera sådana och...
|
|
Inlägg #40: Postat: 2006-06-13 09:49:00
|
Inger Olsson |
Jävlar, vad "den fria marknaden" går bra då ;-
|
|