Varför inte Afrika?

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2006-06-09 15:07:00
Lars Nilsson
Ett annan betydelse full statlig reform som sällan uppmärksammas är enskiftet i början på 1800-talet vilket kom att höja produktionen inom jordbruket enormt. Det innebar att bönderna fick sammanhängande ägor istället för ett otal små tegar över ett stort område. Det är till följd av den reformen som vi i Sverige saknar stora byar med ägorna runt byn. I Sverige bor bonden också på sin mark vilket inte är vanligt, ens idag, i många länder i Europa.
Inlägg #2: Postat: 2006-06-09 17:37:00
Janne B
Lars N/ Du är absolut på rätt spår. Men av okänd orsak skedde inte enskiftet i Dalarna så långt in på 1900 talet kunde bönderna där ha strips som var 2 m breda och 100 m långa. Detta måste ha fördröjt all utveckling i Dalarna/ Tvärtom i Skåne, där började tidigt skiftesreformer och skördarna sköt i höjden./ På Öland finns Långlöt och några andra kilometerlånga byar, med långa smala ägor.Orsaken känner jag bara delvis till.
Inlägg #3: Postat: 2006-06-09 17:45:00
Janne B
Jag är själv uppväxt i en typisk by mitt i Västergötland. En skiftad by så oerhört lik hundra andra byar i Götaland. Som Astrid L:s Bullerbyn. Samma gårdanamn kommer igen i by efter by. Avvikande namn har samband med en stor "bygdens son". Principen var en bykärna med kyrka, skola och missionshus mitt i byn. Nära skogsbryn en ring av gårdar på lite sämre jordmån. Längst ut efter småvägar de verkligt små gårdarna, torpen som gav dålig försörjning.
Inlägg #4: Postat: 2006-06-09 19:54:00
Lars Nilsson
Rätt, man gjorde vissa undantag. Ett sådant var Dalarna.
Inlägg #5: Postat: 2006-06-09 19:59:00
Lars Nilsson
Men läser man om effekterna av skiftet är det imponerande i form av produktivitetsökning. Men det genomförde inte utan tvång. Det var förmodligen den i särklass mest våldsamma reform som någonsin genomförts i Sverige.
Inlägg #6: Postat: 2006-06-09 21:47:00
Janne B
Lars/ Våldsamma...jag har läst på för lite. Men jag har för mig att det första steget var rätt frivilligt men det andra steget våldsamt. Första steget hette enskiftet, andra steget hette??? Dessa nya sammanhängande äger gjorde det möjligt med både öppna diken och senare täckdikning. Bönder kunde reglera fuktighetsgraden, därmed också jordtemperaturen. Så började skåningarna ta in konstgödsel rätt tidigt, men jag minns ej när. Men produktionen steg blixtsnabbt.
Inlägg #7: Postat: 2006-06-10 12:23:00
Inger Olsson
Lars N: "sällan uppmärksammats"... Om det läses redan på grundeskolenivå idag. Jag undrar också vad du menar "den i särklass mest våldsamma reform..."
Det finns många faktorer som bidrar till utveckling, så skedde även i Sverige. Jag tror inte man kan - det gör man mig veterligen heller inte - p e k a ut EN enda som allena avgörande faktor.
En viktig faktor var ju dock utlandsinvesterarna som här byggde upp kostsam infrastruktur. Men "kedjan" slutar inte där...
Inlägg #8: Postat: 2006-06-10 12:34:00
Inger Olsson
Lars: Man kan tydligen ? inte kommentera dina funderingar på sida 1. Ibland har du fyndiga sådana, men den sista... Det fick mig att verkligen tvivla på att du har suttit vi någons dödsbädd och hur en döende, tja,... Jag kan inte i ord säga hur futtigt din fråga lät i mina öron: Typ "Varför ångrar man på sin dödsbädd allt jobb som man inte fick gjort"?
Inlägg #9: Postat: 2006-06-10 12:34:00
Inger Olsson
Sen undrade jag: hur ytlig måste inte en sådan person vara - OM den nu finns? Jag lovar, du ska denna gång få slippa en djup diskussion i ämnet. Men ibland ska man fundera lite innan man skriver s k "universiella" påståenden - även om du gör det under "gubbgnäll och gny"?
Inlägg #10: Postat: 2006-06-10 14:44:00
Lars Nilsson
8/ Nu hade Sourze redigerat min text och dessutom skrivit fel. Det skulle stå: "Finns det personer som på sin dödsbädd mest av allt ångrar att man inte lagt ner mer krut på jobbet?"
Inlägg #11: Postat: 2006-06-10 15:00:00
Lars Nilsson
7/ Enligt min mening är enskiftet lite uppmärksammat. Och då särskilt konsekvenserna. Enskiftet blev en revolution på landsbygden. Många har påpekat att ett sådan reform i andra länder i Europa skulle ha inneburit att bönderna tagit till vapen. Men visst, klart det finns oändligt mycket annat som varit betydelsfullt för Sveriges utveckling.
Inlägg #12: Postat: 2006-06-10 15:04:00
Lars Nilsson
9/ Sedan kan jag undra över vad det har att göra med just den här artikeln.
Inlägg #13: Postat: 2006-06-10 16:55:00
Don Giovanni
11/ Motsvarande utveckling ägde ju faktiskt rum i Storbritannien, i och med avskaffandet av allmänningarna i slutet på 1600-talet. När dessa "privatiserades" blev många på landsbygden utan sin bärgning. De hade levt på att ta vara på vad allmänningarna gav av vilda växter, låtit sina djur beta där etc. Nu tvingades de in till städerna, där de kom att utgöra det "proletariat" som var en av förutsättningarna för industrialiseringen.
Inlägg #14: Postat: 2006-06-10 17:06:00
Don Giovanni
1, 4/ I Dalarna fanns ingen adel och få eller inga storbönder, som kunde driva på reformens genomförande. För man ska ju inte glömma att en av orsakerna till att reformen kunde genomdrivas så effektivt och under så jämförelsevis kort tid var att många, fr a stora jordägare, hade intresse av att den blev av.
Inlägg #15: Postat: 2006-06-10 17:31:00
Hugo O
När jordbruket på Taiwan och Sydkorea blev väldigt mycket mer effektivt på 50- och 60-talen skedde det efter jordreformer, dvs marken togs från storgodsägare som fick ekonomisk ersättning och gavs till småbrukare. Gemensamt med enclosurerörelsen i England i början av 1700-talet har det att 1 ägarförhållandena blev klarlagda 2 produktiviteten steg 3 några årtionden senare började länderna industrialiseringen.
Inlägg #16: Postat: 2006-06-10 18:10:00
Lars Nilsson
13/ Nu var det i Sverige inga allmänningar förvisso. Till saken hör också att i Sverige fanns ett fritt bondestånd, något som var närmast ensamma om i Europa. Typfallet var ju annars att adeln behärskade jorden. Att Dalarna undantogs jämte Norrland och Finland hade lite olika skäl.
Inlägg #17: Postat: 2006-06-10 18:14:00
Lars Nilsson
Intressant med enskiftet var att det bara behövdes en bonde i byn som krävde enskifte så genomfördes det.
Inlägg #18: Postat: 2006-06-10 18:16:00
Janne B
I västergötland har vi kvar tvåp typer al Allmänningar så vitt jag kan förstå.Det är häradsallmänningar som ansågs tillhöra bönderna samt Kronoparkerna där bönderna/korna hade betesrätt. Ur båda kunde man ta virke./ Sedan har vi ju stoira strider än i dag om "Sameland". där vilda renar som anses ägas av samerna har fritt bete på mark som ägs av VEM?
Det har ju varit domstolsutslag om detta även den gångna vintern.
Inlägg #19: Postat: 2006-06-10 18:21:00
Lars Nilsson
15/ Skördarna och den odlade marken ökade också i Sverige efter enskiftet. 1800 fanns 850.000 tunnland odlad mark. 1860 fanns 2.500.000. År 1811 skördades 772.000 ton spannmål och 170.000 ton potatis. 40 år senare var siffrorna 1.182.000 resp 790.000 ton.
Inlägg #20: Postat: 2006-06-10 19:04:00
Janne B
Så har vi väl kvar ett litet antal Fiedekomiss, osäker stavning. En underlig kombination av allmänning som drivs av en person på livstid , eller ngt sådant. Så har vi Fjällägenheter?
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...