Inlägg #1: Postat: 2006-06-09 14:32:00
|
Lars Nilsson |
Nej, knappast i det gamla Afrika men däremot i arabvärlden där det skapar problem. Arven delas ofta mellan barnen vilket gör att förmögenheter och företag inte odelat tillförs den äldste sonen.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-06-09 14:36:00
|
Lars Nilsson |
Blodiga strider mellan söner om arvet har historiskt inte ovanligt i arab- och islamska världen beroende på detta.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-06-09 15:42:00
|
Lars Nilsson |
1/Vid närmare eftertanke och mot bakgrund av Afrikas mängd av sedvänjor och olika folk så är det nog svårt att säga något generellt om förstfödelserätten.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-06-09 15:49:00
|
Janne B |
Lars N/ Jag hörde för flera år sedan i SR om en man som i västra Afrika byggt upp ett rätt bra familjeföretag under sin långa livstid. Det försörjde en hel släkt på afrikanskt vis. Då han dog delades dock företaget upp mellan hans 10 söner och snart fanns det inget företag. Det fanns inga lagar eller sedvänjor som kunde hindra sönerna att roffa åt sig var sin lilla bit av företaget och dra iväg./ Liknande berättelser har jag hört flera ggr.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-06-09 15:50:00
|
Janne B |
Ett företag har alltså så låg status att det inte skyddas av lag. Det som egentligen är kapitalismens princip, "skydda juridiska personer". Grovt kränkt senaste tiden.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-06-09 23:38:00
|
GunnarL |
Janne, det var väl ändå så att Esau och Jakob var söner till Isak - inte Abraham? Svara gärna till signaturen "bibelsprängd". Till Lars Nilsson: Som vanligt en intressant och kunnig analys som jag helt ställer upp på! Du växer som skribent hela tiden.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-06-10 19:43:00
|
Lars Nilsson |
Tack Gunnar!
|
|
Inlägg #8: Postat: 2006-06-10 20:38:00
|
Janne B |
Gunnar/ Jag blir glad varje gång någon minns bibelverserna bättre än vad jag gör. TACK. Jag satt och bläddrade och ändå blev det fel./Det går ett rykte på stan att Lars N är bäste skrivaren här...;-. Kan det vara sant?
|
|
Inlägg #9: Postat: 2006-06-10 21:11:00
|
GunnarL |
8/ Ja Janne, det är inte så lätt att hålla reda på alla patriarker. Och beträffande Lars Nilsson så är han nog i alla fall den bäste skribenten på Sourze - speciellt när han håller sig ifrån höger/vänsterskalan. Så där hör Du Lars! Vi har nog olika uppfattningar i politiska frågor men jag respekterar Ditt kunnande och Din skrivkonst!
|
|