Sverige behöver en identitetskris

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2006-06-07 20:16:00
Lars Nilsson
Är inte särskilt stolt heller över köttbullar även om jag gillar det. Inlagd sill finns dessbättre också på västkusten från Mexiko till Chile även om inläggningen är lite annaorlunda. Det är en viss skillnad att tycka om och vara stolt. Visst är det utmärkt att vi har ren luft nåja lite si och så här och där och yttrandefrihet. Men det är vi inte ensamma om det. Det vi däremot är lite ensamma om i världen, men som ingen påpekar, är att vi har gott kranvatten.
Inlägg #2: Postat: 2006-06-07 20:18:00
Lars Nilsson
Blev visst lite för många "det"
Inlägg #3: Postat: 2006-06-07 20:27:00
Fredrik Vargas F
Frågade en person i en butik under nationaldagen"Hej varför finns landet Sverige, varför har vi massa länder?" han svarade "oj... nä vi kämpar för att ha ett eget land..." Han sade sig tillhöra Kurdistan indirekt...och då är frågan vad han gör i Sverige. Och frågan som jag gav, var egentligen till mig själv: Varför har vi ett land som Sverige? Jag har inte förstått denna 1400-taluppfinning med nationalstater. Kan någon förklara för mig ?? *ler* kan man bara inte få vara människa?
Inlägg #4: Postat: 2006-06-07 21:57:00
Janne B
1 Lars N/ DET är väl inte så viktigt man kan du stava annaorlunda lite annorlunda. Har du humor så här dax på dygnet?
Inlägg #5: Postat: 2006-06-07 22:00:00
Janne B
3 Fredrik/ Eftersom du har träffat en man från Kurdistan så är jag säker på att du har svaret.
Inlägg #6: Postat: 2006-06-07 22:20:00
Calle Z
Det är rätt Anna. Var glad och stolt över Sverige. Sverige är ett bra land. Men det kan bli ännu bättre det är dock en annan historia. Att fira våra högtidsdagar och vifta med den svenska flaggan det borde vara något självklart och fint. Tyvärr så har våra politiker understödda av journalistkåren allt för länge gjort det till något fult. De har försökt att göra det till något främlingsfientligt och rasistiskt!
Inlägg #7: Postat: 2006-06-07 22:37:00
Calle Z
Till något som vi nästan skall be om ursäkt för! De har gjort det bra det måste jag erkänna. Deras eviga skuldbeläggande på det svenska folket har satt sina spår. Deras försök att få oss att skämmas för vårt lands historia har varit effektiv. Vi skall helst känna skuld fär alla västerländernas historia!
Inlägg #8: Postat: 2006-06-07 22:40:00
Sunny
1 Lars: När jag bodde i Spanien hade jag en återkomande dröm om nätterna. Jag hörde vattendroppar falla emot en diskbänk o visste att det var en svensk vattenkran: O vad jag saknade vårat dricksvatten! Jag kan oxå känna ångest här hemma när jag använder poolen: Här badar vi i dricksvatten medan de i tredje världen dricker förorenat vatten! Fats jag har ännu inte löst hur jag i så fall skulle få iväg vattnet så jag badar vidare.
Inlägg #9: Postat: 2006-06-07 22:45:00
Sunny
6 O när jag bodde i Norge fick jag en ordentlig överdos av flaggviftning på 17:e maj!Aldrig,aldrig mer!
Vi råkade ha besök från Norge när de vann den där schlager festivalen men :La det svinge. De ville ha norska flaggor o springa ut här i Stureby o vifta men lugnade sig när jag påpekade att vi inte ens hade svenska flaggor!
Inlägg #10: Postat: 2006-06-07 22:58:00
Lars Nilsson
Kan hålla med Calle Z om att media mfl gjort det löjligt att framhäva det svenska och våra traditioner till den grad att det nästa framstår som rasistiskt. Glömmer aldrig när flera rektorer på skolor under 80-talet inte ville hissa svenska flaggan på examensdagen för det kunde såra invandrarbarnen. För att inte tala om hur sårande "En blomstertid nu kommer" kunde vara.
Inlägg #11: Postat: 2006-06-07 22:59:00
Lars Nilsson
4/ Det är Luther och min goda uppfostran som spökar.
Inlägg #12: Postat: 2006-06-07 23:03:00
Lars Nilsson
8/ Vackert, en till som vet att uppskatta det svenska kranvattnet. Å så billigt sen. Varför i helv..e köper svenskar vatten på flaska? Det är en av de stora världsgåtorna. Och så dyrt sen.
Inlägg #13: Postat: 2006-06-08 01:05:00
Calle Z
Vi skall vara stolta och glada över Sverige. Någonting måste våra förfäder ha gjort bra? För trots vår hemska och onda historiska skuld! Så söker sig folk hit! Vi skall bara vara tacksamma för att de berikar oss? Varför ställs aldrig frågan? Varför flyr de till oss? Är det något som har gått snett i deras hemländer? Och varför behöver de fly?
Inlägg #14: Postat: 2006-06-08 01:12:00
Calle Z
Varför råder det sådana tillstånd i deras länder att de behöver fly till oss? den frågan törs ingen ställa!
Inlägg #15: Postat: 2006-06-08 01:20:00
Calle Z
Vi i Sverige och väst skall bara tacka och ta emot. Det berikar oss! På vilket sätt då? Det är lätt att bli cyniskt det skall gudarna veta. Men varför har deras länder spårat så totalt ur? Att de behöver fly till oss? Vad gick snett i deras egna berikande länder?
Inlägg #16: Postat: 2006-06-08 01:48:00
Calle Z
Med tanke på att var och varann person i Sverige är främlingsfientlig eller tom rasist enligt svensk media! Så borde Sverige vara det sista landet att fly till? Gud förbjude att de flyktingarna sedan skulle behöva utsättas för att svenskarna viftar med flaggor och firar sina högtider och sitt land?
Inlägg #17: Postat: 2006-06-08 01:51:00
Calle Z
Med tanke på att var och varann person i Sverige är främlingsfientlig eller tom rasist enligt svensk media! Så borde Sverige vara det sista landet att fly till? Gud förbjude att de flyktingarna sedan skulle behöva utsättas för att svenskarna viftar med flaggor och firar sina högtider och sitt land?
Inlägg #18: Postat: 2006-06-08 02:07:00
Calle Z
För den som vill se och läsa vad 70 års hjärntvätt kan ställa till med? Läs då svar 3 i denna tråd. Karln är för klok för sitt eget bästa..Kanske är det en blivande krönikör inom svensk media? Vem vet?
Inlägg #19: Postat: 2006-06-08 09:00:00
Janne B
Calle Z/ Folk flyr till Sverige för att vi har mkt gott anseende i en rad frågor världen runt. Vår enorma flyktingmottagning under 2VK är känd långt ut. De som var här och sen återvände hem har berättat. Vi är inte fläckfria men mig veterligt så har aldrig en normalsvensk slagit ihjäl en flykting. Vi hade en sorglig skinnskalleperiod med organiserat våld mot flyktingar. Men sådant ser inte jag nu.
Inlägg #20: Postat: 2006-06-08 09:03:00
Janne B
Vad vi ofta hör är flyktingarna nu kostar väldigt mycket pengar osv. Det är delvis sant. Men det har inte medfört att Svensson går omkring och hotar ALI och ber honom dra vidare.Det är en mycket liten procent svenskar som är aktiva flyktingmotståndare. Detta är så bekant att fler söker sig hit. / Men vi älskar dom inte heller, vi håller distans,men det är ömsesidigt.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...