Skapa genast en Humanistkyrka!

Inlägg #1: Postat: 2006-06-06 08:13:00
Janne B
Anna/ Jag blir så glad då jag ser att du från Sions höjder följer oss här även på Nationaldagen.
Inlägg #2: Postat: 2006-06-06 08:18:00
Janne B
Du har uppfattat kärnfrågan genast,frågan om det nödvändiga med det ideella arbetet som skapar gemenskap och normer. De svenska frikyrkorna hade ett enormt inflytande över tusen svenska bygder och samhällen för 50-100 år sedan. Jag menar att de gjorde en enorm nytta i samhället men på många håll är det nu tomrum. Var skapas det i dag gemensamma värderingar, sådant som skapar och håller ihop ett samhälle?
Inlägg #3: Postat: 2006-06-06 08:23:00
Janne B
Humanisterna vinner givetvis varje TV-debatt för de kan bevisa vad de säger medan motparten bara tror. I stort sett. Humanisterna står upp för vetenskapen men lämnar inga spår efter sig i folk känsloliv. Kyrkor berikar folks känslor och andliga medvetenhet vid livets alla högtider, i glädje och sorg. God Morgon.
Inlägg #4: Postat: 2006-06-06 08:26:00
Anna Veeder
Det här med nationaldagen är alldeles nytt för mig, jag behöver nog gå en kurs för invandrare :-.
Janne, jag var juniorledare i svenska kyrkan, var ledare på konfirmationsläger och sportlovsläger för ungar som gick omkring och drällde i köpcentret...kyrkan gjorde enormt mycket viktigt FÖREBYGGANDE jobb.
Inlägg #5: Postat: 2006-06-06 08:32:00
Anna Veeder
I Israel är frivilligarbetet enormt utbrett - vilket är jättebra, även om det ibland tycks att staten gillar att lägga över ansvaret helt på frivilligorganisationerna. Det är ju inte vitsen. Men när det inte handlar om social misär utan om värden som gemenskap, hjälp i sorgearbete, samtal, att vara delaktig i någonting så har religionen alltid varit en naturlig tillflyktsort för många människor.
Inlägg #6: Postat: 2006-06-06 08:35:00
Anna Veeder
Jag tänker alltid på tanterna som jag gick hem till som hemsamarit. Det de led mest av var ensamheten. Ofta ville de hellre att man gick en promenad eller bara satt ner och pratade än att man handlade eller städade. En tant ville att vi skulle göra maränger och prata om litteratur. Så då gjorde vi det. Dammtussarna fick vänta. Men om socialtjänsten fick reda på det skulle jag fått skäll.
Inlägg #7: Postat: 2006-06-06 10:23:00
Janne B
4 Anna/ Underbart. Det är det förebyggande som gäller i nästan alla sammanhang. Nykterhetsrörelsen har inte botat många, men var enormt förebyggande. Hälsovården har större framsteg än sjukvården. OSV
Inlägg #8: Postat: 2006-06-06 10:26:00
Janne B
I vår regering sitter flera klart uttalade ateister liksom i mediavärlden. Väldigt svårt att hitta kristna bekännare/ Men så fort en social kris ska lösas så vill media och politiker att kyrkorna ska rycka in med mat, härbärgen, klädutdelning, psykiskt stöd vid katastrofer osv. Mycket märkligt.Ingen ropar efter Humanisterna?
Inlägg #9: Postat: 2006-06-06 10:28:00
Janne B
6/ Tanterna hade gjort en upptäckt. I samariten fanns en empatisk själ. Vårda den ömt.
Laddar...