|
Inlägg #1: Postat: 2006-06-05 21:19:00
|
|
Janne B |
Från Uppenbarelseboken 16:16: "Och de samlade dem på den plats som på hebreiska heter Harmagedon". Jag är inte ortodox fundamentalist men nog är detta kapitel värt att läsa.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-06-06 06:37:00
|
|
Anna Veeder |
"Harmageddon" är på hebreiska Har Megiddo, dvs Berget Megiddo, som har utsikt över Yizreeldalen i norra Israel. Det är inget berg, mer en kulle, men slätten nedanför var väl en utmärkt krigsskådeplats. Faktiskt väldigt nära där jag bor...
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-06-06 06:40:00
|
|
Anna Veeder |
Brevid Megiddokullen ligger ett fängelse med huvudsakligen palestinska säkerhetsfångar. När man nyligen började byggnadsarbeten på fängelsets område hittades en fantastisk mosaik som antas vara golvet till en väldigt tidig kyrka - den hade inte något kors men väl en fisk och några inskriptioner.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-06-06 06:42:00
|
|
Anna Veeder |
Fast Uppenbarelseboken är inte min favoritbok och någon slutgiltig strid i Megiddo vill jag inte heller ha. Då är det bättre att odla bomull och tomater på slätten, inte sant? Så jag hoppas faktiskt att palestinierna fixar till det.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-06-06 08:36:00
|
|
Janne B |
På Sveriges Nationaldag hoppas jag att både Palestina och Israel fixar till det. Nej uppenbarelseboken är ingen trevlig bok att läsa. Allt för mycket skrämmande beskrivningar. Men som jag har fattat det så har några viktiga Slag ägt rum vid Har Megiddo. Så uppenbarelseboken är inte bara poesi..
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-06-06 08:39:00
|
|
Janne B |
Fisken var den första kristna symbolen, långt före korset. Jesus sade: "jag skall göra er alla till människofiskare". Så denna symbol har de senaste 30 åren börjat användas igen, som dekaler på bilar. Fiskfolket här hälsar lite extra på varandra.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-06-08 00:12:00
|
|
hallmen |
Meggido, var det inte där egyptierna slogs!?
Om jag tänker på rätt plats så ligger det väl vid Carmel!? Underbara hiking-leder,.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-06-08 08:51:00
|
|
Janne B |
Jag tror det ligger i norra Israel nära Carmel. Något egyptiskt slag minns jag inte just nu. Men försvarare har ju i alla tider sökt sig till bergssidor. I Götaland finns det många tusenåriga "skansar" efter bergskanterna.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-06-08 13:57:00
|
|
Anna Veeder |
7/Megiddo ligger på en liten kulle någon mil öster om Carmelberget, med underbar utsikt över slätten. O ja, utmärkta hikingleder, cykelvägar innesporten just nu, ridvägar...lokalpatrioten har talat
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-06-08 15:41:00
|
|
Janne B |
ANNA V / Jag läste för många år sedan en roman på temat att en hövding långt bort i tiden stod på denna kulle och med flaggor dirigerade trupperna nedanför. Kanske styrde med trumpetstötar också..Men jag minns inte någon mer detalj. Saul, David???
|
| |