Skapa genast en Humanistkyrka!

Den här tråden diskuterar artikeln Skapa genast en Humanistkyrka!.
Inlägg #1: Postat: 2006-06-06 07:18:00
Anna Veeder
Bra artikel Janne...men vad folk vill engagera sig i måste de ju säkert få välja själva. Frågan är om ideellt arbete överhuvudtaget värderas i Sverige, eller om man har inställningen att sociala frågor får staten ta hand om.
Inlägg #2: Postat: 2006-06-06 09:12:00
Bongo Bongo
Är säker på att vi får se bildandet av en Gay-kyrka innan en Humanist dito ;-
Inlägg #3: Postat: 2006-06-06 09:40:00
peter_
Det kan väl också vara så att behovet av att tillhöra ett trossamfund har minskat. Våra barn tränas i att tänka självständigt och kritiskt. När det gäller en sammanfattande hållning till livet så är den nog då under stadig utveckling och förändring. Jag tror att det finns utrymme, behov och intresse för frivilligorganisationer vid sidan av politiska organisationer även i framtiden, men de vinner nog fler anhängare om de inte försöker stå för en hel livsstil och allomfattande värdegrund.
Inlägg #4: Postat: 2006-06-06 15:39:00
Janne B
Det blir ingen Humanistkyrka meddelar deras Kansli i dag. De säger att de har 2000 medlemmar, vilket stämmer bra med osäkra uppgifter jag fått förut. Jag har svarar att jag kan inte begripa varför de har så få medlemmar. Minst en miljon svenskar torde stå för humanisternas ideal./ Ett tag fanns det en rörelse som kallade sig "Kristna Humanister" men det blev väl en liten självmotsägelse.
Inlägg #5: Postat: 2006-06-06 20:59:00
Elina
Visst engagerar sig folk, genom plånboken. 6967498 personer var medlemmai i svenska kyrkan förra året. En del av dem betalade kyrkoskatt. 1861321 var med i LO 20031231 och betalade ganska så höga avgifter. Och sedan har TV massor av kanaler. Vem skulle orka och hinna något frivilligarbete eller grubbla över humanism?
Inlägg #6: Postat: 2006-06-06 22:52:00
Sunny
Som du vet är jag inbiten hedning men man behöver vänner som man kan samtala om andliga saker med. En kyrka däremot har i alla fall jag inget behov av alls.
Inlägg #7: Postat: 2006-06-09 06:23:00
Per W
Jag tror inte humanisterna vill "ersätta" några kyrkor, men däremot inspirera människor till kritiskt tänkande. Fortfarande blir barn tvångsanslutna till Svenska kyrkan genom slentrianmässiga dop trots att statskyrkan lyckligtvis är ett minne blott.
Inlägg #8: Postat: 2006-06-09 12:53:00
Janne B
Betänk följande:""Varför skriver människor? Därför att de saknar karaktär för att låta bli." - Karl Krauss // Undras om jag är en sådan person...Jag hittade detta på webben och kunde inte låta bli att citera det här...
Inlägg #9: Postat: 2006-06-09 17:19:00
Janne B
Denna vecka varje år kommer frågan upp om skolavslutningar ska äga rum i kyrkan eller inte. De flesta skolor hyr en kyrka samt kör ett festprogram. Möjligen hälsar en präst välkommen. Så vill alla sjunga om blomstertiden. Alla är nöjda utom DO som i sedvalig ordning låter upprörd i SR nyss.Inga klagomål inkommer till DO men DO blir upprörd ändå. Nästan alla andra föredrar en vacker lokal framför en för liten o svettig gymnastiklokal.
Inlägg #10: Postat: 2006-06-11 16:26:00
Janne B
Ordförande Christer Sturmark vill nu tillsammans med ett järngäng stoppa alla Tv-gudstjänster. Det är till att ha ambitioner. Ute i ensamma lägenheter sitter kanske en miljon svenskar som inte kan ta sig till en gudstjänst på grund av ålder, handikapp, sjukdom, reseproblem osv. Deras enda chans nu till kristen gemenskap är TV:s gudstjänster. En gemenskap de kanske haft i 60 år. Men det unnar inte Humanisterna dem. Vad är detta för sorts antisociala typer egentligen?
Laddar...