|
Inlägg #1: Postat: 2006-06-04 10:49:00
|
|
bloggeri |
Det är ju det där jäkla facket som har bestämt att arbetstiden ska vara 8 timmar. Jag vidhåller att dom flesta vill jobba 12 timmar, kanske 16 timmar istället. Men detta får dom inte! Är det frihet? Sova och lönearbeta är livets mening. Varför begränska livets mening till 6-8 timmar per dag?!
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-06-04 11:12:00
|
|
Elina |
Ta ett dubbelpass på åldringsvården. Kanske ett dubbelpass som personlig assistent med sovande jour, då behöver du inte ens gå hem.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-06-04 13:08:00
|
|
Don Giovanni |
JEM, lägg därtill en till två timmars resväg och vi har inte så långt kvar till den arbetstid som bloggeri ironiskt, utgår jag ifrån ropar efter...
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-06-04 13:29:00
|
|
Janne B |
1 Bloggeri/ Jag har lämnat arbetsmarknaden men anser att du har fel som skriver om 8 timmars arbetsdag. Det kanske gäller vissa kontorsarbetare, men nästa alla andra har mkt flexiblare arbetstid./Många yrken kräver ju arbete även på helger, kvällar, nätter osv.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-06-04 13:30:00
|
|
Janne B |
Sannolikt en miljon människor i landet går därför på mycket besvärliga scheman, som är anpassade till arbetets behov. Inte efter arbetstagarens behov av fritid.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-06-04 13:31:00
|
|
Janne B |
Många har arbetstider som nästan omöjliggör socialt umgänge utanför familjen. Då blir man lätt utbränd. Det har skrivit mycket om vissa läkarens orimliga arbetstider..70 timmar i veckan långa perioder. Men det får nästan alla nya företagare också satsa i flera år för att komma bra igång. Arbete i rel. till tid är något mycket komplicerat.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-06-04 13:38:00
|
|
Elina |
Du har så rätt Janne. Om vi skulle minska vår konsumtion av ganska så onödiga grejer kunde vi ju arbeta mindre. Många familjer sliter livet av sig för att t ex tillfredställa familjens behov av media, 2 bilar osv. Fritiden går åt att fixa till det som inte fungerar, inte en promenad i skogen.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-06-04 15:36:00
|
|
JEM |
Janne B och Elina. De "stackars" läkare du refererar till arbetar dessa övertidstimmar frivilligt. Det ger mycket pengar och mycket vill naturligtvis ha mer. Umgås själv flitigt med en kirurg. Övertiden är inte på något sätt påtvingad. Elina, det är väl tur att vi konsumerar. Annars blir det ingen tillväxt, och utan den ingen fungerande fritt samhälle utan endast planhushållning.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-06-04 16:04:00
|
|
Elina |
8/ Din kirurg arbetar tydligen inte på en norrländsk vårdcentral. Där går man inte hem när ambulansen kommer eller väntrummet är fullt. Det blir ofrivillig övertid.
Att hitta en balans så vi hinner mer än bara jobba för konsumtion lär knappt bli en planekonomi. Hur många arbetslösa det var registrerade denna månad?
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-06-04 17:41:00
|
|
Janne B |
Det finns många som jobbar beordrad övertid, för det finns ingen ersättare, arbetsgivaren har inte råd att anställa flera osv. Kvinnliga läkare hör till den mest sjukskrivna gruppen, sannolikt en orimlig arbetssituation.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-06-04 17:43:00
|
|
Janne B |
Många läkare tjänar storkovan, men i början av karriären är det inte så märkvärdiga löner. / Elina vad det gäller bilar så måste folk som flyttat ut på landet skaffa extra mycket pengar, till den nödvändiga andra bilen,,,gjort så själv.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-06-05 13:34:00
|
|
JEM |
återigen Elin och Janne B. Nej det är sant "min" kirurg arbetar i storstaden, MEN läkarna har sig faktiskt själv att skylla för de orimliga arbetstiderna. Det är nämligen så att de själva med näbbar och klor kämpar emot att få ett arbetstidsreglerande avtal. Anledningen till detta tros vara att de med nuvarande regler kan köra på en 40.ca timmar i sträck och sedan kunna vara ledig lite längre.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2006-06-05 13:35:00
|
|
JEM |
Det är främst de äldre uvarna som kämpar emot. De yngre vill ha förändring men det går trögt. Men det är läkarnas eget fel, så tyck inte synd om dem.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2006-06-05 13:41:00
|
|
JEM |
Elin igen! Intressant det där med din reflektion över hur många arbetslösa det var registrerade denna månad. Kan tänka mig att du pratar om någon norrländsk glesbygd då. För här i storstaden skriker följande branscher efter arbetskraft men får inget gehör; taxi, restaurang, sjukvård, telemarketing, bevakning mfl mfl. Konstig ekvation när man samtidigt pratar om den höga arbetslösheten tycker jag. Det kanske är så att man nog får finna sig i att flytta dit det finns arbete, vad vet jag!?!
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2006-06-05 14:08:00
|
|
Elina |
14/ Var det till mig du ropade? Nej, bor inte i glesbygd utan är en 08. Men det finns många arbetslösa även här, i alla fall enligt statistiken. Många akademiker. Ovilja att jobba eller fel jobb utannoserad? Vet ej. Däremot vet jag att när EU regler om arbetstid börjar gälla glesbygsläkarna/de små sjukhusen får man stänga de. Kanske blir det så nästa år.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2006-06-05 14:18:00
|
|
Janne B |
Jag funderar på det nog är väldigt många som har mkt kämpiga arbetstider så som ICA-folket, lastbilsförare, folk som kör skogs och entreprenadmaskiner osv. De intensivjobbar flera dygn i sträck med sovuppehåll. tar ledigt sen. Kanske inte officielt men i praktiken. Efter den stora stormen Gudrun på Västkusten fanns det väl ingen som brydde sig om arbetstidslagen...
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2006-06-05 14:20:00
|
|
Janne B |
15 Ja så har jag fattat det också, EU har ingen känsla för glesbygdens småskalighet...Men om Maud vinner valet så fixar sig nog allt..
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2006-06-05 14:55:00
|
|
Elina |
Janne: Ha ha ha!
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2006-06-05 19:46:00
|
|
Janne B |
Elina/ Jag lite smått älskar folk som både förstår mitt allvar och mina skämt! Men berätta inte det för någon. Det vore oförskämt...
|
| |