Fildelning vs världsläget

Inlägg #1: Postat: 2006-06-04 11:39:00
Uno Hansson
Upphovsrätt och patent är gamla påhitt med ursprunglig avsikt att inte upphovsmakarnas och uppfinnarnas alster, skall få spridning till så många som möjligt. Men Internet gör ju att alsterna får spridning i alla fall. Så vad är problemet?
citat: "Om människor accepterar ett förödande koncept så måste det bero på att konceptet en gång i tiden har varit mycket relevant men att förutsättningarna har förändrats så att det inte längre är det."
Inlägg #2: Postat: 2006-06-04 11:42:00
Uno Hansson
ojdå! det smög sig visst in ett "inte" utan att jag upptäckte det; skall vara ... påhitt med ursprunglig avsikt att upphovsmakarnas och uppfinnarnas alster, skall få spridning till så många som möjligt...
Inlägg #3: Postat: 2006-06-04 11:58:00
Uno Hansson
Det är ju absurt om det går att få polishjälp för att försäkra sig om oskäliga inkomster från något vars marginalkostnad är noll; samtidigt som det krävs enorma kostnader för att polisen skall kunna hindra dem som anser att dem har rätt att ta för sig. Däremot bör det ju finnas möjligheter för dem som anser att de har nytta och nöje av det som dem laddar ner i efterhand betala så mycket som de anser att det är värt.
Inlägg #4: Postat: 2006-06-04 13:54:00
Solen
Som sagts .polisen ingriper ju bara om dom kan tjäna pengar på det "via böter exeller om folk med mycket pengar eller makt står för klagomålen.Ex Främmande länders regeringar.företagare på industriområdena eller om annat fint folk utsätts för brott....
Vanligt folk utan speciellt mycket makt eller pengar får ju alldrig nån hjälp av farbror Haffa.villket gör att vi tillslut slutar tro på den sk "rättsstaten" man trodde man bodde i.
Inlägg #5: Postat: 2006-06-04 13:58:00
Solen
För att vara riktigt ärligå det ska man ju varaSååå ingriper faktist polisen även till vanligt folks förmån & väl,om det rör sej om "Fara för livet" i olika former.Men utöver det så finns det ingen rättvisa för vanligt folk
enl "Svea rikas" praxis anno 2006
Inlägg #6: Postat: 2006-06-06 00:17:00
Daniel Wijk
Liza Marklund är ju en oinsatt stackare. Hon tror att fildelare är någon som kommer in och länsar hennes madrass på tusenlappar under natten. Jag visste att hon var blåst men inte att det var såhär illa. Hon har gått på de flesta flosklerna som folk har angående fildelning.
Inlägg #7: Postat: 2006-06-06 00:19:00
Daniel Wijk
Fildelning handlar inte om att allt på nätet ska vara helt gratis, det handlar främst om att det ska vara fritt. Jag vill inte köpa material som är "skyddat" så att jag inte kan använda det tillsammans med andra produkter hur jag vill. Jag vill kunna köpa musik till ett rimmligt pris; 20-30kr skivan.
Inlägg #8: Postat: 2006-06-06 00:20:00
Daniel Wijk
Film på DVD kan jag tänka mig att betala 50kr för och det gör jag också för tillfället när jag väl köper den. Tyvärr fattar inte skivbolagen att dom inte kan ta 200kr för en skiva om dom vill att folk ska köpa den. Dom borde prova att locka till sig kunder istället för att skrika och sura, det funkar mycket bättre.
Laddar...