|
Inlägg #1: Postat: 2006-06-04 13:00:00
|
|
Janne B |
JEM Om du nu anser att de filmer och texter som vi får från Irak är bluff och falskspel, så kan du väl tala om vad som är sant då. Om du har bättre källor. Vad använder USA stridsvagnar, pansarfordon, stidshelikoptrar mm till? Är det till Polisverksamhet?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-06-04 13:04:00
|
|
Janne B |
För mig tyder det mesta på att de unga soldaterna från USA är precis lika rädda och skärrade som de ryska i Tjetjenien. Soldater som känner sig omgivna av fiender skjuter först och hårdast. Det ser inte ut som om det är ngn skillnad på om de kommer från Moskva eller Florida. Skräcken skapar samma primitiva beteende hos soldater. Jag skulle vilja tro att de som gått i söndagsskola i USA skulle vara annorlunda när skräcken sätter in...men så är det inte.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-06-04 13:08:00
|
|
Janne B |
Tiotusentals soldater har återvänt hem till USA efter 6-12 månader i Irak. I går intervjuades en som sannolikt skjutit sex barn. Blir han en empatisk människa någonsin mer. Amerikanska kvinnor sänder i väg sin goda män till Irak och får tillbaka psykiska vrak. /Jag minns att exakt så var det 1970-75 också.De skadorna på det amerikanska själslivet kvarstår...
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-06-04 15:41:00
|
|
JEM |
Janne B. Återkom till mig när du har bilder och filmer på när amerikanska soldater mördar oskyldiga människor. Jag vill gärna se dem. Jag har inga egna källor men jag håller mig för god för att haka på mediedrevet som inte vill annat än hitta något ofördelaktigt om USA och Bush!
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-06-04 15:45:00
|
|
JEM |
forts: sedan kan det ju faktiskt vara så som du säger att vissa soldater av rädsla och postraumatisk stress ser fiender överallt och därför kanske mördar oskyldiga. Fruktansvärt naturligtvis men knappast något strukturerad och överlagd grymhet, utan endast rädsla. Händer förmodligen i alla krig och jag såg det med egna ögon på Balkan i början av 90-talet. Det jag vänder mig emot är den stereotypa hållningen att allt ont kommer frå USA och des soldater.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-06-04 15:48:00
|
|
JEM |
slutligen Janne B. Naturligtvis används vapen till de ändamål de är avsedda. Vilka kan vara tex självförsvar. Eller tillhör du de som tror att tex polisens hjälmar i Sverige är till för att stångas med? Låt mig höra vad du tror?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-06-04 15:55:00
|
|
bloggeri |
Givetvis kräver typer som JEM CMO:S nya alias? BILDER som bevisar massakrerna i Irak. Det finns inga bilder på när judarna gasades i lägren. Det fanns inga bilder på massakern i Song My. Men det fanns berättelser ch dssa räckte som bevis. Har JEM samma beviskrav när någon mördas i hemmet i Sverige? Utan bilder inget brott? Ynkedomen slår alla rekord hos bombhögern när de ska försvara vidrigheterna.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-06-04 15:58:00
|
|
bloggeri |
Men två ndersökningarna av massakern Haditha förra året är på gång i USA. Enligt läckor i USA kommer undersökningarna att bekräfta att massakern ägt rum. Tur att inte JEM sitter i den kommittén. Det som inte visas i TV är inte sant har aldrig hänt? Usch, man kan bli upprörd för mindre. Vart är Sverige på väg?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-06-04 16:04:00
|
|
bloggeri |
Den kvinnliga general som tidigare var chef för Abu Ghraib fängelset inervjuades om massakrerna som nu avslöjats. Hon sa att amerikanska soldater i Irak är dåligt utbildade trots att de är proffs och har dålig ledning. Och detta är främsta skälet till att sånt här sker. De har inte undervisats i t ex genevekonventionen.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-06-04 18:47:00
|
|
Janne B |
JEM / Om det mediadrev som du talar om bara var en rysk eller europeisk företeelse så skulle jag tveka. Men precis samma sakr såm våra medai avhandlar är ju allmängods i USA:s media. Ofta några dygn tidigare. / Usa soldater som sänt hem har med sig både folmer och bilder som läggs ut på nätet."Jag var där". Unga kristna står i deras kyrkor och berättar om de helvete de deltagit i.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-06-04 18:47:00
|
|
Janne B |
Deras församlingar är förtvuivlade över att deras "pojkar" tvingats deltaga i detta...Förre presidenten Jimmy Carter talar varje söndag i någon baptistkyrka om detta...
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-06-04 20:56:00
|
|
Janne B |
Så här ser SVT:s drev ut i kväll "Skjut på allt som rör sig! Så beskriver en amerikansk soldat instruktionerna han fick i Irak.
Under veckan som gått har skakande uppgifter kommit fram, om amerikanska soldater som kallblodigt mördat kvinnor och barn i Irak.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2006-06-04 20:57:00
|
|
Janne B |
Uppgifterna kommer samtidigt som opinionen mot Irakockupationen börjar växa sig starkt även inom USA. Alltfler jämför situationen i Irak med Vietnam, och soldater som återvänder hem från Irak och försöker berätta om vad de tvingats utföra, känner att det bara är vietnamveteranerna som förstår vad de varit med om. "/Slut citat.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2006-06-04 23:17:00
|
|
GunnarL |
Signaturen JEM alias Erik Månsson tycker att jag inte har någon rätt att kommentera på Sourze, eftersom jag inte skriver några egna artiklar. Jag har konstaterat att nämnde person skrivit tre artiklar själv, vilket han uppenbarligen är mycket stolt över.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2006-06-04 23:21:00
|
|
GunnarL |
f/ Hans - som han själv anser - "tänkvärda" artiklar handlar i tur och ordning om 1 "Hastighetsövervakning i Sthlms län främst på Essingeleden, 2 "Polisen skriver ut för många böteslappar" och 3 "Politiker som trampat i klaveret" - där han tar upp nyheterna om Mona Sahlins Tobleroneaffär o Björn Rosengrens klavertramp och naturligtvis Anna Sjödin. Alltsammans nyheter som är mellan sex månader och tio år gamla.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2006-06-04 23:26:00
|
|
GunnarL |
f/ Han konstaterar i en mycket elak kommentar att "han och jag inte har något gemensamt" och jag instämmer till fullo med detta! Den största skillnaden är väl förmodligen att jag kan skriva men vill inte - JEM vill skriva men kan inte! Och så otrevlig som denne man är, hoppas jag innerligt att jag inte uppfattas!
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2006-06-05 00:58:00
|
|
GunnarL |
Jag tillhör också de "onyanserade naivister" som tycker oändligt synd om unga amerikanska pojkar som förvandlas till mördarmaskiner p.g.a. ett orättfärdigt krig! I motsats till JEM kräver jag inga bilder - det räcker så bra med ögonvittnesskildringar. Men varje mord innebär att någon människa saknas för flera andra människor - det må vara barn som saknar sin förälder, föräldrar som saknar sina barn osv. Men för JEM är det mest en fråga om bildbevis..
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2006-06-05 01:01:00
|
|
GunnarL |
f/ Snacka om känslolösa pundhuven! Emellertid finns det hopp - JEM känner en kirurg! - Hoppas det är en hjärnkirurg som ser defekterna och gör djupa snitt!
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2006-06-06 19:26:00
|
|
JEM |
Kom igen, Gunteponken! Bättre än så kan du!
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2006-06-06 19:30:00
|
|
JEM |
Man får tydligen skriva vad som helst här utan att bli avstängd. GunnarL:s infatila försök att förolämpa mig talar för honom själv. Erkänner att jag själv sjunkit på en lägre nivå än brukligt men måste också säga att jag tycker det är rätt kul att ordväxla med en lågbegåvad.
|
| |