|
Inlägg #1: Postat: 2006-06-04 10:07:00
|
|
Anna Drangel |
Jag tror inte det. Och är det då OK med fildelning? Svaret måste bli nej. För hur man än argumenterar om att det som finns på internet tillhör alla i någon sorts anarkistisk utopi, kan man väl ivarje fall säga att det inte handlar om "yttrandefrihet" att kunna ladda ner andras verk gratis.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-06-04 10:09:00
|
|
Anna Drangel |
Möjligen att man "tar sig friheter" som man anser sig vara berättigad till. Men vilken fildelare som helst skulle säkert känna irritation om dom hade utsatts för pirating. Tänk om någon annan sajt använde "Pirate Bays" namn och gjorde exakt samma sak som dom?
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-06-04 10:39:00
|
|
vox dei |
/1 Ja, jag gör så och hoppas att andra tänker och gör likadant. /2 Var inte så säker. /3 Var inte så säker. Jag skulle inte bli irriterad.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-06-04 11:15:00
|
|
Peter Andersson |
Musiker skapar inte, de upptäcker! Att artister skapar är enbart en romantiserad illusion som gör deras raggande på krogen lättare och legaliserar bolagens incashande. Antalet toner som örat kan uppfatta är begränsat under 200 med halvtoner inräknat och antalet kombinationer som dessa kan sättas i är också - även om man räknar in variation i form av olika instrument - begränsad om än hög. När hörde du senast ett nytt riff? När hörde du senast en ny låt som inte påminde om någon gammalt?
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-06-04 11:20:00
|
|
Peter Andersson |
Att en viss kombination av toner/ljud skulle kunna tillhöra den som upptäckte den först är alltså lika absurt som att t.ex alla som tittar på månen skulle behöva betala copyright till Neal Armstrong eftersom han var där först, eller till den som uppfann teleskopet.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-06-05 09:41:00
|
|
Anna Drangel |
Ursäkta Peter men jag håller verkligen inte med dig. Jag anser att musiker skapar inte alla givetvis - alltför många är bara billiga dussinkopior, men nog finns det fortfarande dom som skapar!! Det skulle vara intressant att höra en låt som du har gjort Peter!
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-06-05 14:46:00
|
|
Banestyrelsen |
Holy semantics, Batman!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-06-06 00:11:00
|
|
Daniel Wijk |
Anna: Om du hade varit konstnär själv så hade du vetat att "Good artists copy - great artists steal". Jag köper från de band jag tycker är bra. Köper också en hel del filmer som jag tidigare laddat ner för att skala bort även den myten. har även köpt spel som jag har laddat ner/kopierat för att få orginalet.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-06-06 00:13:00
|
|
Daniel Wijk |
Min andra poäng är att man dömmer andra utifrån sig själv så du skjuter också dig själv i foten som jag ser det. Jag VET att folk köper saker som dom laddat ner för jag gör det själv. Synd att inte du skulle göra det Anna...
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-06-06 15:21:00
|
|
Anna Drangel |
Daniel: Mycket skitsnack skulle jag säga. Vadå "om du hade varit konstnär själv så hade du vetat att "Good artists copy - great artists steal"? Vilken klyscha! Förstår inte riktigt vad du menar i svar 9...
|
| |