Snart tar kvinnorna över?

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2006-05-31 17:21:00
Franklin
Det är med övervägande majoritet män som drabbas av våld, män som hamnar i drogberoende, män som hamnar utanför samhället, män som blir kriminella, män som drabbas av allvarlig mental ohälsa, och så vidare. Ändå ligger all fokus på den extremt lilla minioritet kvinnor som råkar i trubbel. Varför är det så?
Inlägg #2: Postat: 2006-05-31 17:23:00
Franklin
I det stora hela är pojkar och män de största förlorarna i vårt samhälle. Men i det offentliga samtalet kan man ännu inte erkänna detta eftersom det så tydligt strider mot det som de extrema feministerna propagerat i årtionden. Tyvärr har dessa lögner och denna snedvridna bild malt sig in i det offentliga medvetandet på ett sätt som nästan kan liknas vid en kollektiv hjärntvätt.
Inlägg #3: Postat: 2006-05-31 17:24:00
Leif-Arne
Mycket därför att killarna kan i stor utsträckning undvika de situationer där våld förekommer. Våld mot kvinnor sker ofta i hemmen. Nog för att jag själv fått på läppen i ungdomen, men det var oftast självförvållat, inte diskriminering.
Inlägg #4: Postat: 2006-05-31 17:27:00
Franklin
Slutligen: Med ovanstående menar jag inte att vi ska förringa det våld och de problem som många oskyldiga kvinnor utsätts för, eller för den ojämställdhet som verkligen existerar. Men vi måste sluta blunda för det faktum att även den manliga delen av befolkningen lever under precis samma förtryckande könsroller som den kvinnliga. Fast ingen verkar bry sig.
Inlägg #5: Postat: 2006-05-31 17:27:00
Leif-Arne
2 Om man blir förlorare så är det faktiskt ofta i grunden självvalt. Man antigen göra läxor eller spela Allan. Med bara en liten gnutta energi och lite ambition kan nästan alla utbilda sig till nästan vadsomhelst, kanske inte kärnfysiker etc. Men nästan vadsomhelst.
Inlägg #6: Postat: 2006-05-31 17:32:00
Franklin
Leif-Arne: I ditt inlägg gör du den mest typiska tankevurpan i sammanhanget, och du bekräftar dessutom något som jag tyvärr inte tog upp i ovanstående inlägg. Och det är kardinalfelet att killar får skylla sig själva om de får på truten eller på annat sätt råkar illa ut - medan kvinnor alltid är offer. Nej säger jag - eller rättare sagt: NEJ OCH ÅTER NEJ! I så fall är det lika mycket en kvinnas fel om hon blir våldtagen. Förstår du resonemanget?
Inlägg #7: Postat: 2006-05-31 17:33:00
Leif-Arne
4 Men om det är machokulturen som slår undan benen på killarna, så är väl detta inte feministernas fel. Vi får väl försöka fostra och coacha våra barn till vettiga värderingar och till ett hyggligt bra liv.
Inlägg #8: Postat: 2006-05-31 17:36:00
Leif-Arne
6 Om jag fått på näbben, har jag nästan alltid hjälpt till genom att öppna min stora trut. Jag tror ingalunda jag varit eller är unik därvidlag. En våldtäkt är liksom ett helt annat fenomen.
Inlägg #9: Postat: 2006-05-31 17:38:00
Franklin
5 Det där är cyniskt och felaktigt. Jag "spelade Allan" när jag gick på högstadiet. Och det gjorde jag för att det var mitt enda sätt att synas och höras. Hade någon lärare tagit mig på allvar hade jag inte behövt ta till det usla knepet.
Inlägg #10: Postat: 2006-05-31 17:38:00
Franklin
Forts. Hur många unga killar tror du inte spelar Allan av samma anledning. De inser att de är underlägsna tjejerna, att de ligger efter. Något som lärarna dessutom inte drar sig för att säga rakt upp i ansiktet på killarna - det fick vi höra mer än en gång. Att spela Allan är snarare ett rop på hjälp enligt min mening.
Inlägg #11: Postat: 2006-05-31 17:41:00
Franklin
7 Har du funderat över vilka det är som i första hand uppfostrar våra unga killar? Kolla in personalen på dagis, förskolor och skolor. Majoriteten är kvinnor - eller hur? Dessutom är det fortfarande så att mamman präglar barnet mer än pappan i tidigare år. Så vem styr dessa könsroller egentligen? Ja knappast det icke existerande "patriarkatet" i alla fall.
Inlägg #12: Postat: 2006-05-31 17:52:00
Franklin
8Själv har jag blivit nerslagen flera gånger för att jag befunnit mig på fel ställe vid fel tidpunkt. Jag hann aldrig öppna min stora trut eller göra något annat heller för den delen innan jag låg på marken i mitt eget blod.
Inlägg #13: Postat: 2006-05-31 17:52:00
Franklin
Forts: Första gången jag blev nerslagen var jag 17 år. Då skrattade alla i min omgivning åt mig och tyckte ungefär att det bara var att "tåla", jag var ju kille! Att jag mådde dåligt i flera veckor och kände mig enormt kränkt var det ingen som brydde sig om. Och även om jag ville gråta och visa mig ledsen kunde jag inte göra det - för då visar man ju svaghet, något som killar absolut inte får göra.
Inlägg #14: Postat: 2006-05-31 17:54:00
Franklin
Forts: Hade samma sak hänt om jag varit tjej? Knappast - då hade jag med all rätt fått visa hur dåligt jag mått och förmodligen fått i alla fall något slags stöd. Detta är kanske det tydligaste förtrycket av unga män. Att de av samhällets syn på manligheten tvingas förråa sig själva och trycka undan sina verkliga känslor. Är det sedan konstigt om några av oss förvandlas till tryckkokare och potentiella våldsbomber. Inte alls.
Inlägg #15: Postat: 2006-05-31 18:39:00
Sunny
Killar: Självklart är en oskyldig kille i samma sits som en oskyldig tjej!
Faktum är att merparten av det grova oprovocerade gatuvåldet dabbar män. Min lokalblaska Söderort kom i dag.
En man skjuten i benet vid t-bana Bagarmossen.
21årig kille stucken i ryggen med kniv på Gullmarsplan av maskerade ungdommar.Man som satt o väntade på T.bana vid Bandhagen misshadlades medvetslös av en okänd man som bara dök upp.
Två knivmän rånade spärrvakt manligvid Skärmarbrink med kniv o basebollsträ.
Inlägg #16: Postat: 2006-05-31 18:46:00
Sunny
Farsta: Man knivhöggs av okänd på hemvägen för 20 ! kr.
Tallkrogen: en kvinna rånades o mishandlades svårt vid t-bana.Gubbängen: styckmördaren åtalad.Mord på sambo
Det är alltid flera manliga offer: män rör sig ute mera helt enkelt.Det råaste står dock 2 15 åriga pojkar för: de har brutit sig in hos en psykiskt handikappad kvinna gång på gång o tagit hennes pengar: den här gången våldtog de henne o misshandlade henne svårt: Hon hade enämligen inga pengar hemma att ta.
Inlägg #17: Postat: 2006-05-31 18:47:00
Sunny
Min äldste bror fick en styvfar som nästan slog ihjäl honom flera gånger under uppväxten: ändå var brorsan rädd o blyg av sig.
Inlägg #18: Postat: 2006-05-31 18:52:00
Franklin
Sunny: Jag tycker det du skriver talar sitt tydliga språk. Oskyldiga män utsätts dagligen för rått och meningslöst våld. Ändå pratar vi inte ens om detta. Istället tar några få procent av alla våldsbrott, de mot kvinnor, upp 100 procent av debatten. Är detta vettigt?
Inlägg #19: Postat: 2006-05-31 18:53:00
Franklin
Forts. Jag vill inte skapa en tävling om vem som har det värst eller råkar mest illa ut. Jag tycker bara det är dags vi börjar diskutera vilka det verkligen är som råkar mest illa ut i vårt samhälle. Och det är män under 30.
Inlägg #20: Postat: 2006-05-31 18:58:00
Leif-Arne
19 Samtidigt som nästan alla förövare tillhör samma kategori. Orsak varkan samband någon. Nog för att det finns oprovocerat våld, som drabbar både kvinnor och män. Men det mesta våldet sker mellan , företrädesvis, berusade unga män, där det går så lagom att tala om oprovocerat våld. Äpplen och päron liksom
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...