|
Inlägg #41: Postat: 2006-06-01 21:21:00
|
|
Anna Drangel |
Själv har jag bara kommit så långt att jag får dåligt samvete efter jag har ätit kött. Men steget till att undvika kött helt är långt. Känner vegeterianer som inte äter kött för att dom inte tycker det smakar gott. Jag önskar att jag ska komma dit en dag, men jag betvivlar det starkt.
|
| |
|
Inlägg #42: Postat: 2006-06-01 21:26:00
|
|
CMO |
Jag tror inte industriell djurhållning i sig är moraliskt förkastlig så länge djuren inte utsätts för stress eller onödig fysisk smärta. Jag tror inte att t.ex en burhöna sitter och längtar ut till lagårdsbacken.
|
| |
|
Inlägg #43: Postat: 2006-06-01 21:54:00
|
|
GunnarL |
41/ Jag önskar att jag skall komma dithän att jag skall tycka att kött smakar illa och jag har konstant dåligt samvete när jag äter kött men detta ser jag som ett framsteg. Livsfilosofi?
|
| |
|
Inlägg #44: Postat: 2006-06-01 21:54:00
|
|
Janne B |
CMO/ Hönor är ett slags flockdjur som trivs bäst av att kunna runt och sprätta och hitta lite mat här o där, inklusive i en ho. Jag vet inte om en burhöna kan längta ut , men hon lever ett helt onaturligt liv.Det gör givetvis massor av grisar och gödkalvar också osv.//
|
| |
|
Inlägg #45: Postat: 2006-06-01 21:55:00
|
|
Janne B |
Hundratals små tomma ladugårdar åker vi förbi denna vår.De har ersätts av väldiga stallar enligt EU-normerna.För olika sorters djurbesättningar. Jag mår illa av dem, dessa fönsterlösa byggnader utan insyn...Besöksförbud av smittoskäl sägs det...
|
| |
|
Inlägg #46: Postat: 2006-06-01 21:58:00
|
|
Janne B |
HUR mår vi framför köttdisken. Jag blir inte hungrig. Om det inte var plastat och nedkylt skulle vi nog tycka att luktade illa.Trots att det kan vara kött av utmärkt kvalité. //Men slutar vi alla äta kött så växer Sverige igen.
|
| |
|
Inlägg #47: Postat: 2006-06-01 22:23:00
|
|
CMO |
44/Det är ett beteende som hönorna har utvecklat. Att det "trivs bäst" när de ägnar sig åt det är nog att förse dem med mänskliga egenskaper ett själsliv som de inte har. Måste man inte ha ett "koncept" att jämföra med för att kunna vantrivas med sin situation? Att något är "onaturligt" betyder vare sig att det är bra eller dåligt.
|
| |
|
Inlägg #48: Postat: 2006-06-01 23:12:00
|
|
Sunny |
CMO Det gör de garanterat! Längtar ut alltså! Jag har haft så många höns att jag lärt mig vad de gillar. De är desutom individer med olika smak. En jag hade måste nödvändigt vis gömma alla sina ägg i vedstaplarna: en annan valde vinden.Några var bra ligghönor: andra vägrade. En del mobbade o andra var mobbingsoffer. Men alla krävde de frigång på ganska stor yta för att må bra.De var alltså inte helt lyckliga i vår stora hönsgård.
|
| |
|
Inlägg #49: Postat: 2006-06-01 23:14:00
|
|
Sunny |
De ville utanför staketet där räven i blnad gjorde nedslag. Man kan se på fjädrara o annat hur en höna mår; jag vägrar se en burhöna i Tv för jag kan inte sluta gråta då.
Min hund grävde sig in i hönsgården o in genom luckan men han var bara ute efter att stjäla nyvärpta ägg!
|
| |
|
Inlägg #50: Postat: 2006-06-01 23:15:00
|
|
Sunny |
Hönor kan dessutom lära sig ett namn o komma när man ropar. Inte alla men de som vill.
|
| |
|
Inlägg #51: Postat: 2006-06-02 04:37:00
|
|
CMO |
Sunny, nog för att du kan vara lite av en hönshjärna ibland men jag tvivlar starkt på att du vet vad hönsen tycker och tänker.
|
| |
|
Inlägg #52: Postat: 2006-06-02 08:41:00
|
|
Janne B |
CMO/ Det var ett rätt snorkigt svar. Alla som lever med djur ser att de är både gruppvarelser och individer. Ingen kan väl tro att något djur mår bra av att sitta i burar där de knappt kan röra sig. Där de inte kan utveckla normala muskler mm. Våra tamhöns har vilda släktingar i form av fasaner mm. Det är bara att kolla hur de de lever, om man vill veta vad som är normalt för arten.
|
| |
|
Inlägg #53: Postat: 2006-06-02 11:25:00
|
|
Sunny |
CMO LOL! Nej men man ser hur de mår. På fjäderdräkten som de plockar av när de mår dåligt på fötterna som går sönder av att sitta på gallerFria höns värper i många år: I djurfabrikerna finns de bra en kort tid av sin produktiva zoon eftersom de mår så dåligt att de slutar värpa.
En höna på topp värper mera än varann dag.Nästan varje.
|
| |
|
Inlägg #54: Postat: 2006-06-02 11:31:00
|
|
Sunny |
O så var det detta med tuppen! Riktiga hönor vill ha en tupp i hönsgården! Jag skulle göra mina hönor en tjänst o skaffade 2 fina tuppar: Tänkte att lite valfrihet skadar nog inte? Det gick inte: i naturen finns det bara plats för en tupp så de båda startade en kamp på liv o död! De extra tuppen slutade sina dagar på middagsbordet *ler*
|
| |
|
Inlägg #55: Postat: 2006-06-02 14:26:00
|
|
CMO |
53/Nej man kan inte se hur hönsen "mår" inte om man försöker överföra det till mänskliga upplevelser av depression, tristess, ångest i alla fall. Jag förstår vad du säger och betvivlar inte dina uppgifter. Jag är bara lite tveksam till vilka slutsatser man ska dra av beteenden.
|
| |
|
Inlägg #56: Postat: 2006-06-02 14:35:00
|
|
CMO |
52/ Janne, snorkig kan du vara själv, som tur är har Sunny lite mer sinne för humor än du. Jag diskuterar öht inte vad som är "normalt för arten" Jag ifrågasätter hur mycket antaganden man ska göra om djurens "känsloliv", det är ofrånkomligt att man gör överföringar till mänskliga känslor och upplevelser men jag tror inte det är riktigt.
|
| |
|
Inlägg #57: Postat: 2006-06-02 14:49:00
|
|
Janne B |
CMO / Helt rätt. Jag kan vara snorikig och Sunny har nog mer humor än vad jag har! Naturligtvis ska vi göra ifrågasättanden osv.//
I barnprogram för 30 år sedan sjöngs det "Djuren är väl också människor". Nä det är de inte.
|
| |
|
Inlägg #58: Postat: 2006-06-02 18:02:00
|
|
CMO |
57/Bra, du är en reko kis! I fablernas värld är djuren människor, men bara där
|
| |
|
Inlägg #59: Postat: 2006-06-02 18:56:00
|
|
Janne B |
Sanningen har segrat, trots stavfel och annat.
|
| |