|
Inlägg #21: Postat: 2006-05-31 21:50:00
|
|
GunnarL |
f/ Jag vet inte om det är att "visa respekt för djuren" att förneka dem rätten att över huvud taget finnas till.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2006-05-31 22:01:00
|
|
Janne B |
Jag tror att vi alla kan förenas i att alla djur som vi har ansvar för ska ha det så gott som möjligt. Jag känner ingen köttätare som gillar oändliga transporter, orenhet, misshandel osv.Här finns hur mkt som helst att göra..
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2006-06-01 09:26:00
|
|
Anna Drangel |
MLJohansson: Att jämföra köttätare med pedofiler är lite magstarkt. Jo, jag kan hålla med om att det vore än bättre värld om vi inte åt så mycket kött. Men jag är rätt övertygad om att du själv går i läderskor och förmodligen har haft en och annan dunjacka...
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2006-06-01 09:29:00
|
|
Anna Drangel |
forts. Det skulle vara rätt lätt att falla för frestelsen att argumentera att vi ju bara är rovdjur och naturen skapt oss till dom vi är köttätare styrda av våra drifter. Så är det ju inte riktigt idag. Vi har ett val. Det vore ju många gånger lättare om vi slapp bli tvungna att välja.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2006-06-01 13:07:00
|
|
MLJohansson |
GunnarL: Man kan fortsätta ha djur som landskapsvårdare och på så sätt låta djuren finnas till utan att behöva äta upp dem. En ko kan bli bra mycket äldre än 4-5 år vilket är den ålder de uppnår innan de blir till korv eller söndagsstek. Vi behöver inte genast slakta alla djur som lever, men sluta föda upp nya stackare till den odrägliga tillvaro som köttindustrin innebär. Du kallar det ett "hyggligt" liv, vad avser du exakt?
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2006-06-01 13:12:00
|
|
MLJohansson |
Janne B/ Jag som f.d. köttätare anser att man har ett val. Varje gång vi köper köttet så bidrar vi till att transporterna, miljöförstöringen och djurplågeriet får fortsätta. Att äta djur samtidigt som man beskyller köttindustrin för allt detta är dubbelmoral. Som konsument har vi ett val; antingen är vi en del av problemet, eller en del av lösningen.
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2006-06-01 13:18:00
|
|
Janne B |
26 / Jag har stadigt minskat mitt köttintag på senare år och rejält ökat på frukt och grönt. Detta har väl varit en sund trend i många år nu. Trots detta ökar vi den egna vikten, för att vi rör oss för lite bland annat. Jag har mkt stora problem med detta. / Jag ser folk käka feta pizzor som är större än tallriken. Hu så hemskt. Men jag ser aldrig amerikanska stekar som är större än fatet. Vi svenskar är nog lite sundare än så..
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2006-06-01 13:18:00
|
|
MLJohansson |
Anna Drangel: Det verkar som man ibland måste dra saker till sin spets för att få folk att tänka efter och fundera över sina handlingar, därav liknelsen.
Hur tänker du? "Det vore en bättre värld om vi minskade köttätandet, men så länge någon använder dunjacka så tänker inte jag anstränga mig heller"? Man måste väl ändå börja med sig själv? För övrigt försöker jag undvika både päls, läder och dun, även där har vi ett val.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2006-06-01 13:22:00
|
|
Janne B |
25 MLJ/ Hur ska landskapsvårdande djur finansieras, om vi inte får äta upp köttet. Alvaret på Öland höll för 10-15 år sedan på att växa igen, för det lönade sig inte att ha varken kor eller får där. Så man blev tvungen att kalla in horder av AMS-jobbare att röja upp igen. Samt sättra in kor och får som ägarna får statsbidrag för. Så sorglig är verkligheten ibland.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2006-06-01 13:28:00
|
|
MLJohansson |
Janne B: Att minska köttintaget utan att bli militant vegan är ett bra val! Jag förstår att alla inte vill/orkar/kan bli vego, men många verkar skrämda bara av tanken att inte äta kött dagligen. Som om en måltid inte blir hel utan en köttbit.
/Den ökande ohälsan skyller jag till stor del på alla hel/halvfabrikat i affären; man kan ju köpa allt i färdiga portionsförpackningar som värms i micron, allt från pizza till potatis/biff/sås och t.o.m. färdigkryddat ris!! Både hemskt och sorgligt...
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2006-06-01 13:43:00
|
|
MLJohansson |
Redan nu går jordbruket till stor del på bidrag, i synnerhet smågårdar som är det inslag i landskapet vi kanske helst vill värna? De som klarar sig bäst ekonomiskt är fabriksliknande storgårdar med 100-tals djur som inte ens får gå ute det finns dispens om man har så storskaligt jordbruk att det inte finns möjlighet att låta alla djur gå ute! EU-bidragen kan nog lika väl riktas om mot en hållbar utveckling? EU:s jordbrukspolitik har även en hel del annat att ändra på.. som inte får plats här.
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2006-06-01 13:53:00
|
|
Janne B |
30. Även jag tror att det ligger mkt ohälsa i helfärdig eller halvfärdig mat. Det måste vara mkt sundare med en ren fisk eller köttbit. Den behöver inte vara stor. Kött helst köpt på gårdsslakteri. På verkat av få. / Den gamla tidens hushållsskolor var nog inte så dumma. Morsan Märit P. kämpade länge för dessas överlevnad.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2006-06-01 13:58:00
|
|
Janne B |
31 Jag är rätt bekymrad för dessa hundratals smågårdar i södra Västergötland som nu lever på EU, inte på produktion. EU håller liv i en äldre generation jordbrukare och odlingslandskapet. Men vad kommer sedan. Min barndomsby mer ut på slätten hade 20 bönder minst, som gett upp. De hade hästar o små traktorer. Hela socknen sköts nu av en enda jättestor Mercedestraktor. Det är jag inte glad över..
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2006-06-01 14:09:00
|
|
Leif-Arne |
33 En del av framtiden för lantbruket ligger i närproducerat, lite "slow food" stuk. Annars tror jag att stora arealer kommer att tas i ansprok för odling av energigrödor, havre, raps mm. Om där skulle bli kris så kan man lätt ställa om till produktion av livsmedel. Lättare än om man låter plantera granskog i alla fall. Den blåser bara ned, har det sagts mig.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2006-06-01 14:13:00
|
|
MLJohansson |
Intressant diskussion nu, många poänger. Måste tyvärr gå nu, men lovar att ta upp tråden igen. Snarast möjligt!
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2006-06-01 18:08:00
|
|
MLJohansson |
Till skillnad från många av dagens vegetarianer/veganer är jag inte emot själva djurslakten i sig, jag är emot hur det hela fungerar idag. Transporterna, storskalighetern, djur som växer snabbt och lever kort tid, medmera, medmera, må vara mer lönsamt, men det äcklar mig och jag KAN inte försvara det med att kött är gott...
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2006-06-01 18:12:00
|
|
MLJohansson |
Om var och en åt kött från gårdar i närheten, där djuren levt ett gott naturligt liv och slaktats på plats under respektfulla förhållanden jag lägger ej vikten vid halal eller bultpistol, utan helheten hade även jag troligtvis aldrig blivit vegetarian. Men hur många får sitt kött från sådana förhållanden i dagens samhälle? Jag är mycket skeptisk till om ens ekologiskt kött lever upp till mina krav..
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2006-06-01 18:18:00
|
|
MLJohansson |
Även mina hembygder har förandlats från många smågårdar till en stor, även den gård jag själv växt upp på är numera nedlagd. Så om dagens köttätare vill slå sig på bröstet och säga "vi räddar den svenska landsbygden" så säger jag bara grattis. Ni har skapat storbönder med mjölkrobotar och massa anställda. Kossorna och grisarna finns i hundratal på ett o samma ställe, medan resten av bygden står i förfall. De f.d. lantbrukarna pendlar in till stan och söker jobb som vanligt folk.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2006-06-01 21:03:00
|
|
GunnarL |
25/ MLJ, Jag har inte så mycket att tillägga utöver vad Janne B skrivit om problemet med finansiering av djurhållningen och om vad en human behandling av djuren innebär. Jag instämmer i det mesta.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2006-06-01 21:07:00
|
|
GunnarL |
f/ Efter konsultation hos en bonde jag känner vet jag i alla fall att en ko normalt slaktas vid 10-12 års ålder infertilitet men att han en gång haft en ko som blev 24 år gammal och födde 22 kalvar. För övrigt håller jag helt med Dig beträffande bristerna i storskaligheten, transporterna, m.m. Dock förbehåller jag mig rätten till en god bit kött eller fisk då och då utan att ha något som helst dåligt samvete - och jag är beredd att betala mer för en bättre djurhållning.
|
| |