Halalslakt, med respekt för djuren

Showing page 1 of 3: 1  2  3
Inlägg #1: Postat: 2006-05-31 14:28:00
Janne B
Vet du något sätt att hålla våra vackra hagar och ängar öppna, än genom betande mular. Sten o trädfria åkrar kan man rationellt odla säd på. ´Men den vackraste delen av vår tgusenåriga jordbrukskultur, kräver mular av kött och blod. Så vitt jag vet.
Jag rekommenderar boken "Mulens marker" av Arnborg. Finns på de flesta Bibliotek.
Inlägg #2: Postat: 2006-05-31 15:16:00
Leif-Arne
Rätt så Janne, vårt landskap, av så många älskat skulle bara bli mörka granskogen utan betande kossor eller får. Själv har jag mycken sympati för den dessvärre nästan utrotningshotade fjällkon. Inte speciellt produktiv men så härdig.
Inlägg #3: Postat: 2006-05-31 16:23:00
Janne B
Ja Leif Arne. En storvuxen "skånsk" ko skulle inte klara sig länge på fjällkanterna. Men de små korna däruppe är nästan som getter vad gäller att ta sig fram./ På Öland försöker man få en småvuxen koras att överleva, sådana som gick på Alvaret med minimal föda. Men ändå gav några liter mjölk om dan till en hungrig barnaskara.
Inlägg #4: Postat: 2006-05-31 16:26:00
Janne B
Jag har egentligen ett visst hjärta för vegetarianer. De har rätt på vissa punkter. Men det finns folk som i årtusenden bara levt på fisk ock kött, som eskimåerna, innuiterna. De har inte en chans att få tag i grönt. Det finns också mongoliska stammar som bara ser grönt ett par månader på året. De är säkert köttätare till 90, om de vill överleva. Det är sådant här som vissa vegetarianer glömmer av.
Inlägg #5: Postat: 2006-05-31 16:29:00
Leif-Arne
Det var den sortens kossor som för många betydde skillnad mellan svält eller inte. Undra på att de pysslade om sina kossor så mycket det bara gick. Sett i detta perspektiv så kan man inte tala om oetisk djurhållning. Färvisso är kycklingfabrikerna vi har idag en annan femma
Inlägg #6: Postat: 2006-05-31 16:35:00
Leif-Arne
Att äta vegetariskt eller inte är väl i stora stycken en fråga om alternativ. Själv väljer jag ofta bort det jag betraktar som industrikött, medan en renbog eller lamkotlett gärna slinker ned.
Inlägg #7: Postat: 2006-05-31 16:35:00
Leif-Arne
Fordoms var det i stora områden så att där egentligen inte gick att odla så mycket varför man fick förlita sig på djurhållning. Nog är det övermaga att i efterhand fördöma människor som överlevde genom att äta det som fanns tillgängligt.
Inlägg #8: Postat: 2006-05-31 16:36:00
Leif-Arne
Nog avsåg jag kotlett av lamm inte rörelsehidrad sådan.
Inlägg #9: Postat: 2006-05-31 16:44:00
Janne B
En liten felstavning då och då piggar upp. / Efter västerbottenskusten pågår sedan tusen år sädesodling som påminner om dito i Småland. Men bara tio mil från kusten runt Lycksele så är det få sädesslag som klarar sig.Man har fått ta fram särskilt tåliga sädessslag inklusive potatis..
Inlägg #10: Postat: 2006-05-31 16:45:00
Janne B
Efter ytterligare tio mil växer bara gräs, där är fjällkornas paradis.Så för 40 år sedan hade varje by ett litet mejeri för att få maximal effekt på det gav korna gav. Det verkar som människor kan överleva var som helst bara de är begåvade nog att anpassa sig till verkligheten./ Men de kan inte som Kejsarpingviner i Syd stå rakt upp o ner ett halvår i kylan.
Inlägg #11: Postat: 2006-05-31 16:54:00
Janne B
MLJ/ Nog har du läst i skönlitteratur hur skörd av olika slag kunde slå helt fel förr. Som i Utvandrarna. En en kall vår, en regning sommar och en frostig höst fördärvade allt vegetariskt. De som då hade levande djur kunde sakta sakta slakta av dessa för att överleva vintern. Då det inte fanns foider kvar till korna var det rätt barmhärtigt. På den tiden var det ofta gott om "vilt" i skogarna och långt till länsman.Så genom jakt och snaror och gropar så minskade svälten.
Inlägg #12: Postat: 2006-05-31 17:03:00
Leif-Arne
Jag hade förmånen att få träffa en riktig gammal "trapper" i Ammarnäs för en del år sedan. Oaktat den berömda potatisbacken, berättade han att det var ripa och röding som var stapelfödan många vintrar. En järv som han dräpte i början på tjugotalet gav ersättning både från samerna samt staten. Tillsammans med betalningen för skinnet blev det grundplåten till hans stuga. Men han berättade att för att kunna skjuta järven fick han förfölja denne i fyra dygn.
Inlägg #13: Postat: 2006-05-31 17:05:00
Leif-Arne
I Annarnäs höll man "kyrkhelg" någongång under våren medan snön fortfarande bar. Då förättades såväl barndop, begravning sammt annat kryrkligt som inte hunnits med under vintern.
Inlägg #14: Postat: 2006-05-31 17:05:00
Leif-Arne
I Annarnäs höll man "kyrkhelg" någongång under våren medan snön fortfarande bar. Då förättades såväl barndop, begravning sammt annat kryrkligt som inte hunnits med under vintern.
Inlägg #15: Postat: 2006-05-31 17:11:00
Leif-Arne
Under kyrkhelgen passade även många på att förlusta sig, under former då brännvin, och knogdans var flitigt förekommande. Speciellt var bröderna G-ström. Kända både för sina stora kroppskrafter samt understundom vilda sinnelag under rus.
Inlägg #16: Postat: 2006-05-31 17:11:00
Leif-Arne
Länsman i Sorsele beslöt ett år att en gång för alla stävja slikt liv, varför länsman och betjänterna begav sig till Ammarnäs. Morgonen efter kunde Ammarnäsborna högst upp på potatisbacken se hur ett kors var prytt med länsmans rock samt uniformsmössa. Länsman undvek sedan noga tjänsteförrättningar i Ammarnäs.
Inlägg #17: Postat: 2006-05-31 19:12:00
MLJohansson
Ni verkar missa att jag skrev "köttätare IDAG". Ni menar väl inte att om den svenska potatisskörden slår fel så svälter svenskarna ihjäl?
Inlägg #18: Postat: 2006-05-31 19:18:00
MLJohansson
Och för övrigt anser bl.a. Naturvårdsverket att visst, de svenska markerna behöver hållas öppna, men detta skulle fungera även om vi minskade vår köttproduktion med 75-80. Att äta kött dagligen är INTE en miljöinsats, utan tvärtom. Djuruppfödningen ger utsläpp som är en stor del i växthuseffekten, och globalt är köttproduktionen ett av de STÖRSTA miljöhoten. Att sedan vissa folkgrupper ej har råd eller möjlighet att få tag på grönsaker är sant, men det gäller väl knappast Sverige?
Inlägg #19: Postat: 2006-05-31 20:23:00
Janne B
MLJ 18 /Jag är medveten att jag bredde ut resonemanget längre än vad du kanske avsåg. Men jag har försökt följa denna debatt både från bondehåll och Naturvårdsverkets håll. Jag litar mest på bönderna...
Inlägg #20: Postat: 2006-05-31 21:50:00
GunnarL
MLJ, Du kan betänka att om vi inte åt kött skulle de allra flesta tamdjur över huvud taget inte finnas till med undantag för hundjävlarna förstås! Det kanske är bättre att få ha ett kort och hyggligt liv än inget liv alls? Eller Du kanske tror att bönderna skulle hålla en djurbesättning som gosedjur?
Showing page 1 of 3: 1  2  3
Laddar...