Snart tar kvinnorna över?

Inlägg #1: Postat: 2006-05-31 09:58:00
bloggeri
Att bedriva högre studier är också en klassfråga. Flest som bedriver högre studier kommer själva från akademiska miljöer. Bäst betyg från gymnasiet har tjejer, och bäst bland dessa är tjejer med iranskt ursprung. Förklara det ni som hävdar att muslimer är ett lägre stående folk?
Inlägg #2: Postat: 2006-05-31 15:12:00
Leif-Arne
Det handlar inte om att inte bry sig om karriär, det handlar om överhuvudtaget göra sig anställningsbar. Tösen har helt rätt, en del killar går på någonslags "hö hö- machokultur" Synd för dem. Jag tror man redan första gymnasieåret kan se att de som var "kungar" i nian inte längre får credit för sin attityd. Dvs de flesta flickorna och en del killar växer ifrån dem. Där står de kvar på perongen medan tåget går. Hö hö, liksom va.
Inlägg #3: Postat: 2006-05-31 15:13:00
Leif-Arne
Perrong, hö hö liksom.
Inlägg #4: Postat: 2006-05-31 17:10:00
Franklin
Jag anser att det beror på ett förtryck av pojkar och unga män. Förutom att skolan är mest anpassad för flickorna får dessa också lära sig att ta ansvar och vara duktiga, medan man låter pojkarna hamna på glid. Attityden är dessutom lite som att de får skylla sig själva. Killar är ju sådana.
Inlägg #5: Postat: 2006-05-31 17:12:00
Franklin
Ett strålande bevis för detta är en studie som visade att pojkar har ett avsevärt mycket sämre ordförråd än flickor. Och enligt studien berodde detta på att daghemspersonal och lärare samtalade med flickorna och lät dessa vara med i olika bestyr, medan de gav pojkarna korthugna order för att sedan chasa iväg dom igen. Inte så konstigt kanske att unga killar sedan hamnar på glid och får de svårt i skolan. De har ju inte fått det viktigaste verktyget - ett fungerande och utvecklat språk.
Inlägg #6: Postat: 2006-05-31 17:16:00
Leif-Arne
5 Trams, vissa killars dåliga ordförråd beror på att de är för lata att läsa böcker. Föräldrar som fostrar sina söner in i "hö-hö kulturen" gör sina söner en stor björntjänst.
Inlägg #7: Postat: 2006-05-31 17:20:00
Leif-Arne
När jag växte upp så skulle en riktig karl kunna jaga sin egen älg, bygga sin egen stuga samt klara av att reparera bilen själv. Gjorde man det så fanns det alltid jobb och en kvinna att bilda familj med. Men tiderna förändras.
Inlägg #8: Postat: 2006-05-31 17:39:00
El Guatusi
1/ Du har ratt: iranierna ar utmarkta studenter, inte minst tjejerna. Ta en svang forbi Sthlms universitets bibliotek i sommar, nar "alla" ar pa semester. En mkt stor del av dem ni kommer se dar, envetet pluggande, ar iranier. Deras vilja att forbattra sina egna livsvillkor ar foredomlig.
Inlägg #9: Postat: 2006-05-31 18:06:00
Franklin
6 För lata...hmmm...vad vet du om det? Jag läste aldrig några böcker när jag växte upp, vilket knappast berodde på lathet. Jag var inte intresserad helt enkelt. Ändå har jag på olika tester fått bevisat för mig att jag har ett exeptionellt stort ordförråd. Kanske beror det på att jag istället gärna läste serietidningar och vanliga tidningar. Något som också innehåller ord.
Inlägg #10: Postat: 2006-05-31 18:26:00
Janne B
7 LA/ Ja i dessa trakter gällde precis samma regler som i djurvärlden. Kvinnorna visste att den starkaste och duktigaste karlen kunde ge dem en bra tillvaro i ett svårt område. Andra gossar behövde inte göra sig besvär...Jag såg unga män bygga en timmerstuga. Det dröjde inte länge förän en ungdom började blev intrsserad...
Inlägg #11: Postat: 2006-05-31 18:27:00
Janne B
Det dröjde inte länge förän en ung dam började bli intresserad../ Så var det.
Inlägg #12: Postat: 2006-05-31 19:02:00
Franklin
Janne B/ Det du beskriver är ju precis den penismätarkultur som får unga killar att "spela Allan" som Leif-Arne kallar det. Att visa sig stor, stark och stöddig. För många unga killar är det viktigare att bevisa något för stunden, än att satsa på något utbildning som inte ger resultat förren många år framåt i tiden. Så om man ska använda feministernas omvända retorik är det ju tjejernas fel att det går dåligt för killarna.
Inlägg #13: Postat: 2006-06-01 09:32:00
El Guatusi
Att man ar "forlorare" har val till viss del att gora med att vi har svarare att genomskada den har "rocknroll-kulturen" som aldrig verkar forsvinna. Rebel without a cause-beteende, forharligande av massivt alkoholintag och forakt for odmjukhet eftertanksamhet - det ar ingen cocktail som framjar sena vargatimmar over skolbockerna...
Inlägg #14: Postat: 2006-06-01 09:39:00
Leif-Arne
12 Du för ett resonemang där man utav sin omgivning, eventuellt även genetiskt styrt, är predestignerade till beteende och liv. Var tog den fria viljan vägen, vår förmåga till absraktion? Den finns där jag lovar, bara man inte surar och tilldelar sig själv en offerroll.
Inlägg #15: Postat: 2006-06-01 10:15:00
Anastasia
Franklin: där man upptäckte detta i de förskolorna i Gävle tror jag det var så genomförde man förändringar och fick en harmoniska förskola. Killar fick lära sig mer ord och att de var värdefulla och hjälpsamma och tjejerna fick lära sig att var lite vildare och ta mer plats. Framför allt fick de lära sig att uppskatta varandra och fick uppleva en gemenskap som var till för alla. Ett äkta jämlikhetsprojekt tycker jag! /Mali
Inlägg #16: Postat: 2006-06-01 10:16:00
Anastasia
bloogeri: nej alla ska inte behöva vara karrirärssugna. Kanske är detta inget problem vad vet jag. Kanske mår alla bra som det är? Fast jag tror inte att utvecklingen är bra.../Mali
Inlägg #17: Postat: 2006-06-01 10:24:00
Janne B
15 Anastasia. Ja så har jag upplevt saken. Killarna fick utveckla sin "andra sida" och det fick tjejerna också. Sedan fungerade de gemensamma lektionerna bättre också.
Inlägg #18: Postat: 2006-06-01 17:38:00
Franklin
14 Självklart finns den fria viljan. Jag tror precis som du mycket starkt på individens strävan och egna ansvar. Men när vi är små är den fria viljan extremt begränsad och kan tyvärr inte stå emot omvärldens krav. Och det är tyvärr då vi präglas som mest. Det enda jag menar är att pojkar är precis lika nertyngda av könsrollernas krav som tjejerna. Men till skillnad från i tjejernas fall är detta inget som diskuteras. Det är en stor skam.
Laddar...