Inlägg #1: Postat: 2006-05-30 09:35:00
|
Janne B |
"Fullkomligt ointressant men rätt välskrivet" stod det i ett mail som jag fick i natt. - Jag såg det som lite allmänbildning utanför ankdammen svarade jag, god morgon.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-05-30 14:23:00
|
Anna Veeder |
Janne, jag hörde också programmet på Människor och Tro det var du som tipsade mig om det programmet, tack för det!. Du är väldigt hövlig mot alla pingströrelsens knasigheter. Det här med tungotal...själva företeelsen är kanske harmlös, men när de försökte predika i Kina i tron att den Helige Ande hade lärt dem kinesiska...nå ja, det gick inte så bra.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-05-30 14:26:00
|
Anna Veeder |
Själv delade jag busslinje med Livets Ordare i Uppsala när jag gick på gymnasiet. De hade alla det där litet fanatiska i blicken som alla helfrälsta har, att de har sett Sanningen. De delade också gärna frikostigt med sig av denna Sanning till alla som ville eller inte ville höra.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-05-30 14:28:00
|
Anna Veeder |
Jag förstår att mission och spridande av evangeliet är en väldigt bra marknadsföringsstrategi, men när man blir påprackad sådana här åsikter är det skitjobbigt. Och pingstvännerna är bra på det. Men de hade ett bra cafe i centrum som alltid var öppet, väldigt sjysst om man inte var pigg på att supa på Gågatan.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-05-30 14:29:00
|
Janne B |
Anna/ Jag har försökt göra en rätt bred rundmålning över ngt mycket märkligt som händer i vår tid. Så länge jag kan minnas har det talats om att religionen skulle dö i brist på näring eller med hjälp av Stalin Co. Så sker motsatsen världen över.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-05-30 14:32:00
|
Janne B |
Anna. Jag erkänner att jag har varit mycket hövlig mot diverse knasigheter. Men dessa är i vart fall av min generation väl kända. Men jag försäkrar att det finns pingstvänner som jag handgripligen har velat klå upp, därför att de förstört anseendet för andra kristna, i stoor utsträckning. Jag har liidit av dom.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-05-30 17:16:00
|
Janne B |
Kyrkorna försöker ofta visa på alternativa livsstilar. Ditt exempel med nyktert cafe i centrum är bra. Finns på många håll. Fanns i många år på Avenyén i Göteborg. I våra nästan helt neddrogade samhällen är dessa asyler viktiga. Tidaigare fanns bortåt 50 Kristna folkhögskolar som var spiknyktra. Dit kunde folk med alkoholproblem sändas o räddas. Nuvarande regler gör det omöjlgt med nyktra skolor.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2006-05-30 17:19:00
|
Janne B |
Alternativ livsstil är också kyrkornas alla second handbutiker. Återanvänd i stället för att slänga.Många unga kristna säljer u-landsvaror nästan helt utan mellanhänder./ "Hela Människan" är en mycket stor kristen organisation som tar hand om folk som blivit utslängda från de fina salongerna.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2006-05-30 17:23:00
|
Janne B |
Här på Sourze skriver vi ofta om hårt plågade unga flickor som tvingas till allt möjligt. Häftiga krigsmålningar, bröstförstoringar, sjukliga bantningar, sexmissbruk etc. Det finns ett kristet alternativ till detta ser jag så tydligt i kyrkan. "Du duger som du är". Kyrkorna är asyl för många sorters människor...
|
|
Inlägg #10: Postat: 2006-05-30 22:44:00
|
Sunny |
Duger som du är? Inte hos de religiösa nej. Fråga alla bögar,alla horor,alla lesbiska osv. Inte duger de inte. Bara ifall de ändrar sig. Så vad är skillnaden emot att vara tvungen att passa in i en yttre eller inre mall? Tja det är nog lättare att fixa brösten än byta sexuell läggning för att duga?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2006-05-30 22:48:00
|
Sunny |
Själv efterlyser jag en mycket större o bredare folkrörelse i samhället emot likriktningen o fixeringen på det yttre. I bland tror jag att jag är den sista kvinnan på 60 som trivs med min kropp? Jag försöker gå ner lite i vikt av medecinska skäl men i övrigt kan man vara som man är tycker jag.Går alltid naken i trädgården o ingen hänger upp sig på mina rynkor eller runda bak.
|
|
Inlägg #12: Postat: 2006-05-30 22:52:00
|
Sunny |
Second hand butiker är toppen men det finns lika många ickekristna.
Myrorna brukar vara bra.
Den i Skärholmen är toppen för beg böcker: vi har hittat fynd som Karl VII:s bibel o annat mera sällsynt.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2006-05-31 10:10:00
|
Janne B |
Frälsningsarmens Myrorna har 25 butiker varav en i Skärholmen. Så här skriver de om sig själva :"Bokavdelningen har också den ett mycket brett utbud av såväl klassiker, som nyligen utgiven litteratur. Vare sig du söker fackböcker eller skönlitteratur, är det här du ska leta!" //Det låter som en stor kulturgärning.
|
|
Inlägg #14: Postat: 2006-06-01 09:53:00
|
Leif-Arne |
Bilden av pingstarna är ganska motsägelsefull. Inledningsvis så var det huvudsakligen ganska enkla mäniskor som tolkade bergspredikan bokstavligt och leva därefter.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2006-06-01 09:53:00
|
Leif-Arne |
Men man har sammtidigt utvecklat en tendens att hålla sig med andliga politruker. "Bröderna och systrarna förstår inte alltid sitt eget bästa"
|
|
Inlägg #16: Postat: 2006-06-01 10:03:00
|
Janne B |
14 Leif-Arne/ Ja det stämmer med min tidiga bild från 1950-60 talen.PÅ ett rätt naivt sätt sa de nej till Bio och TV. Men plötsligt så hade varenda pingstvän TV ändå. Det finns visst ett datum på 1960 talet då alla unga pingstdamer plötsligt slängde sina hattar, som de var berömda för. Några år senare blev de långa kjolarna flera dm kortare. Den trenden hade slagit igenom i Missionskyrkan några år tidigare. Det finns flera liknande lustiga exempel.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2006-06-01 10:06:00
|
Janne B |
forts. Du L A vet nog att dragspel och fioler var förskräckligt syndiga ett tag, för de hörde dansbanorna till. Så blev en del sådana spelemän frälsta och plötsligt så dånade musiken i pingstkapellen. Halleluja ;- Varför ska bara djävulen ha den bästa musiken hade man sagt i Frälsningsarmen lite tidigare? Pingst hade lärt sig något nu!
|
|
Inlägg #18: Postat: 2006-06-01 10:08:00
|
Janne B |
15 / Detta med politruker kanske du sett mer än jag. Du kan gärna utveckla temat!
|
|
Inlägg #19: Postat: 2006-06-01 10:14:00
|
Leif-Arne |
18 Jag har väl inte så stor pejling egentligen, men vad gäller den sorten så finns ju en typisk sådan i Åke Green. Lite det du skriver om att "allt kul är synd", som musik etc. .
|
|
Inlägg #20: Postat: 2006-06-01 10:16:00
|
Leif-Arne |
W Both var ett geni vad gäller kommunikation. Det gäller att få upp budskapet på en bärande våg, en sådan var populärmusiken. Enla kraftiga budskap: "Blod och eld". En militär organisation gav verkställighet.
|
|