|
Inlägg #1: Postat: 2006-05-26 09:06:00
|
|
El Guatusi |
intrycket att se USA som ett varre hot mot freden. Vi vet nu, att Palmes o fore honom Osten Undens markliga kalsuparteori till stor del berodde pa den desinformation som Moskvaambassadoren Sohlman forsag dem med. Anda ar Sohlman ett tamligen okant namn for den stora svenska allmanheten. Hur ar det mojligt?
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-05-26 09:09:00
|
|
El Guatusi |
Jo, det ar mojligt darfor att svenska historiker o journalister ogarna tar itu med denna period i svensk historia, som vi ju ar sa stolta over: pa 70-talet var Sverige ett av Europas rikaste lander, vi var omattigt stolta over var moraliska fortrafflighet o neutralitet. En chauvinism som blev smatt hysterisk i takt med Borgs och Stenmarks triumfer.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-05-26 09:10:00
|
|
El Guatusi |
Det ar inte svart att forsta att aldre generationer ser tillbaka pa 70-talet med en viss nostalgi: vart land betraktades - aven av USA - som "fore sin tid", vi hade en utrikespolitik och vi nedlat oss inte till att umgas alltfor nara med kontinentaleuropeer som - under tusen svarigheter - modosamt byggde upp den Europeiska gemenskapen.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-05-26 09:19:00
|
|
El Guatusi |
Men sahar i efterhand vore det kladsamt om atminstone nagra av dem som var med "nar det begav sig" formadde skratta at den egna naiviteten o aningslosheten under dessa ar och kanske t o m forklara for dagens ungdomar hur de hade blivit sa ideologiskt omogna och sjalvgoda. Lord skulle sakert kunna skriva en lasvard artikel pa det temat.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-05-26 09:21:00
|
|
peter_ |
Det verkar som du drivs av förakt för allt som har med Sverige att göra. Kan du ge en motbild? Finns det något som är bra med Sverige och svenskar?
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-05-26 09:27:00
|
|
El Guatusi |
5/ Jag forsoker forklara forgaves? att dagens Sverige, med alla sina brister, anda ar ett mycket battre land an det Sverige under "rekordaren" som vissa verkar dromma tillbaks till. Invandringen har haft manga positiva effekter, som vi nastan aldrig talar om.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2006-05-26 09:30:00
|
|
El Guatusi |
Vi har - faktiskt - blivit mer toleranta, pluralistiska och oppna for intryck utifran. Att komma hem till Sverige efter en utlandsvistelse kanns inte langre som att komma till nordpolen. Dagens ungdomar far mkt skit fran 40- o 50-talister
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2006-05-26 09:32:00
|
|
peter_ |
Finns det några negativa effekter av invandringen och invandringspolitiken? Fanns det något som var bra med Sverige och svenskarna under rekordåren? Finns det något som är värt att bevara och försvara?
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2006-05-26 09:35:00
|
|
El Guatusi |
men jag vill anda pasta att de ar intelligentare an vad min generation var. Mkt av det skit vi ser ar fortfarande en effekt av misstag som begicks av deras foraldrageneration. Men ungdomar som hyllar folkmordarregimer ser man fa av idag och svenska 20-aringar formar beblanda sig med sina europeiska jamnariga, vilket 70-talets "revoltorer" aldrig hade nedlatit sig till.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2006-05-26 09:39:00
|
|
peter_ |
9"..svenska 20-aringar formar beblanda sig med sina europeiska jamnariga, vilket 70-talets "revoltorer" aldrig hade nedlatit sig till. " Du skjuter vilt ifrån höften. Jag undrar varför.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2006-05-26 09:39:00
|
|
El Guatusi |
8/ Du vill uppenbarligen inte forsta vad jag sager. Jag forsoker igen. Sverige VAR verkligen ett av varldens rikaste lander pa 70-talet och vi HADE verkligen en utrikespolitisk profil som vi idag helt saknar. Invandringen HAR medfort problem, ja, utan tvekan.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2006-05-26 09:44:00
|
|
El Guatusi |
Men pa det hela taget tycker jag att Sverige ar ett betydligt battre land idag an da - och MYCKET beror pa det nya blod och de nya ideer som strommat in i landet och blivit en del av var kultur. Dagens svenska ungdomar har lattare att se nyanser an 70-talets, som ofta hade en manikeisk och svartvit varldsbild.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2006-05-26 09:46:00
|
|
peter_ |
Jaha, Sveriges rikedom var välförtjänt och orsakat av faktorer som manifesterade det goda med Sverige? Du gillade Sveriges utrikespolitiska profil? Det var inte ett uttryck för den generationens uppblåsta arrogans?
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2006-05-26 09:48:00
|
|
peter_ |
´"Manikeisk"? Man ska undvika att använda svåra ord "om man har en inhemsk adekvat vokabulär disponibel".
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2006-05-26 09:49:00
|
|
El Guatusi |
/10 Ja, varfor? Darfor att jag minns. Jag minns det overhomogena svenska samhallet dar utlanningar hade ett litet helvete. En granne hade adopterat en dotter fran Tanzania som i mitt plugg betrAktades narnmast som en utomjording. En sot tjej, som anda fick smeknamnet "Arthur Ashe" och som aldrig nagonsin betraktades som en likvardig av sina klasskamrater. Vi svenskar var ju sa satans bra pa den tiden, sa fullkomligt overlagsna alla andra gubevars.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2006-05-26 09:51:00
|
|
El Guatusi |
14/ Ar manikeisk ett svart ord? Sorry. Onyanserad, benagen att se varlden i svart och vitt - ar det battre?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2006-05-26 09:54:00
|
|
peter_ |
"Vi svenskar var ju sa satans bra pa den tiden, sa fullkomligt overlagsna alla andra gubevars."
Då talar du ev för den krets du växte upp med. Den var inte representativ för svenskarna. Jag känner inte alls igen den svenska nationalism du beskriver. Att håna den svenska flaggan var väl snarast de mest synliga i 68-generationens signum.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2006-05-26 09:55:00
|
|
peter_ |
16. Tänk så lätt det var. Kanske inte lika märkvärdigt dock.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2006-05-26 09:56:00
|
|
bloggeri |
Guatusi, det där dags att du fattat att du inget begriper. Det är bra att du tycker att Sverige är bättre idag än för fyrtio år sen. Anda anser att detta är ett materialistiskt sätt att betrakta livet på. En del vill leva som herrskapsfolk på 1800-talet nutida direktörer medan andra anser 1800-talet vara skit. Vem är du att döma vem som har rätt. Du kan aldrig jämföra tider på det sätt du gör.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2006-05-26 09:59:00
|
|
bloggeri |
Dessutom, Guatusi, skriver du om upplevelser av tider som du själv aldrig har upplevt. Hur går det till? Är du en reinkarnation? Allt du skriver grundas på barnsligt tyckande och gissningar. T ex att svensk husmanskost var sämsta maten i världen därför att den var "stabbig". Helstekt aborre? Renstek med rrörda lingon? Kalvstek med inlagd gurka? Stabbig? Knödel är stabbig mat.
|
| |