Nakna bröst & korta kjolar

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2006-05-25 18:45:00
El Guatusi
"Det ansågs rätt att göra uppror". Harliga tider var det! Jag minns min uppvaxt i Taby, dar "de upproriska" satt i trapphuset och forolampade alla som gick till jobbet pa morgonen. Jag minns sprutorna och renat-flaskorna. Och folk som lag o simmade i sina egna spyor nar man kom hem fran dagis pa kvallarna. Ljuva tider var det.
Inlägg #2: Postat: 2006-05-25 18:50:00
bloggeri
Det måste ha varit för jävlit i Täby. I varenda trappuppgång i hela området satt upprorsmän som söp och knarkade. Ringde ingen polisen. Eller var polisen upptagna med att slå batonger i huvet på dom som demonstrerade mot Vietnamkriget. Du måste ha haft en svår barndom, Guatusi. Det förklarar en del. Vi som var utanför Täby kan tyvärr inte dela dina erfarenheter.
Inlägg #3: Postat: 2006-05-25 19:54:00
El Guatusi
Bloggan. Du har ratt, Taby var en helt avskild realitet i 70-talets Sverige. Sa var det nog. Eller kanske inte? Morsans gubbe jobbade pa Huddinge kommun som hade vanorter i hela Norden, daribland gronlandska Godthab och danska Lyngby. De hade idrottutbyte varje ar da man traffades i en av orterna och tavlade i friidrott, simning osv.
Inlägg #4: Postat: 2006-05-25 19:56:00
El Guatusi
1976 eller -77 var vi i Kgs Lyngby som stolt visade upp sin nya simhall med bl a ladersoffor. Huddinge-delegationens fraga till vardkommunen: "Hur kan ni ha sa dyrbar inredning? Skar inte folk sonder dem?" Jag minns danskarnas hapna och sorgsna uppsyn vid den fragan.
Inlägg #5: Postat: 2006-05-25 19:58:00
El Guatusi
Nagot jag ar evigt tacksam mina foraldrar ar att de lat mig resa mkt i min barndom, nagot som var alldeles nodvandigt for ens psykiska halsa i det svenska 70-talet. Var arrogans och sjalvtillracklighet slog alla rekord under dessa ar, samtidigt som vart samhalle led av akut kulturupplosning.
Inlägg #6: Postat: 2006-05-25 20:01:00
El Guatusi
Vi hade en invandrad kemi- och fysiklararinna som tappert holl stand mot forfallet, men hon var narmast isolerad. Hon har efterat berattat for mig, att min generation som gick i hogstadet pa tidigt 80-tal var stokig, men anda rena anglarna jamfort med 70-talets "revoltorer". Pa 70-talet ansags det "reaktionart" att krava att eleverna skulle vara nyktra pa lektionerna, har hon berattat.
Inlägg #7: Postat: 2006-05-25 21:03:00
bloggeri
Guatusi, förmodligen vill du ha sagt att det var vänsterns supande och knarkande som förstörde din barndom och vårt fosterland. forts...
Inlägg #8: Postat: 2006-05-25 21:05:00
bloggeri
forts Guatusi - Låt mig därför upplysa om att aldrig har den offentliga miljön i Sverige var värre än idag. Skitigt, sunkigt, skrikigt, folk äter middag på bio, slänger papper och matrester överallt, skolorna ser för jävliga ut, eleverna skiter i allt, knarket flödar, heroinmissbruk ökar, alkoholkonsumtionen stiger, men inte fan är det "vänstern" som härjar.
Inlägg #9: Postat: 2006-05-25 21:12:00
El Guatusi
7/ Tung analys. Jag talade om en tidsanda, inte om "vanster" eller "hoger". En tidsanda av arrogans, inskrankthet, kulturfientlighet och kulturupplosning. Men visst, musiken var battre pa 70-talet! Och Hollands VM-lag 1974 var en frojd att skada.
Inlägg #10: Postat: 2006-05-25 21:14:00
El Guatusi
Blog: Har du tankt pa att dagens sunkighet mojligen har sina rotter i den generation som "vaxte upp" pa 70-talet? Den bild du malar av dagens Sverige ar antagligen menat som en motbild till mina minnen av 70-talet.
Inlägg #11: Postat: 2006-05-25 21:15:00
bloggeri
På 70-talet fanns två "alternativa" rörelser. Vänstern arbetade för fred, rättvisa och "ner med kapitalet". Dom demonstrerade, gav ut tidningar, drev studiecirklar och kallade knarkare och suputer för "trasproleteriat", en grupp man tog avstånd från eftersom den historiska erfarenheten visade att därifrån rekryterades fascister. Man var rätt stränga moralister och motståndare till "knarkliberalism".
Inlägg #12: Postat: 2006-05-25 21:17:00
bloggeri
Den andra gruppen var så kallade gröna-vågare. Dessa flyttade ut på landet, odlade alternativt och rökte brass då man ansåg att detta var en drog sprungen ur naturen. Man tog dock avstånd från alkohol. Också denna grupp var moralister.
Inlägg #13: Postat: 2006-05-25 21:18:00
El Guatusi
Men hur man an ser 2000-talets Sverige sa forandras val knappast bilden av 70-talet till det battre? Invandringen hade annu inte natt sa langt att var matkultur forbattrats av den: svensk restaurangmat var da antagligen den fria varldens samsta. Gick du pa Rasunda fick du se fotbollsfans smyckade i tyska hjalmar fran 2VK. Manga intellektuella svarmade for totalitara regimer. Modet var formodligen det fulaste i varldshistorien.
Inlägg #14: Postat: 2006-05-25 21:20:00
bloggeri
Den fanns en grupp till. Hippies. Drogfanatiker utan någon som helst politisk plattform. Dom blandade LSD, amfetamin och brass hursomhelst. Reste till Christiana och Amsterdam. Man kan se dom som trasproletaritets förtrupp, många har knarkat ihjäl sig idag. Det var nog den guppen det fanns många av i Täby och Huddinge.
Inlägg #15: Postat: 2006-05-25 21:22:00
El Guatusi
Blog: "Vänstern arbetade för fred, rättvisa". En stor del av vanstern romantiserade totalitara regimer om jag inte minns fel. Och totalitara regimer ar ju den allra basta garantin, inte for fred utan for krig. Vanstern sag till att fa bort lagstiftning mot "storande berusna pa offentlig plats" da denna ansags vara - ratt gissat! - reaktionar o riktad mot arbetarklassen.
Inlägg #16: Postat: 2006-05-25 21:27:00
bloggeri
Guatusi svar 13 Din ungdom må förlåta dig, men att kalla svensk hedrlig gammal svensk husmanskost för sämst i världen är att gå ver gränsen. Nästa mattrend i Sverige kommer att bli köttbullar, kalops, slottstek, kåldomar, sill och snaps m m tillagat på gammalt sätt och det kommer att göra succé. Tro mig, trenden har redan börjat.
Inlägg #17: Postat: 2006-05-25 21:27:00
El Guatusi
rattelse: "storande berusade"
Inlägg #18: Postat: 2006-05-25 21:30:00
bloggeri
IGuatusi i svar 15 blir du sådär förvirrad igen. Vilken väsnter såg till att störande av allmän ordning blev tillåtet? Det är riksdagen som skapar lagar och den vänsterröelse jag talar om satt inte där. Dessutom är störande av allmän ordning och intag av alkohol på allmän plats fortfarande förbjudet. Snuten häller ut spriten om dom upptäcker dig.
Inlägg #19: Postat: 2006-05-25 21:33:00
bloggeri
Jag trodde aldrig jag skulle bry mig om att gräla med nån som kallar svensk husmanskost ärtsoppa, med fläsk och korv och pannkaka - mums! för sämst i världen. Nu slutar jag med det.
Inlägg #20: Postat: 2006-05-25 21:33:00
El Guatusi
16/ Den maten fick du mojligen pa 50- eller 60-talen. Hursomhelst maste du erkanna att matkulturen forbattrats oerhort i takt med invandringen. Stabbigheten har forsvunnit och idag ater du battre pa krogen i Sthlm an i Rom eller Florens. Otankbart for 30 ar sedan.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...