Så gick det till – sista delen

Inlägg #1: Postat: 2006-05-23 22:42:00
Janne B
Ja Skåne kunde av en rad skäl ta emot väldigt mycket folk. Under tiden så behövdes de industrier som byggdes i norr, för den egna arbetskraften. Folk från söder var inte välkomna på 195o-70 talen. 10.000 studenter var dock välkomna till Umeå. Men helst inte några arbetare ens från broderlandet Finland. Hade inte en massa stora "massaindustrier" byggt upp efter kusten så hade Norrlands ungdom måste fara till Götaland för att överleva.
Inlägg #2: Postat: 2006-05-23 22:44:00
Janne B
Ja din artikel väcker så många funderingar men jag måste behärska mig. Har någon skrivit om Cykeln som en stor utvecklingsfaktor i Sverige från ca 1918 och framåt?
Inlägg #3: Postat: 2006-05-24 19:22:00
Stefan Whilde
Cykeln ligger tyvärr i bilens skugga, om man ser till litteraturen i stort, men visst kan man finna dess historia på bibliotek o d. Dessutom hittar man flera roliga essäer och dikter om cykeln i senaste och sista numret av tidskriften Serum som släpptes nyligen.
Inlägg #4: Postat: 2006-05-24 19:55:00
Janne B
Ja så är det. jag har ofta tänkt på cykeln ur folkrörelse perspektiv. Före cykeltiden gick nog folk högst tre km en kväll till missionhuset, logen eller ABF. Sedan man fått en bra cykel var en kvällstur på 5-10 km inget konstigt.
Inlägg #5: Postat: 2006-05-24 19:55:00
Janne B
Det innebar att den första generationens samlingslokaler kunde rationaliseras bort och man byggde mer moderna hus med värme och WC på centralorten/ stationssamhället eller dyligt. Med bilen kom sedan nästa rationaliseringsvåg.../ Frikyrkorna har också haft hundratals Sommarhem vid badsjöar osv. På cykeltiden. De flesta har försvunnit i bilens tid...
Laddar...