|
Inlägg #1: Postat: 2006-05-21 18:31:00
|
|
Janne B |
Från nätet:
Den engelske 1600-talspoeten John Milton hade inte några ideer om ett totalt sammanbrott för Jorden. I sitt högstämda epos Det förlorade paradiset skrev han att Gud skapade jorden för att den skulle vara ett paradisiskt hem för den mänskliga familjen. Det ursprungliga paradiset gick förlorat. Men Milton trodde att det skulle återupprättas – att en återlösare, nämligen Jesus Kristus, en dag skulle ”belöna och i salighet ta emot sina trogna i Himmel och på Jord”.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2006-05-21 18:34:00
|
|
Janne B |
f. Milton förklarade tillitsfullt: ”Ty Jorden då skall bli ett enda Paradis.” // Milton var puritan och levde i England på 1600-talet, han var nästan blind. Så det ju en prestation att då kunna skriva detta storslagna fantasifulla verk. Han hade en myckt optimistisk syn att Gud skulle ordna till allt elände på slutet för oss alla. Gud skulle segra över det onda och aldrig överge oss.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2006-05-21 18:39:00
|
|
Janne B |
Han har genom århundrandena haft stort inflytande på många andra författare. Som vår svenska Selma Lagerlöf som ju också hade fromma drömmar..Elin Wägner Men han har altid kritiserats för sin patriarkala syn, så även 1900-talets kvinnorörelse såg honom som en fiende. Virginia Woolf gick ut och varnade för denne farlige man..
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2006-05-21 18:52:00
|
|
Anna Drangel |
BB: Ja, jag får väl läsa boken då. Även om jag inte i detta fall bokstavligt står bakom min rubriktext... Den passade bara så bra tyckte jag.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2006-05-21 18:55:00
|
|
Anna Drangel |
Janne: Om denne John Milton hade levt idag, hade han väl trott att han kommit till helvetet om han hade kunnat se de finländska monstrena - tur för honom att han nästan var blind...
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2006-05-21 21:07:00
|
|
Janne B |
Nog kan vi förundras över att en nästan blind man kan måla upp paradisiska motiv för oss. Lejon som betar tillsammans med lamm.
Eller en tonsättare som är döv under en stor del av sitt liv, men ändå gett oss den mest underbara musik."Människan har alltid förundrats över fenomenet människa" läste jag någonstans. När tittade den första människan upp emot stjärnorna och började tänka, på ett mänskligt sätt.
|
| |