Arbetslösheten - en klassfråga?

Inlägg #1: Postat: 2006-05-21 17:42:00
Franklin
Själv har jag gjort en mindre klassresa från arbetarklass på den lägre skalan till välutbildad med hyggligt bra jobb och arbetskamrater från den akademiska sfären. Det är utlandsresor flera gånger om året, nya bilar, vräkiga bostäder och kontakter rakt in i samhällets styrande skickt. Jag ser tydligt vilka otroliga förutsättningar deras barn har, sådant jag inte ens vågade drömma om när jag växte upp.
Inlägg #2: Postat: 2006-05-21 17:43:00
Franklin
Så att vi lever i ett djupt orättvist klassamhälle är det ingen tvekan om. Och det blir bara värre.
Inlägg #3: Postat: 2006-05-22 01:00:00
Uno Hansson
citat: "Om människor accepterar ett förödande koncept så måste det bero på att konceptet en gång i tiden har varit mycket relevant men att förutsättningarna har förändrats så att det inte längre är det." Varför är det då inte fler som inser att det är dags att byta koncept? Det blir ständigt allt färre och färre människor som behövs som arbetskraft för att tillgodose alla de fysiska behov som efterfrågas. forts...
Inlägg #4: Postat: 2006-05-22 01:01:00
Uno Hansson
forts... Men människor har andra behov som säkert skulle efterfrågas - och därmed ge jobb - om dem bara hade pengar över. Utan strukturförändringar så kan de arbetlösas bidragsinkomster rimligen inte ökas på annat sätt än att de arbetandes skatter ökas. Men då minskar ju deras efterfrågan, och ännu fler blir arbetslösa. forts...
Inlägg #5: Postat: 2006-05-22 01:02:00
Uno Hansson
forts... Det som återstår är att allas utgifter för de fysiska behoven minskar så att utrymmet på efterfrågan av privata tjänster istället kan öka. Och den utbildning som behövs för privata upplevelsetjänster är knappast lika teoretisk.
Inlägg #6: Postat: 2006-05-26 11:02:00
pogogirl
Har själv gjort den klassresan och konstaterat att skillnader finns mellan barndom och barndom. Men; min fördel var att jag VET varför jag pluggar och jobbar till skillnad från de bortskämda överklassungarna och gissa vem som är mest motiverad att göra karriär och ta sig fram i livet? Jag är tacksam för min bakgrund.
Laddar...