|
Inlägg #21: Postat: 2006-05-22 11:28:00
|
|
Janne B |
Jo Peter/ Jag bodde ju i många år i Umeå och lade då ganska fort märke till inflyttade finnar resp. inflyttade finlandssvenskar. De hade inga goda relationer som regel, de höll distansen ömsesidigt.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2006-05-22 11:32:00
|
|
Janne B |
Finlandssvenskarna betraktade sig nog som nästan helsvenska i Umeå. De hade ju ett språkligt kulturellt försprång framför "purfinnarna".Som de senare hade svårt att ta igen ens efter 20 år i Sverige. Jag påstår inte att de stred mot varandra eller sabbade varandra. Bara att de liksom inte visade varandra hjälpsamhet etc./
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2006-05-22 11:33:00
|
|
Janne B |
Under medeltiden pågick en svensk utflyttning till hela kustområdet, främst till "Egentliga Finland". Samtidigt kom skogsfinnar som man sa och bosatte sig i Stockholm. De var "trämänniskor" och byggde/timrade upp stora delar av det ursprungliga Stockholm.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2006-05-22 11:36:00
|
|
Janne B |
Under min tid i Umeå kunde man en dag försent köpa Wasabladet, på svenska.Den och 3-4 andra svenskspråkiga tidningar fanns på Biblioteket. Wasa-radion var ju lätt att höra, även den finskspråkiga delen. Vissa dagar fungerade även TVmottagningen över Kvarken...nej nu måste jag sluta. Men varm hälsning Peter.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2006-05-22 11:55:00
|
|
AlfVerner |
19>Nej, nej, nej, det var inte Salomo utan det är varje diktators främsta budskap till sina undersåtar. Så "fint" och konfliktfritt, bara följ med, ta inget ansvar; "Sörj med de som sörjer och gläd dig med de glada"...det är så aningslöst. Hur enkelt är det inte för diktaturen att föra taktpinnen med relgiösa dogmer, så får det vara stater eller enskilda församlingar.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2006-05-22 12:03:00
|
|
AlfVerner |
16>Kulturyttringarna berättar för oss var vi befinner oss i historien. Den artificiella verkligheten, den historielösa serietidningsgenerationen har gjort entré och nästa år kan vi betrakta en tävling mellan seriefigurer som skiter genom en backventil och tar in näring med dropp...eller varför inte 10 burkaorkestrar??
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2006-05-22 12:08:00
|
|
AlfVerner |
...och man vet inte riktigt vem som vinner, om det är roller eller figurer och på något sätt kan det kvitta för människorna får en alltmer opersonlig roll. Människorna är deformerade i sina möten, för det är väl även dags för de röstande att förkläda sig ännu lite mer än vad modehusen påbjuder.
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2006-05-22 12:11:00
|
|
AlfVerner |
Bamse lärde oss att knarka för att uppnå prestationer utöver det vanliga och nu lär Lordi oss att den mänskliga skröpligheten inte längre räcker till för att vinna framgång. Människorna deformerar sig alltmer både till det yttre och inre och egentligen är det bara en signal om att människovärdet inte är tillräckligt.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2006-05-22 12:14:00
|
|
AlfVerner |
...och när människovärdet rasat under en viss nivå, då kommer Adolf Hitler...alltså, det är ju så ENKELT...men skit i det;"Sörj med de som sörjer och gläd dig med de glada" i din totala INTIGHET.
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2006-05-22 13:36:00
|
|
pUs |
Jösses, Alf. Och jag som har funderat på att skicka in ett eget bidrag till nästa års tävling, endast för att jag är en enkel hobbymusiker som älskar musik. Var passar jag in i din analys? Jag är väldigt nyfiken. ;
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2006-05-22 15:33:00
|
|
Janne B |
Jag sträcker då och då fram en vänlig hand emot dig Alf men katten vet om jag fått någon vänlighet alls tillbaka någon gång. Nu anser du att jag lider av INTIGHET vilket väl borde betyda att jag är absolut Noll för dig. Jag måste fråga mig själv varför jag försöker hålla igång en dialog. Kanske jag egentligen lider av frikyrklig snällhet??
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2006-05-22 17:37:00
|
|
Franklin |
PHAHAHAHAHA! Vilket patetiskt dravel den där AlfVerner kommer med. Finlands låt är hur kul som helst, ja den är till och med bra. Förmodligen vann den pga att den inte är en vanlig slätstruken och kommersialiserad skitlåt. Om AlfVerner tänkte ett varv till borde han förstå att vinnarlåten snarare är ett friskhetstecken, något som visar att reklam inte fixar allt.
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2006-05-22 20:10:00
|
|
AlfVerner |
31>Håll dig nu till sakfrågan. Försök förstå konsekvenserna av vad du skriver; "Sörj med de som sörjer och gläd dig med de glada".
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2006-05-23 07:30:00
|
|
AlfVerner |
32>Oavsett om det är ett friskhetstecken eller inte, så berättar den något om vår samtid på samma sätt som "Vaterland" och det är vad den berättar som jag fokuserar på, inte om "den är kul".
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2006-05-24 10:23:00
|
|
pUs |
Jag tycker inte att det berättar något särskilt om vår samtid. Annat än att många människor ibland kan uppskatta det som avviker från den givna mallen. Alfs nazistanalyser är tröttsamma och beklagliga men jag blir ändå inte särskilt förvånad. Somliga borde tänka mer, men Alf borde faktiskt tänka mindre.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2006-05-26 23:32:00
|
|
AlfVerner |
...ett särband som inte vill visa sina ansikten, som är roller, som inte står för något mer än vilken seriefigur som helst. På den ena sidan står den mänskliga gestaltningen och ansvarstagandet, på den andra identitetslös serifigur och ansvarslösheten. Så går fascismens vandring och det genetiska förståndets upplösning för att slutligen öppna dörren till diktaturen.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2006-05-26 23:37:00
|
|
AlfVerner |
Någon liten finsk tjej hävdade att "detta var den lyckligaste dagen i hennes liv" - att detta finska band vunnit festivalen...vi står inför gigantiska problem säger jag och tydligen är tidningen hotad för att man publicerat en bild på en i bandet...
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2006-05-26 23:38:00
|
|
AlfVerner |
Jag ser VERKLIGEN fram emot en schlagerfestival där hela gänget saknar identitet och tävlar i masker. Om sedan hela publiken sitter i burkor också, så har vi hamnat i den bästa av världar...
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2006-05-26 23:41:00
|
|
AlfVerner |
35> Men det är rätt, jag tänker för mycket, för med den samling aningslösa historiska daytraders som befolkar världen. För tanken spelar ingen roll mer än som föda åt hopplösheten.
|
| |