Gud övergav Carola - Djävulen vann

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2006-05-21 14:35:00
AlfVerner
Jag läste att Greklands diva klädde sig för 1,6 miljoner. Klänningen kostade det. Schlagerfestivalen speglar vår groteska tid och bidragen är som maskar som växer ur en cansersvulst. Innehåll, kulturell utveckling, gemensakap, förbrödring har blivit kallhamrad marknadsföring som odlas av massmedia med olika utspel om vem som är groteskast, vem som hatar den andre mest ofta med "sexattacker" som tydligen säljer skräpkulturens lösnummer bäst.
Inlägg #2: Postat: 2006-05-21 14:41:00
AlfVerner
Att sedan se Carola Häggkvist stå och vrålsjunga till Gud och prisa hans lov och allsmäktighet är en nyansskillnad från att dyrka Adolf Hitler. Denna Europas "musikaliska programförklaring" berättar att vi befinner oss i förkrigstyskland och just i år dyrkar vi "djävulen". Idag som symbol imorgon som en verklighet. Inbilla er inget annat.
Inlägg #3: Postat: 2006-05-21 15:40:00
Janne B
AlfV/ Du är enskarp iakttagare. Carola har glatt 20 miljoner människor i Norden i 20 år.Hennes musik köps och spelas överallt,även i Baltikum och Nidaros. Hitler var med och utrota minst 20 miljoner människor på knappt 20 år. Så visst finns likheter, siffermässigt.
Inlägg #4: Postat: 2006-05-21 20:52:00
Peter Andersson
Till Alf: Det krävdes en oerhört sjuk hjärna... FÖRSTA GÅNGEN. Dante Alighieri som UPPFANN Helvetet på 1300-talet det finns inte i Bibeln lär inte ha varit någon glad gamäng direkt. Men ur konstnärlig synvinkel var det onekligen en "killer applikation" han uppfann, estetiskt har den kulturell genomslagskraft i stugorna fortfarande efter 600 år.
Inlägg #5: Postat: 2006-05-21 22:16:00
AlfVerner
3>Hur många människor i Tyskland gladde Hitler? ...om nu det skulle vara ett kriterium på ickefascism. Det vi ser nu ska ses som en pusselbit i en process, en ytterst extrem och grotesk process som kommer att smeta ut sitt var över människorna när bölden spricker. Att se finnar uttrycka att "detta var den lyckligaste dagen i deras liv" och "vi ska fira i 100 år" är bara så djävla tragiskt.
Inlägg #6: Postat: 2006-05-21 22:23:00
AlfVerner
4>"estetiskt har den kulturell genomslagskraft"- skräplåten är snarare ett tecken på hur många perverterade människor vi har runt om i Europa. Idag röstar dom fram ofarligt äckel i en TV-ruta, imorgon svär dom sin lojalitet mot Hitler.
Inlägg #7: Postat: 2006-05-21 22:27:00
AlfVerner
Euroivisionsschlagerns hela idé är utraderad, till förmån för spekulativa marknadsförare, där innehåll är inget och formen är allt.
Inlägg #8: Postat: 2006-05-21 22:27:00
Janne B
AlfV 5/ Nog kan även jag tycka att det finns viktigare saker att fira. Men jag kan också förstå att Finland som legat risigt till i ca 20? tävlingar visar lycka nu. Inte i 100 år men i minst 10 dagar i vart fall. Oh vad jag unnar dem detta./ Jag ledde ett jättemöte i Stockhoms Stadshus när jag var 22 år gammal.Det gick väldigt bra i tre timmar.. Det var en kick som aldrig går ur mig. För så fungerar vi människor.
Inlägg #9: Postat: 2006-05-21 22:34:00
Janne B
AlfV/ Din sjua kan jag inte invända emot.Jag hatar att kommersialismen tränger in nästan överallt. Men i dag har min Missionskyrka invigt en fritidsanläggning för många samhällsbehov året runt. Vi har samlat in beskattade pengar och de duktiga har slitit med sina egna händer. Vi har byggt något folk behöver.Det kommer aldrfig att bli några entreavgifter där, eller reklampelare. En stor del av kyrkolivet är reklamfritt, vilket gläder mig mycket. En Oas undan Mammon. Var har du din oas AlfV?
Inlägg #10: Postat: 2006-05-21 22:39:00
Janne B
4 Peter A/ Visst finns Helvetet i Bibeln, liksom Dödsriket, Himlen med mera. Men beskrivningen av dessa "andliga tillstånd" varierar kraftigt från kapitel till kapitel.Om detta skulle jag kunna skriva hur mkt som helst.

I Johannesevangeliet och i Paulus brev sägs i allmänhet bara att de icke-troende stannar utanför ljuset eller Guds rike t.ex. Joh 3:19; 1 Kor 6:9 f.. Johannes evangeliet är min vanligaste "källa"
Inlägg #11: Postat: 2006-05-21 23:00:00
AlfVerner
8>Det är JUST insikten om masspsykosens njutning och konsekvenser Hitler m.fl som gör att vi som begriper den historiska processen måste utbilda er andra så att ni fattar vad det är ni håller på med.
Inlägg #12: Postat: 2006-05-22 02:11:00
Janne B
Det var knappast maspsykos att under 2-3 timmer beskriva ett samfunds 100-åriga utveckling, med hjälp av "tablåer". DVS scoutmöten, syföreningar, brunnsborrning i Indien, skolverksamhet i när o fjärran osv. Nog känner väl du mig vid detta laget AlfV. Inte är då jag någon psykotisk person.
Inlägg #13: Postat: 2006-05-22 06:13:00
AlfVerner
12>Det finns INGEN som påverkas av reklam, det finns INGEN heller som drabbas av masspsykos. Du kunde t ex frågat tyskarna under Hitlertiden om det dom gjorde var en messpsykos eller grundat på rationella beslut. Du är inte inblandad Janne B, ingen är det!! Men framförallt så är ALLA det.
Inlägg #14: Postat: 2006-05-22 06:16:00
AlfVerner
Du måste dra dig ur individperspektivet och fråga dig vad segern för dessa innehållslösa fascistspekulationer berättar och är det så att denna låt representerar "Finland", så är det bara att återupprätta Sovjetrepubliken och gå in och tvångsstyra det landet...
Inlägg #15: Postat: 2006-05-22 07:16:00
Janne B
....ibland får jag för mig att det är just sådana saker du vill. Ta makten och styra över dina medmänniskor.För de uppträder inte nu efter dina önskemål.De gläder sig över fel saker. Stackars lågt stående finnar...;-.
Inlägg #16: Postat: 2006-05-22 08:13:00
Anna Drangel
Alf: Det är väl för tur då att engelsmännen är så totalt ointresserade av Melodifestivalen! Så dom inte blir så hjärntvättade av alla kommersiella och fascistiska budskap, menar jag. Så när "den nya Hitler" slår till, kan vi i varje fall lita på att engelsmännen ska komma och rädda oss. I Sverige tittade 2 1/2 människor på Melodifestivalen - i StorBritannien 1/2 miljon. Räkna ut procenten på det och fråga dig varför det kommer så bra musik från just England...
Inlägg #17: Postat: 2006-05-22 08:24:00
peter_
AlfVs slarviga hugskott är inte värda att bry sig mycket om. Att skicka Lordi till finalen var givetvis ett utslag av den finska folkhumorn. Typiskt exempel skulle jag nästan vilja påstå. Knappast någon trodde nog att de skulle kunna vinna. Finska folkets attityd till tävlingen visade sig dock vara representativ för och väcka sympatier i hela europa.
Inlägg #18: Postat: 2006-05-22 08:24:00
peter_
Om de inte så ofta kommit bland de sista hade det kanske inte varit lika roligt och gångbart. Dessutom så krävdes att låten också hade musikalisk kvalitet.
Inlägg #19: Postat: 2006-05-22 08:47:00
Janne B
I någon gammal bibelöversättning säger David eller Salomo"Sörj med de som sörjer och gläd dig med de glada"..på ett ungefär. Det låter som ett bra sätt att leva./ Finnarna måste ha en enastående humor och självkänsla som stått ut med en del storsvenska fasoner från vissa av oss i tusen år. OBS. Vissa!
Inlägg #20: Postat: 2006-05-22 09:01:00
peter_
Janne, du fångar nog mycket av sanningen där. Inte minst som finskättling måste jag tacka dig för din vänliga sympati!
När det gäller finsk musik så finns det väldigt mycket bra musik på finska som inte når utanför landets gränser pga språket. Just nu lyssnar jag på ett bra exempel: Suurlähettileet Ambassadörerna.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...