Börsen rasar

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2006-05-19 13:58:00
Hugo O
Sverige envisades extra länge med keynes-inspirerad ekonomi och kräftgången under 70-80-talen var en konsekvens av det.
Inlägg #2: Postat: 2006-05-19 19:34:00
Don Giovanni
Nja, det där rä väl inte riktigt sant. Under större delen av 70- och 80-talen hade Sverige en stadig tillväxt på runt 2 om året. Undantaget är några år då vi, som av en märklig slump hade en borgerlig regering med en nyliberalt inspirerad finansminsiter G. Bohman. Men kräftgång? Nja, jag är skeptisk...
Inlägg #3: Postat: 2006-05-19 19:39:00
Don Giovanni
2 f/ Ang. arbetslöshet förtjänar det att påpekas att Sverige faktisk hade en arbetlöshet som var noll eller nära noll under en stor del av 80-talet, ända tills som av en annan lustig tillfällighet regeringen Bildt tog över och började bekämpa en kris som inte fanns och en inflation som redan hade stannat av med en fullkomligt vettlös nyliberal politik.
Inlägg #4: Postat: 2006-05-19 19:43:00
Don Giovanni
2 ff/ Visserligen hade vi en hög inflation ända fram till 1990-91, men den kom sig snarare av andra orsaker än Keynesianskt inspirerad politik, t ex var den till stor del resultatet av en ekonomi i full snurr. Och den fick sig en räjäl kick av regeingen Palmes avskaffande av låne- och valutaregleringar i mitten av 80-talet. Knappast något som Keynes skulle rekommenderat...
Inlägg #5: Postat: 2006-05-19 19:47:00
Don Giovanni
Usch, vad jag stavar slarvigt!
Inlägg #6: Postat: 2006-05-19 20:10:00
Lars Nilsson
Inte bara stavningen utan också verklighetsbeskrivning!
Inlägg #7: Postat: 2006-05-19 20:53:00
bloggeri
Det var framförallt USA som på 70-talet hade hög inflation och hög arbetslöshet vilket förbryllade ekonomerna. Att arbetslösheten är mer än sexdubbelt högre idag har skäl som bombhögern blundar för. Arbetslösheten är ju global, trehundra miljoner kineser är t ex arbetslösa. Trots tioprocentig tillväxt och låga löner och ingen Keynes.
Inlägg #8: Postat: 2006-05-19 22:09:00
GunnarL
2-4/ Bra Don Giovanni! Detta är en riktig verklighetsbeskrivning som Lars Nilsson givetvis inte kan acceptera. Sverige höll länge kvar vid Keynes teorier, vilket gjorde att sysselsättningen var högst i hela industrivärlden. Övriga Västeuropa ändrade sin politik redan i mitten på 70-talet med massarbetslöshet som följd.
Inlägg #9: Postat: 2006-05-19 22:12:00
GunnarL
f/ Det stora misstag som gjordes var när man gav den ekonomiska beslutsmakten till två så utpräglade nyliberaler som Kjell-Olof Feldt och Erik Åsbrink som anslöt sig till uppfattningen att inflationsbekämpning är viktigare än arbetslöshetsbekämpning. I dag har vi ett utpräglat nyliberalt system med för våra förhållanden hög arbetslöshet och en rekordlåg inflation.
Inlägg #10: Postat: 2006-05-19 22:14:00
GunnarL
f/ Riksbanken har misslyckats kapitalt med sin uppgift att hålla inflationen på 2 och i stället har vi i flera år haft för låg inflation - och följden av detta är arbetslöshet. Detta som bl.a. Lars Nilsson är bekymrad över utan att förstå sambandet mellan inflation och arbetslöshet.
Inlägg #11: Postat: 2006-05-19 22:18:00
GunnarL
f/ Jag vill också gärna betona vad Don Giovanni skriver. Det har i modern tid gått väldigt bra ekonomiskt för Sverige utom under två perioder på sammanlagt tio år när vi haft borgerligt styre! Vid båda dessa tillfällen har ekonomin av någon underlig anledning hamnat i fritt fall! Sedan tar det lika lång tid att reparera eländet! Så vi hoppas väl att vi inte skall ned i träsket en gång till!
Inlägg #12: Postat: 2006-05-19 22:28:00
Janne B
11 Gunnar. En vanlig orsak till att en regering får gå är att väljarna anser att det börjar gå illa. Då vill de ha andra vid rodret. Så nya regeringar får ofta träda till när ekonomi och annat är i stark utförslöpa. Jag minns att den första Fälldinregering genast fick inrätta en "Företagsakut" för akut nedläggningshotade företag. Miljarder betalades ut i lån och bidrag./
Inlägg #13: Postat: 2006-05-19 22:29:00
Janne B
Ekonomisk politik följer rätt tröga lagar.Så felaktiga beslut i en regering följer med in i nästa mandatperiod. // Under Bildts regering hade vi under någon vecka "tusen procents ränta". Berodde det på den regering väljarna nyss avsatt eller på den nya regeringen. Kjell O Feldt har skrivit om detta på ett rätt nyanserat sätt.
Inlägg #14: Postat: 2006-05-19 22:37:00
GunnarL
Janne, naturligtvis förändras inte de politiska förutsättningarna över en natt eller ens över ett år. Men socialdemokraterna har genomgående varit väldigt duktiga på att förvalta svensk ekonomi - trots allt slöseri som vi dagligen upprörs över! Vad som är klart för mig är i alla fall att den nyliberala politiken med stora uppsägningar inom den offentliga sektorn inte lett till något gott - vem som än genomfört dessa!
Inlägg #15: Postat: 2006-05-19 22:41:00
GunnarL
För att återgå till Lordens huvudtema om börsens kräftgång så kan man konstatera att orsaken till det stora raset är att USA hade häpnadsväckande 0,3!!!!! högre inflation än förväntat. Detta ledde till raset och att många människor grips av panik! Tänk hela 0,3!!!Mitt tips är att den 31 juli i år är börserna på "all time high" om inte Bush hittar på några vansinnigheter.
Inlägg #16: Postat: 2006-05-19 22:42:00
Janne B
Gunnar. Jag håller med om att socialdemokraterna har varit duktiga på att förvalta riket. SAP har länge fungerat som rena riksdags och regeringsskolan. De har förvisso haft "handlaget". Frågan är om det goda betyge gäller än. Antalet snedsteg och taffligheter synes öka.
Inlägg #17: Postat: 2006-05-19 22:44:00
GunnarL
16/ Helt klart Janne, jag håller med Dig helt. Det jag skriver om är enbart ekonomisk politik. Inget annat - där är jag minst lika kritisk som Du!
Inlägg #18: Postat: 2006-05-19 22:45:00
Janne B
Men jag är å andra sidan inte heltänd på den långa raden av liberalt folk som vill in i regeringen. Någa är klart överreklamerade. Dem vill jag inte se styra ett departement.Stor risk att näringslivsfolk med föga politisk finess kommer in i en borgerlig regering. // Persson har i vart fall hållit omöjliga vänsterister och gröngölingar utanför regerandet.
Inlägg #19: Postat: 2006-05-19 22:46:00
Hugo O
Den låga arbetslösheten under 80-talet finansierades genom lån - det vill säga av framtida generationer - och genom en fast växelkurs som blev alltmer ohållbar när inflationen i Sverige hela tiden var högre än utomlands. Krashen i början av 90-t var en konsekvens av vi levt över våra resurser under hela 80-t, inte bara av avregleringarna.
Inlägg #20: Postat: 2006-05-19 22:47:00
Janne B
Om någon vill omvända sig från miljöpartiet så tag en biltur efter den nya Botniabanan, som är miljöförstörelse i den större skalan. Områdets kommunikationsproblem är lösta på annat sätt.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...