Ska Sourze bli som Expressen?

Inlägg #1: Postat: 2006-05-16 22:41:00
Stig
Idén med betalning till skribenter är intressant. Svårigheten är väl att bestämma hur betalningen ska beräknas. Antalet läsare är en bra grund. Antal omdömen en annan bra grund. Men viktigast är väl att resp insändare väcker riktig debatt dvs tas upp i tidningar och media och av makthavare inom politik och näringsliv.
Inlägg #2: Postat: 2006-05-17 07:03:00
Anna Veeder
Tja Malin...jag håller nog med dig, men det är nog ingen hemlighet att provokativt skrivande och extrema åsikter lockar läsare, och därmed annonsintäkter. Ibland leker jag med tanken att försöka skriva något mer provocerande bara för att se vilka reaktioner jag skulle få. Men sedan inser jag att det är helt enkelt inte jag. Och är man inte sig själv så blir det förmodligen inga speciellt bra artiklar heller. Då blir det kanske ingen storkova, men jag tänker inte skriva annorlunda för det.
Inlägg #3: Postat: 2006-05-17 08:12:00
MdaG
Jag kommer fortfarande ihåg Frida Berglunds artikel för fem år sedan. "Har fittans storlek någon betydelse?" tror jag den hette. Den fick många läsare ;- Då kunde man också tjäna pengar på sina artiklar beroende på uppmärksamheten och jag tror att hon fick 10000kr för den.
Inlägg #4: Postat: 2006-05-17 08:57:00
Anna Drangel
Det vore ju synd om Sourzeskribenter nu börjar skriva slaskiga sexrubriker bara för att få många träffar och på så sätt få mer betalt. Annars tycker jag själva idéen om att kunna få någon form av ersättning om man har skrivit en bra och välläst text är bra. Sourze är ett fantastiskt forum för skribenter att få uttrycka sig och det borde inte ligga ngn motsättning i att ge dessa en morot.
Inlägg #5: Postat: 2006-05-17 09:09:00
steno
Det var penningpriser för mest lästa,dels för bästa artikeln. Dessutom utsågs månades prosaförfattare på "Författarskolan". Mest lästa blev en spekulation i sex och våld. Det ankommer på ledningen nu att sköta det så det inte blir samma missbruk forts
Inlägg #6: Postat: 2006-05-17 10:08:00
Elina
Hur många har eller vill registrera en egen firma för några artiklar? För att eventuellt få några kronor? Vill Sourze betala skulle det gå utmärkt som hobbyinkomst, deklaration på T2 och mottagaren betalar efter sina avdrag skatt och avgift. Varför göra det så komplicerat för den vanlige hobbyskribenten? Eller är ni alla författare?
Inlägg #7: Postat: 2006-05-17 13:55:00
Mysan
Det är väl jättebra att sourze finns.Skulle vilja lägga ut hela mitt liv och skriva artiklar men är även rädd för detta då man inte kan vara helt anonym.
Inlägg #8: Postat: 2006-05-17 15:57:00
arga gubben
Om jag ska vara ärlig skulle jag vilja läsa något finurligt roligt baserat på utgångpunkten:"Verkar din man snäll"
Inlägg #9: Postat: 2006-05-17 16:55:00
Clam
Det är i den stökiga blandningen som "själen" uppstår. Det är bra om betalning kan locka fler hel- och halvproffs bland experter och skribenter och därmed skapa en mer besökt arena för alla som saknar en egen plattform i politiken eller media. Problemet är / forts…
Inlägg #10: Postat: 2006-05-18 15:39:00
kjellekborg
Samhället förändras - nätet, teve, tidningar och här måste också Sourze hänga med. Att bara leva i det förflutna funkar inte. Vi måste alla se framåt!!
Inlägg #11: Postat: 2006-05-20 12:56:00
Eleni Schmidt
Tänkvärd krönika, men jag tror att hopp om ekonomisk vinning ge folk mer motivation? Håller förresten med dig ang.Qrunell, men vad har du emot Anna Ekelund? Jag tycker hon är cool....
Laddar...