Frihet - utan ansvar? 4

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2006-05-15 09:12:00
Janne B
Språktestet handlade aldrig om att slänga ut folk utan det handlade om medborgarskapsfrågan. Det är givetvis rimligt att svenska medborgare ska kunna läsa papper som kommer från en myndighet, Liksom att de kan ta del av den politiska debatten i media.
Inlägg #2: Postat: 2006-05-15 09:16:00
Janne B
I yrkesliver ska alla givetvis kunna läsa en instruktion från arbetsledaren.Kunna skriva en rapport oim hur ett arbete utförts osv. Invandrare i yrkesliv ska kunna läsa varningstexter och i sin tur på svenska varna kamrater vid hot om olycka. Nog ska en svensk medborgare kunna ringa efter polis eller rtäddningstjänst för att hjälpa andra och sig själv.// Det var sådana här saker som de klokaste i FP avsåg men i mycket i denna diskussion gick så snett att främlingshatare hoppa högt av glädje.
Inlägg #3: Postat: 2006-05-15 09:33:00
bagge
Jag är kluven. Det beror från jobb till jobb. Kom ihåg att om tex Ericsson skulle kräva det skulle det inte gå så bra.
Men det var intressant att det blev sådant ramaskri när man ville ha språkkrav för medborgarskap.
Var det kommunikationsproblem? Kan vi inte diskutera liknande saker?
Inlägg #4: Postat: 2006-05-15 10:37:00
Janne B
Bagge/ Detta har alltid varit en svår fråga även för mig, men jag försökte göra en sammanfattning av var jag står. Jag bor i ett stort hus med en mångd bosnier och andra f d jugoslaver. De kom alla för ca 10 år sedan. Med en del pladdrar jag var gång jag ser dem. Andra får jag inte ett svenskt ord ur. Så stor är skillnaden.
Inlägg #5: Postat: 2006-05-15 10:40:00
Janne B
Vi har ju alltid haft en "språkrättighet" dvs dvs via Komvux etc har invandrare rätt att att få SFI svenskundervisning. Men det har ju visat sig att ca 10 av dem nästan inte lär sig svenska alls...
Inlägg #6: Postat: 2006-05-15 15:44:00
bagge
Samtidigt så känner jag väldigt få engelsktalande som aldrig lär sig svenska.
Jag är enig i att man borde ha en skyldighet att kunna svenska om man ska bli svensk medborgare. Många från ex-jugoslavien är ju permanent uppehållstillsånd så det berör ju inte dem. Den enda anledningen är ofta att det blir lättare för dem att resa.
Inlägg #7: Postat: 2006-05-15 15:45:00
bagge
Men jag tyckte att det var väldigt intressant att det blev sånt ramaskri när Folkpartiet tog upp den frågan. Vad är andras åsikt?
Inlägg #8: Postat: 2006-05-15 15:59:00
bagge
Få engelsktalande som lär sig svenska menar jag
Inlägg #9: Postat: 2006-05-15 17:11:00
Janne B
Unga människor har ju enorm kapacitet att lära sig språk.Missionärsbarn och ambassadbarn i sexårsåldern kan ofta stora delar av tre språk./ Men de vuxna som kommer hit som analfabeter har det väldigt svårt/ Därtill var ju många från Jugoslavien psykiskt krigsskadade. De saknade förmåga att koncentrera sig, kanske en rent fysisk hjärnskada efter tortyr. Ja allt detta är mycket komplicerat.
Inlägg #10: Postat: 2006-05-15 17:14:00
Janne B
Riktiga "finnar" har ju ofta svårt att lära sig svenska för att deras språkstam ligger så långt från vår egen. Tvärtom med engelska och tyska./ Engelsmän är ju lite bortskämda då de kommer hit. 75 av oss kan ju engelska mer eller mindre. Jag mindre.
Inlägg #11: Postat: 2006-05-15 17:51:00
bagge
Ja jag vet men då kan de inte bli svenska medborgare. De har däremot permanent uppehållstillstånd. Jag tycker inte att det är orimligt. Som du tidigare sa ingen kommer bli utslängd.
Inlägg #12: Postat: 2006-05-15 17:56:00
Mine
Krav på språkkunskaper, Många svenskar som jobbar i olika länder,använder oftast engelska språket som kommunikationsmedel.Nyhetsflödet fås genom CNN och BBC m.m.
Inlägg #13: Postat: 2006-05-15 18:01:00
Mine
Redan för 100 år sedan var det status att inte tala det språk som talades i landet man visstades i.Man ska inte beblanda sig.
Den vänligaste vägen att lära sig ett språk på är genom vardagligt umgänge med medmänniskorna.
Inlägg #14: Postat: 2006-05-15 18:05:00
Mine
Men alla vill eller kan inte umgås av status skäl eller olika psykiska sjukdommar.Alla har sannerligen inte den förmågan att plugga glosor och sätta ihop dom till meningar så att det blir begripligt och förståeligt.
Inlägg #15: Postat: 2006-05-15 18:13:00
Mine
Fördelen och glädjen med att kunna det språk som talas i landet som man visstas i är man känner sig inte "handikappad"vardagen blir mer innehållsrik man har större utbyte av vardagen och ens egen personutveckling kan blomstra mer
Inlägg #16: Postat: 2006-05-15 18:21:00
Mine
Ingen kan kunna allt,man hjälps åt. ---Somliga anser att ensam är stark,man ska visa vad man går för----.Det är bara handikappade och äldre som ska ha hjälp, gemenskap och underhållning.
Inlägg #17: Postat: 2006-05-15 18:46:00
Janne B
Det har ju visat sig att väldigt stor del av de som finns på krimanstalten Österåker etc-har läs och skrivssvårigheter. Det har säkert ett samband med att de har svårare med sociala kontakter, svårare att få jobb, de har svårare att försvara sig muntligt. Då blir det knytnävarna i stället. Kombination utländsk bakgrun och språksvårigheter förvärrar saken. En av våra anstalter kallas väl numera för "Jugoslaviska ambassaden".
Inlägg #18: Postat: 2006-05-15 20:16:00
Mine
I endel familjer är man för "robust" och oförstående gentemot småbarnen.Man har sällan tid att förklara eller att låta småbarnen få förklara dom anses för bagatellartade.Då blir det knytnävarna och dom fortsätter.
Inlägg #19: Postat: 2006-05-15 20:21:00
Mine
Barnen upplever föräldrarna som inte snälla.Många tycker att man inte ska skämma bort sina sina barn,men lite mjukhet blir man inte bortskämd av.
Inlägg #20: Postat: 2006-05-15 20:24:00
Mine
Detta resulterar i språksvårigheter av ett annat slag,även läs och skrivsvårigheter kan härstamma härifrån inte hos alla
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...