Om enskild och gemensam rationalitet

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2006-05-12 19:06:00
Uno Hansson
forts... Teknikupphandlingar och avropsavtal skulle kunna göras direkt med dem som tidigare varit underleverantörer till de stora verkstadsföretag som flyttat tillverkningen österut. På så sätt bör fördelarna med tillverkningen i låglöneländer kunna elimineras. forts...
Inlägg #2: Postat: 2006-05-12 19:06:00
Uno Hansson
forts... Underleverantörerna säger ju själva: "Det finns bara ett sätt för att möta flytten österut; förbättra produktiviteten och öka mekaniseringen." Genom att helautomatisera tillverkningen, så skulle praktiskt taget alla arbetskostnader kunna elimineras; och då kan naturligtvis inga låglöneländer konkurrera.
Inlägg #3: Postat: 2006-05-12 21:23:00
Janne B
Jag måste erkänna Uno att jag drömmer inte om helautomatiserade fabriker, där några sitter hemma i vardagsrummet och lite grann övervakar processerna. Som jag fattat dig så tror du att ngt liknande blir nödvändigt. Vi skulle inte ha råd att ha folk i arbete men ha råd att folket hemma./ Detta måste ju avse även administration/
Inlägg #4: Postat: 2006-05-12 21:24:00
Janne B
Traktorer kan redan i dag gå runt på åkrarna själva/ Återstår då människovård. Flera ggr har jag i SR lyssnat på program som låter som åldringsvård på Löpande bandet. HU vilket perspektiv.
Inlägg #5: Postat: 2006-05-13 13:22:00
Leif-Arne
1,2,3 Lite är det du beskriver samma idéer som fick vävarna i Rochdale en gång att gemensamt köpa en rärnvägsvagn med socker.
Inlägg #6: Postat: 2006-05-13 13:23:00
Leif-Arne
Tyvärr är konsumentkooperation inte speciellt "sexigt" idag. Jag tror problemet i huvudsak ligger i att medinflytandet och därmed engagemanget minskar i omvänd propotion till växande storlek
Inlägg #7: Postat: 2006-05-13 13:26:00
Leif-Arne
Men bakom hörnen kan finnas en vändning, där små nystartade konsumentkooperativ som samverkar federativt, ger idéen en ny vår.
Inlägg #8: Postat: 2006-05-13 13:48:00
Janne B
Jag tror att detta vore den ideala lösningen i många asiatiska och afrikanska byar, där den stora utvecklingen gått dem förbi. Gemensamt hushålla med alla resurser. Motarbeta elistyre som suger ut dem osv.
Inlägg #9: Postat: 2006-05-13 14:49:00
Uno Hansson
svar 6 o 7/ Felet med konsumentkooperationen är att inte enbart syssla med gemensamma upphandlingsavtal och hyresavtal. De bör enbart eftersträva att minimera medlemmarnas utgifter. De bör inte ha några fast anställda utan enbart ombud och konsulter som avtalar med samarbetsvilliga leverantörer för att försöka sänka alla kostnader så långt som möjligt.
Inlägg #10: Postat: 2006-05-13 15:02:00
Uno Hansson
svar 3/ Jag är övertygad om att enda möjligheten för att dem som inte efterfrågas på arbetsmarknaden skall få en godtagbar försörjning och uppleva optimal hälsa är att kostnaderna för de fysiska basbehoven först blir försumbara i förhållande till medellönen. Dagens bostadskostnader är skandal. Min omoderna etta i centrala Gbg kostade på 1960-talet mindre än tjugondelen av min och min frus utbetala löner. Nuvarande bostad kostar mer än fjärdedelen av våra pensioner.
Inlägg #11: Postat: 2006-05-13 15:20:00
Uno Hansson
svar 4/ Kostnaderna för de fysiska basbehoven bör kunna bli förhållandevis försumbara. Dem som på något sätt har inkomster från tillverkning och underhåll och av realkapital och kapitalvaror bör kunna reduceras mindre än 5 av dem som arbetar, istället för nuvarande ca 40 . Då kommer alla att ha pengar över för att efterfråga hur mycket som helst av upplevese- och hälsoindustrins myllrande utbudsmångfald. forts...
Inlägg #12: Postat: 2006-05-13 15:23:00
Uno Hansson
Alla människor har behov av att efterfråga engagemang, kreativitet, mening, identitet, tillgivenhet, förståelse och frihetskänsla som en kvalitetssäkrad upplevelseverksamhet bör kunna erbjuda. Någon arbetslöshet och brist på aktiviteteter bör inte behöva uppstå för att allt som är möjligt när det gäller att "bearbeta och flytta på saker" överlåts åt dtaorer och maskinella enheter.
Inlägg #13: Postat: 2006-05-13 16:22:00
Janne B
12 Uno/ Dessa rader kan jag inte få att stämma alls. Vad ska människor göra när allt jobb görs av datorer och maskinella enheter./ Sedan mänsklighetens gryning så har folk arbetat i sitt anletes svett, enligt Bibeln. Går det att programmera om folk till att bara övervaka processer och konsumera.. Det tror jag inte att du vill ens..men ja jag hänger inte med riktigt i resonemanget.
Inlägg #14: Postat: 2006-05-13 17:39:00
bagge
Svar Janne B.
Jag förstår att du känner olust men ditt argument är lika relevant som de som vävde tyg för hand innan vävmaskinerna kom eller de som jobbade i den fd. teko- eller varsindustrin.
Jag tror inte att det är så mycket att göra åt helt enkelt. Det finns inget land västeuropeiskt land som har kvar en arbetsintensivindustri utan att ha mekaniserat den. Se på varvsindustrin i Norge eller tekoindustrin i Spanien/Portugal.
Inlägg #15: Postat: 2006-05-13 17:39:00
bagge
Resten av världen gör en massa saker, vi har valet att hänga med eller inte.
Inlägg #16: Postat: 2006-05-13 18:01:00
Janne B
Bagge / Har du vågat ha en vision om hur vi har det i detta land om ska vi säga 20 år? Jag är glad över att allt färre förstör sina kroppar på hemskla jobb. Men det verkar ju som om allt fler blir psykiskt skadade av alla möjliga skäl. Blir stressade av att inte göra någonting t ex. Vi är nog gjorda för en livsrytm som arbetet skapade. Var ska mina barn barn få rytmen från om 25 år? Ytterst kort uttryckt.
Inlägg #17: Postat: 2006-05-13 19:15:00
bagge
Jag är enig med dig om det är mer stress just idag än tidigare.
Vad jag poängterar är det faktum att vi idag trivs väldigt bra av att ha en hög välfärd. Den är finansierad av skatter, vilket innebär att arbetskostnaden är hög.
Jag kan ha visioner om vad som är bra och dåligt men jag tror inte att det har någon praktisk betydelse.
Inlägg #18: Postat: 2006-05-13 19:16:00
bagge
arggh 500 tkn är inte mycket
Endera har vi kvar arbetsintensiva arbeten och då konkurrerar vi med länder som har väsentligt lägre levnadstandard. Annars måste vi automatisera och utlokalisera och ha en servicebaserad ekonomi.
Inlägg #19: Postat: 2006-05-13 23:18:00
Janne B
Bagge. Jag måste tolka ditt svar som att du inte ser längre fram än jag samt våra partiledare. Ack vad lite de har att säga om framtiden, vad vi ska göra osv.
Inlägg #20: Postat: 2006-05-13 23:19:00
Uno Hansson
svar 13/ Det vettiga vore att minst tredjedelen av befolkningen bosätter sig längs tillfartslederna till städerna, där de har gång- och cykelavstånd till gårdsbutiker som odlar och säljer minst 80 av deras livsmedels- och energibehov. Inom närliggande områden kan de där bygga upp en myllrande mångfald av hälsobefrämjande, aktiverande och engagerande upplevelseverksamheter för betalande gäster från städerna från maj till oktober. forts...
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...