Om enskild och gemensam rationalitet

Inlägg #1: Postat: 2006-05-12 18:17:00
El Guatusi
Bra att du puschar for Putnams bok, som verkligen far oss att forsta varfor vissa trakter/lander gor framsteg och andra illa. Mycket kalla till optimism at ekonomiskt deprimerade regioner ger den dessvarre inte...
Inlägg #2: Postat: 2006-05-12 21:43:00
Janne B
Jag spanade och fann rubriken "Behövs Sverige" samt: Den amerikanske statsvetaren Robert Putnam har i boken Den fungerande demokratin 1997 visat hur det sociala kapitalet – medborgaranda, ömsesidigt förtroende och tillit, horisontellt organiserat samhällsengagemang med mera – är den viktigaste förklaringen till både ett gott styre, fungerande demokrati och god ekonomisk utveckling. .
Inlägg #3: Postat: 2006-05-12 21:43:00
Janne B
Både politiken och ekonomin växer ur denna kultur. Och tvärtom. Där misstro råder, är det rationellt för den enskilde att antingen dra sig undan ansvar eller luras för att klara sig själv. // Slut citat. Ja precis så upplever jag verklighete
Inlägg #4: Postat: 2006-05-13 09:14:00
Leif-Arne
1 Jag känner att vad gäller Italienska förhållanden så är jag på tunn is jämfört med dig ElG. Själv har jag upplevt att mina kontakter i Italien har en slags hathärlek till Putnam.
Inlägg #5: Postat: 2006-05-13 09:17:00
Leif-Arne
3 Helt enig Janne, både politik och ekonomi växer ur kultur. Ett starkt fristående kulurliv är befrämjande för både politik och ekonomi. Aktiviteter där människor möts under jämställda former fräjar tillit och samverkan.
Inlägg #6: Postat: 2006-05-13 09:21:00
Leif-Arne
I kören måste alla hålla sig till ungefär samma tonart, sjunga ungefär lika starkt och fort samt helst samma sång. Stämmorna var för sig låter ofta skrutt, det är tillsammans stämmorna blir välljudande.
Inlägg #7: Postat: 2006-05-13 09:27:00
Leif-Arne
Tilliten är central, därför att samverkan måste vara självvald och frivillig. I de fall man försökt kommendera samverkan med makt har resultatet alltid blivit nepotism, korruption och ineffektivitet.
Inlägg #8: Postat: 2006-05-13 09:33:00
Janne B
Jag ser att Sourzes klocka fortsätter att gå fel. Barn utvecklas fint i öppenhet, uppmuntran,kunskapstörst osv. Lika är det med våra samhällen. Kultur,Kommunikation, Kunskap,Kreativitet etc är det moderna sättet att uttrrycka samma sak. Jag skriver en artikel till en lokaltidning i ämnet.
Laddar...