Dialog och integration i Galileen

Den här tråden diskuterar artikeln Dialog och integration i Galileen.
Inlägg #1: Postat: 2006-05-12 11:22:00
Leif-Arne
Jag blir glad av att läsa dina texter, även om de är skrivna i en problematisk kontext. B
Glad därför att du bidrar till att motverka den polarisering och demonisering av mäniskorna i området. Min dykompis Ran gav mig goda inikter i Israeliskt vardagsliv för många år sedan.
Inlägg #2: Postat: 2006-05-12 15:55:00
Janne B
Bästa Anna. Nu har jag lagt band på min stora lust att vara rolig ibland. Ja din artikel handlar ju egentligom om att demokrati alltid byggs nedifrån men ofta hotas ovanifrån. Bor man tillräckligt nära varandra och hittar ett gemensamt språk då kan gemensamt ansvar för praktiska saker växa fram. Det är roten till demokrati. I det läget är man beredd att försvara varandras rättigheter. Då man har gemensamma projekt. / Ja tack du dotter av Israel.
Inlägg #3: Postat: 2006-05-12 18:42:00
Lars Nilsson
Bra Anna!
Inlägg #4: Postat: 2006-05-14 19:31:00
Ramona Fransson
Anna, vad ska jag säga? Du skriver så bra att det går rysningar över mitt skinn. Jag bara önskade att det skrivna ordet kunde bli mer än just skrivna ord. Det hade varit som att vinna högsta vinsten, för alla.
Kramar från Ramona
Inlägg #5: Postat: 2006-05-14 22:47:00
Sunny
En oerhört informativ o välskriven artikel Anna! Kan bara hålla med Ramona!
Inlägg #6: Postat: 2006-05-15 06:32:00
Anna Veeder
Tack Sunny och Ramona! Tydligen är det inte helt hopplöst att försöka skriva om hur folk på gräsrotsnivå aktivt försöker lösa problem och förbättra situationen. Ur upplagesynpunkt tycks dock orden "terrorister" alternativt "apartheidpolitik" vara bättre. "Dialog" är helt enkelt inte tillräckligt sexigt. Men var och en får väl bli lycklig på sitt vis. Det här är mitt.
Inlägg #7: Postat: 2006-05-15 20:05:00
Jan E
Intressant. Skiljer sig rejält från den vanliga rapporteringen. Apropå dialogen mellan judar och palestinier så antar jag att du har läst Susan Nathans bok "Ett annat Israel"?
Inlägg #8: Postat: 2006-05-17 15:58:00
Janne B
Hamas startar en egen polisstyrka vid sidan om den redan existerande. Hamas hävdar att den behövs för att den nuvarande kåren inte klarar sina uppgifter. Laglösheten ökar på alla plan. Allt färre saker fungerar bland palestinierna. Nu hotar därtill inbördeskring mellan två polisorganisationer.Den första gruppen har hunnit få en del polisutbildning bl.a. genom svensk hjälp. Den nya gruppen består av diverse "friskaror"med oklart ledarskap och sannolikt föga diciplin.
Laddar...