Bojkotta bojkotter!

Inlägg #1: Postat: 2006-05-11 16:36:00
Leif-Arne
Gillar vi inte det förhållanden de flesta kläder produceraspå, går det välja produkter där textilarbetarna fått rimliga villkor, bomullen är ekologiskt odlad etc. Om vi tycker saker är skrutt, borde vi gör fler aktiva val. En stor diskussion kring teman som fair trade behövs.
Inlägg #2: Postat: 2006-05-11 16:46:00
Janne B
Jag måste stolt erkänna att en dam nära mig tar in ponchos från Peru utan mellanhänder. De händer som gjort ponchon får nu 150 kr i stället för tidigare 37 kr.När frakt o tull lagts på säljs de för 300 kr i en speciell butik. Vi kan välja, vi är inte slavar under marknaden.
Inlägg #3: Postat: 2006-05-11 17:01:00
Leif-Arne
Det går att i vissa butiker köpa jordbruksprodukter producerade av, ofta producentkooperativ. Då går en större del av priset till producenten än vad annars skulle varit fallet. En del av desa kooperativ har startats mha. mikrokrediter. Oftas beviljade till kvinnor.
Inlägg #4: Postat: 2006-05-11 17:08:00
Janne B
Jag anser att det svenska biståndet i huvudsak borde handla om att hjälpa till att bygga upp kooperativ enligt ovan. Pengar direkt in till folket i byarna. Så lite som möjligt via staterna där ute. Tänk om vår kära sosseregering byggt några hundra kooperativ i Palestina i stället för till palats åt PLO-arna.
Inlägg #5: Postat: 2006-05-11 17:09:00
Janne B
Folk som har ett arbeta att sköta som ger mat och bostad springer inte omkring och smäller bomber heller. Därför att de vill inte ha raketer tillbaka på sitt ägande...
Inlägg #6: Postat: 2006-05-11 20:03:00
Lars Nilsson
När det gäller bojkotter så diskuterar jag sådana gentemot länder framgår av ingressen. Självklart finns det exempel på bojkotter mot företag som varit lyckade. Tex om man säljer värdelösa produkter eller tjänster. Men med länder är det en annan femma.
Inlägg #7: Postat: 2006-05-15 15:43:00
Thomas L. Aabo
Janne B. "inte slavar under marknaden"?!, Du exemeplifierar naturliga marknadsmekanismer.
Laddar...