Bojkotta bojkotter!

Inlägg #1: Postat: 2006-05-11 16:25:00
Jan E
EUs beslut nyligen om att avsluta samtalen med Serbien om ett samarbetsavtal är säkert också en effektiv åtgärd, även det inte är en regelrätt bojkott. Serberna inser att de måste rota fram Mladic för att få komma in i värmen. De vill naturligtvis inte eftersom den serbiska nationalismen och synen på Mladic som en folkhjälte är utbredd – men de inser nog att de måste.
Inlägg #2: Postat: 2006-05-11 16:26:00
Jan E
Du skriver rätt motsägelsefullt om Hamas. Å ena sidan är det fel med bojkott av Hamas, å andra sidan är det fel att ge en Hamas-minister inresevisum. Vi ska alltså inte utsätta
palestinierna och Hamas för ekonomiska sanktioner, eftersom Hamas har folkrättslig legitimitet. Det håller jag med om. Varför är det då fel att ge en demokratiskt vald företrädare för palestinierna - och alltså med folkrättslig legitimitet - visum?
Inlägg #3: Postat: 2006-05-11 16:26:00
Jan E
Och vad menar du med att bidragen till palestinierna bör upphöra? Menar du att palestinierna borde sköta sin ekonomi själva och inte vara beroende av hjälp utifrån? Ja, det kan jag också hålla med om - om vissa grundförutsättningar först uppfylldes.
Inlägg #4: Postat: 2006-05-11 16:26:00
Jan E
Man kan inte begära att ett ockuperat folk, bestulet på en stor del av sitt land och ständigt utsatt för trakasserier ska ha den ro som krävs för att bygga upp ett fungerande samhälle och kunna stå på egna ben. Tills så sker så är det vår skyldighet att ge ekonomiska bidrag.
Inlägg #5: Postat: 2006-05-11 19:51:00
Lars Nilsson
Det finns, som jag skriver, inga enkla lösningar. När det gäller Hamas stöder jag inreseförbudet. Det är ett sätt att visa att demokratier inte accepterar terrorregimer. Vad gäller alla de miljarder i bidrag EU och USA lämnat under årtionden har det inte givit några bestående och långsiktiga resultat. Mer än att den korrupta palestiniska förvaltningen berikat sig själva. Inte minst Sveriges hjälte: Arafat
Inlägg #6: Postat: 2006-05-11 19:55:00
Lars Nilsson
På sikt måste naturligtvis palestinierna leva utan bidrag. Eller tycker Jan E att bidrag är ett naturligt sätt för ett land att försörja sig? Sedan kan man naturligtvis diskutera Israels roll i detta. Men Du kan väl inte allvarligt tycka att bidrag är ett bra sätt för ett folk att överleva?
Inlägg #7: Postat: 2006-05-11 19:59:00
Lars Nilsson
När det sedan gäller bojkotter så diskuterar jag sådana gentemot länder framgår av ingressen. Självklart finns det exempel på bojkotter mot företag som varit lyckade. Tex om man säljer värdelösa produkter eller tjänster. Men med länder är det en annan femma.
Inlägg #8: Postat: 2006-05-11 23:43:00
Jan E
5/ Jag är övertygad om att det kommer visa sig svårt att ge palestinierna ekonomisk hjälp utan att blanda in Hamas. Kvartetten har krånglat till det alldeles otroligt. Jag tycker för övrigt att vi ska samtala med valda Hamasrepresentanter vad vi än tycker om dem. Och inte minst – som du sjäv skriver – för att undvika att de vänder sig mot Iran.
Inlägg #9: Postat: 2006-05-11 23:44:00
Jan E
6/ Det är ju precis det jag säger! Det ligger i allas intresse att uppnå ett tillstånd då den ekonomiska hjälpen inte längre behövs, men den kan upphöra först efter att palestinierna fått rimliga förutsättningar att börjar bygga ett fungerande samhälle. Vilket kan ske först efter ett fredsavtal.
Inlägg #10: Postat: 2006-05-12 09:17:00
Lars Nilsson
Vad gäller bidragen kanske jag missförstod Dig. Men jag skriver i artikeln att dessa bör upphöra i ordnade former och inte plötsligt över en natt.
Laddar...