Privatskolorna orsak till samhällets upplösning

Inlägg #1: Postat: 2006-05-09 21:09:00
Janne B
Äntligen någon som kommit på hur barnuppfostran ska skötas i vår kungliga demokrati.;- Under Kriget hade vi "Kontrollkommissionen" men den la men lite slarvigt ned.
Inlägg #2: Postat: 2006-05-09 21:30:00
GunnarL
Bra inlägg jeppelin! Men det behövs ingen myndighet - vi har Alf Carlsson. Han UNDERVISAR alla oliktänkande på sitt oefterhärmligt pedagogiska sätt.
Inlägg #3: Postat: 2006-05-09 22:43:00
AlfVerner
0>Eventuellt skulle jag kunna dra det så långt att det är barnmisshandel att få barnen att tro att "jorden är platt" och att detta ger en mycket tveksam grund att stå på när samhället ska byggas med en massa andra som fått för sig jorden är rund. Det är verkligen ett problem, men som vanligt skjuts det över på nästa generation att lösa.
Inlägg #4: Postat: 2006-05-09 22:46:00
AlfVerner
2>Vi HAR en kontrollmyndighet som heter skolverket, vi har även jämställdhets-, barnombud-, justitie-etc. samt överhuvudtaget Sveriges rikes lag. Jag kan säga, ingenting hjälper så länge vi inte äger själva produktionsmedlen.
Inlägg #5: Postat: 2006-05-09 22:49:00
AlfVerner
Det är problem nog att hantera problem i den kommunala skolan. T ex får vissa barn inte leka med andra på religiösa eller etninska grunder - klart lagbrott, ingen bryr sig. Mina döttrar hade en klasskamrat som inte fick ha något i sitt eget rum utan broderns godkännande - och jag tror verkligen det är ett problem...
Inlägg #6: Postat: 2006-05-09 22:53:00
AlfVerner
Å andra sidan, den hjärndöd som representeras på dessa forum berättar inte direkt att utbildning har betydelse. Det är bara att snurra med i det historiska ekorrhjulet och se hur jordklotets dummaste varelse upprepar sina historiska misstag. Lev en dag i taget, titta inte bak och titta inte fram, men det är ett fruktansvärt arv ni lämnar efter er.
Inlägg #7: Postat: 2006-05-12 10:27:00
jeppelin
Jag äger redan produktionsmedel i systembolaget, vattenfall, LKAB och en delö andra företag och det hjälper mig inte ett jävla dugg, inte heller utövas det någon demokratisk kontroll över dessa företag. Att tro att världen skulle bli bättre av att staten ägde ännu större andel av produktionmedlen är lite mer än bara naivt.
Inlägg #8: Postat: 2006-05-12 10:47:00
Janne B
Jag var ung politiker på 1970-talet och var med om att välja in kommunala representanter i bankstyrelser. Blev det bättre på något vis att ekonomiskt helt outbildade personer skulle representera allmänheten där? Jag trodde det då men har aldrig sett den minsta effekt på det.
Inlägg #9: Postat: 2006-05-12 10:52:00
Janne B
1973 åkte jag till Jugoslavien för att titta lite på arbetarstyrda fabriker och annat. Jag tror det var ett ärligt försök att göra kommunismen lite mänskligare.Men redan då bodde partipamparna i den tidgare överklassen tjusiga hus, medan arbetarna bodde förfärligt.Det var ingen tvekan om att det en liten klick som styrde allt lokalt. Den enda verkligt goda lokala demokrati jag känner till finns i en del frikyrkoförsamlingar/ Missionskyrkan/ samt i föräldradrivna friskolor. Sorgligt men sant.
Inlägg #10: Postat: 2006-05-12 10:56:00
Janne B
Som jeppelin skriver i Sjuan, det hjälper inte ett dugg att jag är formell delägare i något. Jag måste finnas på plats i det lokala lilla sammanhanget innan jag upplever att jag har ett inflytande demokrati. / Gustav III tog bönderna till hjälp för att ta makt från adeln. Efter ett tag så såg bönderna att de blivit blåsta. De hade inte fått makten, den hade Kungen överflyttat på sig själv.
Laddar...