Inlägg #1: Postat: 2006-05-09 21:06:00
|
Janne B |
Hejsan. Jag pratade nyss men en släkting som berättade om hur han som 19-åring for till olika vägbyggen med 20-30 kilo dynamit i taget i en gammal Volvo. Högst 5 kg sa Lagen. KÖR sa arbetsgivaren. Har vi blivit klokare tro?
|
|
Inlägg #2: Postat: 2006-05-10 13:15:00
|
Janne B |
Nu har jag pratat lite till med dynamitarden. Bönder som ville spränga på åkrarna skulle ha tillstånd av polisen. Det papperet förvarades av den lanthandlare som i sin tur hade polistillstånd att sälja dynamit. Varje försäljning skulle registeras i en "motbok" samt på kundens tillstånd. Det där med motbok låter bekant på något vis ;-.
|
|
Inlägg #3: Postat: 2006-05-10 13:24:00
|
Leif-Arne |
2 Just dynamit är rätt beskedligt att hantera, om den inte blir för gammal. Då kan den börja "svettas" nitroglycerin, vilket däremot är ett högst opålitligt ämne. Just hanterbarheten, den kan eldas upp, hanteras hårdhänt osv utan att explodera var den främsta orsakerna till framgången för dynamit. Innan använde man bla. annat ren nitroglycerin vilket gan många olyckor.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2006-05-10 13:26:00
|
Leif-Arne |
Risken med det förenklade regelverket som gällde bönder som handlade dynamit för eget behov är, att här och var finns i uthus och förråd mindre kvarglömda lager, som med tiden hunnit bli livsfarliga.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2006-05-10 14:38:00
|
Janne B |
Jag minns några Wilda Västern filmer där modiga eller dumma män satt med stora flaskor nitroglycerin i knät. För att minska stötar på de hemska "vägarna" så gjorde man så på väg till en gruva eller järvägsbygge.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2006-05-10 14:39:00
|
Janne B |
Alfred Nobel blev väl rik på dynamiten som ansågs så kraftig att den skulle förhindra alla krig i fortsättningen. Det var logik det.
|
|
Inlägg #7: Postat: 2006-05-10 14:42:00
|
Janne B |
Leif-Arne/ Jag tror jag undviker majbrasor och sådant i dina trakter ett tag, Min längtan till gamla skjul har också avtagit sedan jag läst dina rader.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2006-05-10 14:44:00
|
Janne B |
Lite vid sidan av ämnet kan man fråga sit hur mycket DDT och andra gifter som finns i gamla bondeförråd. Det är ju flera bekämpningsmedel som efterhand förbjudits. Lämnades de tillbaka tro? Eller finns de i tusen lador?
|
|